بایدن تا هفته گذشته گزینه‌های پیشنهادی پنتاگون مبنی بر تشدید بمباران‌ها در عراق را به علت ترس از ایجاد درگیری گسترده‌تر با ایران رد می‌کرد، اما رویکرد تازه‌ای در پیش گرفته است.

حمله به عراق

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه اخیرا در مصاحبه‌ای با شبکه سی بی اس آمریکا گفته «گروه‌هایی که در عراق و سوریه علیه منافع آمریکا اقدام کرده‌اند، خود تصمیم گرفته‌اند و بر اساس جمع‌بندی و تصمیمات خود اقدام کرده‌اند. طرف آمریکایی در روزهای گذشته پیام‌هایی را در این رابطه به ما داده است و ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که ایران هیچ گروه نیابتی در منطقه ندارد.»

آمریکایی‌ها به کجا می‌زنند؟

مقامات ارتش آمریکا گفتند که ایالات متحده دور جدیدی از حملات هوایی - دومین حمله تقریباً در یک روز - را در اوایل روز چهارشنبه در عراق انجام داد و دو تأسیسات مورد استفاده نیروهای نیابتی ایران را که نیروهای آمریکایی و ائتلاف را هدف قرار می‌دادند، منهدم کرد. آخرین دور حملات تلافی جویانه بین ایالات متحده و نیروهای مورد حمایت ایران در عراق اتفاق افتاد که از رویه ایالات متحده در حمله به اکثر اهداف در سوریه دور شد.
دولت آمریکا، ایران و شبه‌نظامیان ادعایی همسو با ایران، موسوم به محور مقاومت را متهم به رگبار روزانه حملات موشکی و پهپادی علیه نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه می‌کند.
نیویورک تایمز در گزارش خود مدعی شد که این بار، ایالات متحده به یک مرکز عملیات و یک نقطه فرماندهی و کنترل در جنوب بغداد حمله کرده است که کتائب حزب‌الله از آن استفاده می‌کرد. این گزارش می‌افزاید شاخه سیاسی کتائب حزب‌الله بخشی از ائتلاف محمد شیعه السودانی نخست وزیر عراق است.
تقریبا بیش از ۲۴ساعت قبل‌تر از این حمله، یک کشتی جنگی آمریکایی دوشنبه شب ۳شبه‌نظامی ادعایی مورد حمایت ایران را که به گفته پنتاگون بخشی از حمله به نیروهای ایالات متحده و ائتلاف در عراق بوده‌اند، هدف قرار داد. مقامات پنتاگون گفتند این تبادل آتش در پاسخ به لحظه مشاهده اقدام تحریک‌آمیز حملات موشکی به عین‌الاسد انجام شده است. براساس این ادعا یک هواپیمای جنگی AC۱۳۰ آمریکا در منطقه شاهد حمله موشکی بالستیک به پایگاه هوایی الاسد بوده است که منجر به اقدام تلافی‌جویانه آمریکا می‌شود. حملات صبح چهارشنبه حداقل برای چند ساعت برنامه ریزی شده بود.

چرخش پیکان حملات به سمت عراق

آخرین حمله تقریباً دو هفته پس از آن انجام شد که هواپیماهای جنگی آمریکایی به یک انبار مهمات در شرق سوریه و سپس چندین ساختمان در منطقه که به گفته پنتاگون برای آموزش، تدارکات و ذخیره مهمات و همچنین یک خانه امن به عنوان ستاد فرماندهی استفاده می‌شد، حمله کردند. مجموعه قبلی حملات تلافی جویانه ایالات متحده در ۲۷ اکتبر انجام شد.
پرزیدنت بایدن تا هفته گذشته گزینه‌های بمباران تهاجمی‌تر پیشنهادی پنتاگون را به دلیل ترس از ایجاد درگیری گسترده‌تر با ایران رد می‌کرد. اما حمله روز دوشنبه ایالات متحده دومین حمله ای بود که منجر به تلفات شد. مقامات آمریکایی می گویند از ۱۷ اکتبر ۶۶ حمله شبه نظامیان مورد حمایت ایران به نیروها و پایگاه های آمریکایی صورت گرفته است.
آخرین حمله تقریباً دو هفته پس از آن انجام شد که هواپیماهای جنگی آمریکایی به یک انبار مهمات در شرق سوریه و سپس چندین ساختمان در منطقه که به گفته پنتاگون برای آموزش، تدارکات و ذخیره مهمات و همچنین یک خانه امن به عنوان ستاد فرماندهی استفاده می‌شد، حمله کردند. مجموعه قبلی حملات تلافی جویانه ایالات متحده در ۲۷ اکتبر انجام شد.
بایدن تا هفته گذشته گزینه‌های پیشنهادی پنتاگون مبنی بر تشدید بمباران‌ها در عراق را به علت ترس از ایجاد درگیری گسترده‌تر با ایران رد می‌کرد، اما حمله روز دوشنبه ایالات متحده دومین حمله‌ای بود که منجر به تلفات شد. مقامات آمریکایی مدعی هستند از ۱۷اکتبر تاکنون شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران ۶۶ حمله به نیروها و پایگاه‌های آمریکایی صورت گرفته است.

کد خبر 809831

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha