راه‌اندازی و رونق بازارچه‌های مرزی موجب بهبود زندگی مرزنشینان و ایجادکسب‌ و کارهای جدید می‌شود.

کولبر

به گزارش همشهری آنلاین، راه‌اندازی و رونق بازارچه‌های مرزی موجب بهبود زندگی مرزنشینان و ایجادکسب‌ و کارهای جدید می‌شود؛ بازارچه‌هایی که در جبران نابرابری فرصت‌های اقتصادی در مناطق مرزی کشور، جلوگیری از مهاجرت مرزنشینان و نگهداشت جمعیت در روستاهای مرزی حرف اول را می‌زنند.

تفاوت اقتصاد کلانشهر و مرز

محمود اولاد، کارشناس اقتصاد درباره تفاوت گردش اقتصادی در کلانشهرها با مناطق مرزی به همشهری می‌گوید: «تجارت، رشد اقتصادی جوامع را تسهیل می‌کند. هر چه تجارت بین کشورها آزادتر باشد و مبادلات سریع‌تر انجام شود، حرکت در مسیر توسعه اقتصادی نیز بیشتر در جریان خواهد بود. اما وقتی قابلیت تولید کالاهای رقابتی از دست می‌رود، جامعه نیز کم‌کم از جریان تجارت جهانی حذف می‌شود. به این ترتیب در مناطق شهری گردش اقتصاد به سمت و سوی کالاهای غیرقابل تجارت می‌رود. مثل اتفاقی که در کلانشهرها شاهد آن هستیم و ساخت مگامال‌ها و ساختمان‌های لوکس مراکز خرید مثال بارز این اتفاق است. تجارت هم به صادرات نفت خام و واردات کالاهای صنعتی محدود می‌شود. این گردش اقتصادی در شهرهای کوچک، روستاها و مناطق مرزی با کلانشهرها فرق می‌کند. اقتصاد معیشتی در این جوامع به کشاورزی و باغداری و مبادلاتی از این دست محدود می‌شود.»

راه‌ برون‌رفت از رکود

او راه برون‌رفت از رکود اقتصادی را دراین مناطق، انجام مبادلات در بازارچه‌های مرزی می‌داند و می‌افزاید: «مرزنشینان هم می‌توانند کالاهای تولیدی خود را به آن سوی مرز ببرند و بفروشند تا به این شکل چرخ اقتصاد بچرخد و مبادلات خوبی انجام شود. نقش رونق بازارچه‌های مرزی بر زندگی مرزنشینان به این صورت هم قابل بررسی است که در کنار این بازارچه‌ها حضور گردشگران را شاهدیم. گردشگر به زیرساخت‌هایی مثل هتل، استراحتگاه و رستوران نیاز دارد و برآورده شدن این خواسته‌ها یعنی تامین زیرساخت‌های لازم که باعث می‌شود ‌تجارت در مناطق مرزی شکل بگیرد و اقتصاد از حالت بسته و رکود خارج شود و برای مرزنشینان رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی به همراه داشته باشد.»
بی‌شک فعالیت‌های اقتصادی مناطق مرزی در بهبود معیشت مردم، کاهش فقر، توسعه اقتصادی این نواحی و تقویت روابط بین نواحی مرزی کشورها نقش تأثیرگذاری دارد. با راه‌اندازی بازارچه‌های جدید در استان‌های مرزی نیز این مهم تقویت خواهد شد.

بیشتر بخوانید:
بازگشایی بازارچه مرزی «سیف»
مهلت ۵ ساله دولت برای توانمندسازی مرزنشینان

کد خبر 808955

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آذربایجان غربی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha