رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان "هیچ مشکلی در بازار ارز نداریم اما ارز مفت به کسی نمی‌دهیم" گفت: می‌گویند "بانک مرکزی مسئول تورم یا مسئول ارز است. "، نه، این‌طور نیست، عوامل متعددی تاثیرگذار هستند.

فرزین - رئیس بانک مرکزی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، محمدرضا فرزین با اشاره به انتظارت منفی در جامعه افزود: تیمی در خارج کشور با عملیات روانی در حال تلاش برای متلاطم کردن بازار هستند؛ تا بازار آرامش دارد فوراً مصاحبه‌هایی را به‌نقل از مقامات آمریکا و قطر و... علیه ایران منتشر می‌کنند؛ فنر مجازی درست کردند و مدام دارند انتظارات تورمی را برای فعالان اقتصادی زنده نگه می‌دارند و مدام می‌گویند "فنر ارز فشرده شده است و تا آخر سال رها می‌شود".

وی با تأکید به اینکه نه‌تنها عملیات روانی بلکه عملیات واقعی می‌کنند، گفت: طی روزهای اخیر توافقات بسیار خوبی با وزارت صمت و شهرداری تهران برای واردات خودروهای برقی داشتیم زیرا منابع ارزی ما در شرایط خوبی است؛ هیچ مشکلی در بازار ارز نداریم؛ تسلط مان نیز در حوزه ارز بسیار افزایش یافته است. ارزمان را به‌مفتی خرج نمی‌کنیم و بابت زیرساخت های کشور خرج می‌کنیم؛ ارز را مفت به کسی نمی‌دهیم، ارز دست هر کسی هم هست باید برگرداند، زیرا ارز کالایی عمومی است و همه ارز باید به کشور برگردد، این موضوع بخشی از سیاست تثبیت ماست.

وی همچنین از کاهش نرخ رشد نقدینگی از بالای ۴۰ به ۲۶ درصد خبر داد و افزود: سیاست تثبیت سیاست قطعی ماست و کوتاه هم نمی‌آییم؛ انتظارات‌تان را با سیاست تثبیت هماهنگ کنید و به فنرهای خیالی که می‌سازند توجه نکنید، به تئوری‌های الکی توجه نکنید.

رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرد: انتظارات برای ما خیلی مهم است و اگر مردم به ما اعتماد نکنند و به این تئوری‌های الکی و فنرهای ساختگی توجه کنند، کار سخت می‌شود ولی اگر اعتماد داشته باشند این تیم هیچ کاری نمی‌توانند انجام دهند.

در سال ۹۰ بالاترین میزان تراز تجاری را داشتیم ولی با فضاسازی روانی بازار به‌هم ریخت؛ هر شب این آقایان روایت دارند و زمان تعیین می‌کنند که "فلان تاریخ جهش خواهیم داشت"!!

فرزین همچنین با تأکید بر اینکه "در فضای انتظاراتی وضعیتی علیه سیاست تثبیت به‌وجود می‌آوردند"؛ تصریح کرد: می‌گویند "دولت کسری بودجه دارد و به همین دلیل بازار به‌هم می‌ریزد"؛ اول، کسری بودجه آنچه اینها می‌گویند نیست و دوم، اصلاً اجازه نمی‌دهیم کسری بودجه ریالی شود.

وی به رمزارزها اشاره و خاطرنشان کرد: در رمزارزها سیاست ما این است که اگر قانونی شود به صادرات و واردات کمک کند ولی محدودیت اعمال‌شده به استفاده از رمزارزها در داخل مربوط می‌شود، دلیل آن‌هم پولشویی است و شواهد زیادی داریم که از رمزارز برای پولشویی استفاده می‌شود.

فرزین گفت: قصدمان این است که یک بار دیگر قوانین و مقررات این حوزه را مرور کنیم؛ اگر به ما کمک کند از آن استفاده می‌کنیم؛ تیمی در بانک مرکزی برای این موضوع تشکیل شده است و ان‌شاءالله به اصلاح سیاست‌های ما کمک کند.

کد خبر 808920
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • لبنیات میهن IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    2 0
    ارز بی ارز؟ حتی من!؟