۸۸ درصد از کل کالاهای صادراتی ایران به ۱۰ کشور صادر می‌شود در حالی که سیاست تجاری کشور بر متنوع‌سازی مقاصد و بازارهای صادراتی بنا نهاده شده است. سازمان توسعه تجارت ایران می‌گوید: ۸۸ درصد کل صادرات غیرنفتی کشور، به ۱۰ کشور انجام شده که ۳ کشور چین، عراق و امارات متحده عربی در صدر این جدول قرار دارند.

صادرات دريايي

به گزارش همشهری، سازمان توسعه تجارت ایران می‌گوید: در این مدت بیشترین کالای صادراتی به چین گاز LPG، به عراق گاز طبیعی، به امارات روغن‌های نفتی، به ترکیه گاز طبیعی، به هند قیر، به پاکستان و افغانستان سایر کالاها، به عمان شمش فولاد، به روسیه میوه و تره‌بار و به اندونزی شمش فولاد بوده است.

یش از این رئیس کل گمرک ایران با اعلام اینکه تجارت خارجی کشور در نیمه نخست سال جاری با ۴.۸۴ درصد رشد به حدود ۵۴.۶ میلیارد دلار رسید، گفت: در مدت یاد شده بیش از ۶۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تن انواع کالاهای غیرنفتی به ارزش ۲۴ میلیارد و ۱۴۴ میلیون دلار صادر شده است.

محمد رضوانی فر با اعلام اینکه تجارت خارجی کشور در نیمه نخست سال جاری با ۴.۸۴ درصد رشد به حدود ۵۴.۶ میلیارد دلار رسید، اعلام کرد: میزان وزنی تجارت خارجی کشور در این مدت ۸۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۳.۷۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.

او با اشاره به این‌که در ۶ ماه نخست سال جاری ۳ قلم عمده کالاهای صادراتی شامل گاز طبیعی مایع شده با ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار، پروپان مایع شده با یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار و بوتان مایع شده با یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بوده است، افزود: متوسط ارزش هر تن کالای صادراتی در این مدت از ۴۷۳ دلار به ۳۵۶ دلار رسیده است که نشانگر کاهش ۲۴.۵۶ درصدی است.

کارنامه صادرات غیرنفتی ایران در نیمه نخست ۱۴۰۲

  • سهم پتروشیمی و میعانات گازی: ۵۲ درصد
  • سهم معدن و صنایع معدنی: ۲۷ درصد
  • سهم صنعت: ۱۵ درصد
  • سهم کشاورزی: ۶ درصد

کالاهای ایرانی در ۶ ماهه اول امسال به کدام کشورها صادر شد؟

اینفوگرافیک | این ۱۰ کشور ۸۸ درصد کالاهای صادراتی ایران را می خرند

نکته: سهم سایر کشورها ۱۱.۹ درصد بوده است.

کد خبر 808123
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha