وزیر اقتصاد درباره وضعیت اعطای تسهیلات خرد بدون ضامن و امتناع بانک‌ها از پرداخت این تسهیلات توضیحاتی داد.

خاندوزي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، احسان خاندوزی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت اعطای تسهیلات خرد بدون ضامن و امتناع بانک‌ها از پرداخت این تسهیلات، اظهار کرد: دو محور در این زمینه وجود دارد؛ محور اول پرداخت تسهیلات خرد است و محور دوم اینکه اگر از همان بانک پرداخت حقوق یا بازنشستگی متقاضی انجام می‌شود، حق درخواست ضامن جدید ندارند.

وی افزود: در محور اول، گرچه عدد پرداختی امسال به شکل معناداری بیش از سال گذشته است اما باتوجه به سیاست‌های کنترل سقف ترازنامه بانک‌ها این گلایه درست است و بسیاری مردم در صف دریافت تسهیلات خرد باقی ماندند که طبق سقفی که بانک مرکزی قرار داده، بانک‌ها چندان امکان این را ندارند که درخواست‌ها را پاسخ دهند.

خاندوزی تاکید کرد: این امر نیازمند اتخاذ تصمیمی در چهارماه پایانی سال است که در شورای پول و اعتبار تصمیم‌گیری برای نیازهای خرد عامه انجام می‌شود، اما در محور دوم که اخذ ضمانت‌نامه‌هایی و تضامینی فراتر از دریافت حقوق یا مستمری و بازنشستگی از بانک‌ها باشند، هر موردی از تخلف شکل گیرد، دستور رئیس‌جمهوری و مصوبه مجمع عمومی بانک‌های دولتی همچنان سرجای خود است و بازرسی وزارتخانه به آن رسیدگی خواهد کرد.

وزیر اقتصاد گفت: سختگیری‌ها برای کاهش بخشنامه‌ها و استعلامات گمرکی را تداوم می‌بخشیم تا رکوردی در کاهش مقررات و پیش‌بینی‌پذیر کردن تولید در حوزه تجارت خارجی ثبت کنیم.

خاندوزی اظهار کرد: برای تحقق بخشی از هدف رشد تولید، در حوزه تجارت خارجی و پیش‌بینی‌پذیرکردن تولید در ۸ ماهه اول امسال دو اقدام را انجام دادیم؛ تعداد بخشنامه‌های گمرک و سازمان‌های مرتبط با تجارت خارجی ۵۵ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافت.

وی افزود: یعنی عدد ۲۰۲ بخشنامه سال گذشته در ۸ ماهه را به ۹۱ بخشنامه کاهش دادیم. در حوزه متوسط زمان استعلامات گمرکی که ۱۱ یا ۱۲ روز در ابتدای امسال بود به ۶ روز کاهش دادیم و همچنان این مسیر را تا رسیدن به حداکثر ۳ روز ادامه می‌دهیم. در حوزه بخشنامه‌ها هم این سختگیری را تداوم می‌بخشیم تا به رکورد کاهش مقررات و پیش‌بینی‌پذیر کردن برای تولید در حوزه تجارت خارجی کشور برسیم.

کد خبر 807680
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha