سرانجام پس از ماه‌ها انتظار و کشمکش، مقامات تصمیم نهایی را برای ارزان‌سازی قیمت لاستیک گرفتند و تعرفه واردات را پایین آوردند. حسین فرهیدزاده، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با تأکید بر لزوم رعایت قیمت‌های مصوب لاستیک در مراکز عرضه، از کاهش تعرفه واردات تایر از ۳۲ به ۱۰درصد خبر داد.

لاستیک فروشی

او افزود: براساس تمهیدات کارگروه تنظیم بازار و جلسات برگزار شده با تولیدکنندگان در جهت تنظیم بازار تایر، اقدامات لازم درخصوص اعلام سبدهای ویژه توزیع تایر پرمصرف توسط کارخانه‌های تولید تایر انجام شده و اکنون شاهد روند کاهشی قیمت در سطح عرضه هستیم.

پایان احتکار و برخورد با سودجویی

این مقام دولتی با بیان اینکه برخی افراد سودجو با تفسیر غلط از مصوبات اخیر بر این باورند که با احتکار لاستیک در آینده می‌توانند این کالا را گران‌تر بفروشند، تأکید کرد: اما چنین موضوعی درست نیست و تأکید مصوبات صادرشده بر به تعادل رساندن بازار است. او افزود: کلیه فعالان حوزه تولید و توزیع موظفند اطلاعات فروش خود را در سامانه‌های مرتبط وزارت صمت مانند سامانه جامع تجارت ثبت کنند تا درصورت مراجعه بازرسان، موضوع به‌عنوان عرضه خارج از شبکه تلقی نشود.

به‌گفته فرهیدزاده مراکز عرضه و توزیع موظفند قیمت‌های مصوب را که در سامانه۱۲۴ اطلاع‌رسانی شده رعایت کنند و شهروندان هم درصورت خرید با قیمت‌های بالاتر می‌توانند نسبت به ثبت و پیگیری شکایت خود از طریق تلفن۱۲۴، سامانه‌های مربوطه، مراجعه به بازرسی اصناف و ادارات کل صنعت، معدن و تجارت اقدام کنند.

واردات سرعت گرفت

رئیس‌کل گمرک هم خبر داد ۱۴هزار حلقه لاستیک سواری در مدت زمان کوتاهی از گمرک ترخیص و وارد کشور شده است، با تزریق این تعداد تایر به بازار به‌نظر می‌رسد که مشکلات قیمتی ناشی از کمبود تایر در بازار مرتفع شود. پیش از این هم، سخنگوی دولت از اقدامات حمایتی دولت برای افزایش میزان تولید داخلی این محصول و کاهش هزینه تایرهای وارداتی خودروهای سواری به‌منظور رفع نیاز کشور خبر داده بود. محمد رضوانی‌فر، رئیس‌کل گمرک ایران افزود: پس از کاهش سود بازرگانی لاستیک سواری براساس مصوبه هیأت وزیران، مراتب به تمامی گمرکات ابلاغ و مقرر شده که ترخیص این کالا، بنا بر سود بازرگانی جدید انجام شود.

اما جمال میرزایی، رئیس انجمن صنفی صنعت تایر می‌گوید: کاهش تعرفه واردات تایر به‌تنهایی مشکلی از صنعت تایر حل نخواهد کرد؛ چراکه نرخ مواداولیه که وارداتی است و از خارج تامین می‌شود، بالاتر از نرخ‌های جهانی است و انتظار ما این است که اگر تصمیم به کاهش تعرفه واردات تایر گرفته شده است، برای مواداولیه هم بایستی اتفاق بیفتد. وی تصریح کرد: تعرفه مواداولیه صفر شود یا حداقل درصد قابل توجهی کاهش پیدا کند. اکثر مواد اولیه‌ای که برای تولید تایر در داخل تامین می‌شود، تعرفه بالایی دارد و همانطور که اشاره شد، قیمت آنها در کشور بسیار بالاتر از نرخ‌های جهانی تمام می‌شود.

کد خبر 807011
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha