برخی اتفاقات در کشور ما سریع تبدیل به یک موج خبری شده و سپس با سرعتی شگفت انگیز فراموش می‌شوند؛ مثل اتفاقاتی که در ۱۵ مرداد امسال در جنوب پایتخت رقم خورد و موافقان و مخالفان آن را فراموش کردند اما شهردار تهران همانطور که وعده داده بود، آن را دنبال کرد؛ از چه موضوعی حرف می زنیم؟

ساختمان‌های غیرمجاز نیمه تخریب شده در خلازیر

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، صبح یک روز خیلی گرم تابستانی، درست در نیمه مرداد، شهرداری تهران تصمیم گرفت که بناهای غیرمجاز و ناایمنی که مافیای حرفه‌ای ساخت و ساز در زمین‌های شهری و وقفی جنوب تهران ساخته بودند و بنا داشتند آن را با قیمت‌های گزاف به مردم بفروشند، تخریب کند. در این عملیات پنج مامور شهرداری و پلیس جانشان را حین انجام وظیفه از دست دادند و همین باعث شد موجی از انتقادات روانه عملکرد شهرداری تهران شود.

حواشی این مسئله زیاد بود اما کسی همان وقت و حتی بعدتر به ریشه شکل گیری این معضل نپرداخت که این ساختمان‌های ناایمنی که مافیای حرفه‌ای در مناطق جنوبی تهران می‌سازند، چطور می‌تواند هم به محیط زیست شهر، هم به جان و مال مردم و هم ظاهر ورودی تهران در این مناطق آسیب رساند. شهردار تهران اما همان زمان تایید کرد که این اتفاق تلخ باعث عقب نشینی او نمی‌شود و او با مافیا ساخت و ساز که این سالها زمین‌های شهری و وقفی منطقه ۱۸ و ۱۹ را عرصه مناسبی برای تاخت و تاز خود دیده اند، مبارزه می‌کند.

زاکانی در هفدهم مرداد در جمع خبرنگاران در صحن شورای شهر تهران گفته بود که نمی‌خواهد نقاط حادثه‌خیز مانند مرتضی گرد، خاک سفید و... که در دهه های قبل ساخته شد، این بار در خلازیر شکل بگیرد. شهردار تهران آنها را بمب ساعتی برای تهران توصیف کرده و گفته بود: « در ۳۶ عملیات کوچک و بزرگ در منطقه ۱۹، ۱۷۰ واحد غیرمجاز را تخریب کرده‌ایم اما در این بین ۶۰ نیروی ما توسط این مافیا مجروح شدند.» بعد هم تاکید کرده بود که « این اتفاق باعث نمی‌شود ما کوتاه بیایم، اتفاقا آن را با جدیت بیشتر دنبال می‌کنیم و بقیه این ساختمان‌های ناایمن و غیرمجاز را تخریب می‌کنیم تا تهران را نجات دهیم.»

حالا با گذشت سه ماه از آن حادثه، باید دید که آیا شهردار تهران به وعده خود عمل کرده است؟

تورج فرهادی ، شهردار منطقه ۱۹ طی این سه ماه بارها درباره عملیات‌هایی که در این منطقه برای برخورد با بناهای ناایمن و غیرمجاز صورت گرفته، گزارش داده است. او در آخرین گزارش خود گفت: در تازه ترین اقدامات، طی دو عملیات انجام شده از ۶ قطعه چهار دیواری به مساحت سه هزار و ۲۰۰ مترمربع، ۱۲ سوله به مساحت چهار هزار مترمربع، ۲ طبقه مازاد بر ۴ طبقه، هشت واحد اتاقک رفع خلاف و زمین پلیت کشی شده آزاد سازی شد.

فرهادی با بیان اینکه بخش دیگری از این تخلفات به وجود فضاهای بی‌دفاع شهری و نفوذ ناپذیر در این محدوده مربوط می‌شود، گفت: جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز در محدوده این منطقه به منظور حفظ حقوق شهروندان با جدیت پیگیری می‌شود و در همین راستا عوامل نظارتی در نواحی به طور مداوم در محدوده، گشت‌زنی دارند و با تخلفات صورت گرفته و سودجویی‌ های افراد مقابله می‌کنند.

او اضافه کرد: به منظور حفظ حقوق شهروندان با هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز در منطقه مطابق قانون برخورد خواهد شد و شهروندان باید قبل از هرگونه ساخت و ساز با مراجعه به شهرداری نسبت به نوع کاربری زمین و دریافت مجوز پروانه ساخت و ساز اقدام کنند.

کد خبر 806023
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha