همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی بر ضرورت رعایت انصاف در انتقاد و ورود به فضای رقابت انتخاباتی تاکید کرد و گفت: بی تردید دولت ایراد و اشکال دارد ولی باید توجه کنیم خدمات شایسته‌ای هم داشته است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، علی لاریجانی در جمع مربیان سپاه حفاظت انصارالمهدی افزود: ما نیز در مجلس اشکالاتی داشته‌ایم و برخی از مجادلاتی که بین ما و دولت بوده درباره اختلاف برداشت یا سلیقه از مصلحت و صواب امور است اما اینکه در مقام قضاوت در حق دولت، بی انصافی کنیم و برخی خدمات دولت را نبینیم، اصلاً درست نیست.

وی افزود: متاسفانه برخی نقدها غیرمنصفانه است؛ مثلاً اینکه گفته می شود چند صد میلیارد تومان کجا رفته است، درست نیست.

رئیس مجلس، دیوان محاسبات را مسوءل بررسی چنین تخلفاتی دانست و با اشاره به اینکه این دیوان برخی از تخلفات را به مجلس گزارش کرده است، گفت: هیچ وقت این طور نبوده است که بگوییم یکباره 300 میلیارد تومان مثلاً گم شده است.

لاریجانی گفت: دولت کارش را انجام می‌دهد، البته ممکن است مدیر یا مسئولی هم در جایی تخلف کرده باشد ولی این دلیل بر آن نیست که کل مدیریت بودجه را زیر سوءال ببریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی به کسانی که وارد عرصه رقابت انتخابات ریاست جمهوری دهم شده‌اند توصیه کرد با رعایت انصاف و با در نظر گرفتن مبانی اسلامی رفتار کنند و انتخابات را به میدان زد و خورد و تیراندازی سیاسی تبدیل نکنند.

وی افزود: انتخابات مسیری برای تعالی انسان‌ها، شکوفایی استعدادها و رسیدن به کمال ذاتی است.

رئیس مجلس گفت: انتخابات، مدرسه تربیت اسلامی و سیاسی است نه صحنه جنگ و جدال؛ اگر هم در دموکراسی‌های غربی چنین اتفاقی می‌افتد به دلیل آن است که آن‌ها قدرت را توجیه می‌کنند، ولی حاکمان اسلامی باید برای به کمال رسیدن مردم تلاش کنند نه به قدرت رسیدن.

لاریجانی تاکید کرد: این عقیده که باید به محض اینکه کسی به عنوان رقیب وارد عرصه انتخابات شد، به سمت او تیراندازی کرد، درست نیست؛ بعضی افراد تا وقتی ساکتند که آن‌ها چیزی نمی‌گویند ولی به محض اینکه اعلام حضور می‌کنند، به سمت آن‌ها تیراندازی می‌شود.

وی افزود: حتی اگر فردی در گفتگوهای انتخاباتی حرف نادرستی بزند نباید او را تحقیر کرد بلکه باید با استدلال حرف‌های زده شده را پاسخ داد.

لاریجانی به حاضران در عرصه رقابت انتخاباتی توصیه کرد به جای اینکه با حرف‌های منفی و صحبت‌های تند و گزنده، فضای انتخابات را تلخ کنند، از حرف‌های ایجابی استفاده کنند و راه آینده‌شان را برای مردم توضیح دهند.

وی افزود: البته در برخی موارد، نقد، ضروری است ولی بهتر است در چنین مواردی هم منصفانه نقد شود؛ چرا که صحبت‌های تلخ و منفی از نظر روانشناسی اجتماعی هم برای جامعه مطلوب نیست.

رئیس مجلس ادامه داد: انتخابات، مدرسه تربیت دینی است که باید اخلاق اسلامی را در آن رعایت کرد، همه کسانی که در این انتخابات وارد شده‌اند، محترمند و تلخی، تندی، تحقیر و تهمت زدن، کار نادرستی است.

لاریجانی با تاکید بر ضرورت شنیدن حرف‌های درست هر کس که در چارچوب نظام مطرح می‌کند، گفت: برخی از کسانی که به عرصه انتخابات ورود کرده‌اند، افراد شناخته شده‌ای در نظام هستند، سابقه معلومی دارند و از کره مریخ نیامده اند؛ به‌حق نیست که با تلخی و تندی در حق آن‌ها جفا شود.

وی افزود: البته آن‌ها هم باید منصف باشند و درباره برنامه‌های آینده‌شان برای مردم توضیح دهند، نه اینکه منفی صحبت کنند و فضا را تلخ کنند.

کد خبر 80556

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز