سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور روز چهارشنبه به‌دعوت همتای تاجیکستانی خود، عازم این کشور خواهد شد و در دومین مقصد خارجی خود، به‌منظور شرکت در شانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری‌های اقتصادی «اکو» به ازبکستان می‌رود.

سفر رئیسی به تاجیکستان

همشهری‌آنلاین - گروه‌ سیاسی: یازدهمین سفر خارجی رئیسی در سال ۱۴۰۲ در شرایطی رقم می‌خورد که این سفر با دستورکارهای متنوعی همراه خواهد بود؛ از رایزنی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، به‌ویژه درباره جنایات رژیم‌صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی گرفته تا پیگیری توافق‌های گذشته و امضای اسناد جدید همکاری‌ها، از محوری‌ترین برنامه‌های حضور رئیس‌جمهور در تاجیکستان خواهد بود.

پنجمین دیدار با امامعلی رحمان

سفر رئیس‌جمهور به دوشنبه در شرایطی انجام می‌شود که ایران و تاجیکستان طی بیش‌از ۲ سال‌گذشته رفت‌وآمدها و رایزنی‌های دیپلماتیک مستمری داشته‌اند و دیدار روز چهارشنبه رئیسی با امامعلی رحمان، پنجمین گفت‌وگوی روسای‌جمهور ۲ کشور از زمان آغاز به‌کار دولت‌سیزدهم به‌حساب می‌آید؛ این‌درحالی‌است که تاجیکستان، نخستین مقصد سفر خارجی رئیسی نیز بود؛ سفری که در بیست‌وششمین روز شهریورماه ۱۴۰۰ و به‌منظور شرکت در بیست‌ویکمین اجلاس سران سازمان همکاری‌ شانگهای انجام شد و دوطرف ۸ سند همکاری امضا کردند.

درجریان سفر خردادماه سال‌گذشته رئیس‌جمهور تاجیکستان به تهران هم دوطرف ۱۷ سند همکاری در حوزه‌های مختلف به امضا رساندند؛ اسنادی که نویددهنده آغاز فصل‌نوینی در روابط دوجانبه بود.

جزئیات سفر رئیسی به تاجیکستان و ازبکستان | دستورکار اجلاس شانزدهم سران «اکو»

دومین سفر به ازبکستان

رئیس‌جمهور ایران پس‌از دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های تاجیکستان، در دومین مقصد خود، راهی ازبکستان خواهد شد؛ سفری که با یک دستور کار محوری همراه است؛ شرکت در شانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری‌های اقتصادی «اکو». این سفر در شرایطی انجام می‌شود که ایران و ازبکستان نیز طی بیش‌از ۲ سال‌گذشته نشان داده‌اند از عزم لازم برای ورود به عصر نوینی از مناسبات دوجانبه برخوردارند. دومین سفر رئیسی به ازبکستان در شرایطی انجام می‌شود که رئیس‌جمهور پیش‌از این در بیست‌وسومین روز شهریورماه ۱۴۰۱ نیز به‌منظور شرکت در بیست‌ودومین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای، به سمرقند سفر کرده بود.

دوطرف درجریان آن سفر ۱۷ سند همکاری و یادداشت ‌تفاهم در حوزه‌های مختلف امضا کردند. ازسوی دیگر، شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهور ازبکستان نیز در بیست‌وهشتمین روز خردادماه ۱۴۰۲ به تهران آمد و با مقام‌های ارشد ایرانی، ازجمله رهبرمعظم‌انقلاب دیدار و گفت‌وگو کرد. در جریان آن سفر یک بیانیه مشترک و ۱۰ سند همکاری تا امضای حدود ۲۸ سند همکاری، رهاورد رایزنی‌های دیپلماتیک دوطرف طی بیش‌از ۲ سال‌گذشته است.

دستورکار اجلاس شانزدهم اکو

سفر رئیس‌جمهور ایران به تاجیکستان و ازبکستان درحالی انجام می‌شود که حضور در شانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی اکو در تاشکند، از مهم‌ترین دستورکارهای سفر رئیسی خواهد بود. در این اجلاس که گفته می‌شود طی روزهای ۱۸ و ۱۹ آبان در پایتخت ازبکستان برگزار می‌شود، سران کشورهای ایران، جمهوری‌آذربایجان، قرقیزستان، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ترکیه و ازبکستان حضور دارند؛ اجلاسی که ریاست آن برعهده شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهور ازبکستان خواهد بود. براساس برنامه اعلام شده، رایزنی درباره تقویت هرچه بیشتر همکاری‌های اعضا در حوزه‌های تجاری، اقتصادی، سرمایه‌گذاری، حمل‌ونقل، ارتباطات و همکاری‌های بشردوستانه در داخل اکو و بهبود فعالیت‌های این ساختار چندجانبه، از محوری‌ترین دستورکارهای این اجلاس خواهد بود.

کد خبر 805452
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha