مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۵
۰ نفر

از دیدگاه روانشناختی، دروغگویی، اختلال روان پریشی است که به علت نقص یا فقدان یا ترس از چیزی بیان می‌شود. دروغ گفتن هر رابطه‌ای را به آسانی و آرامی متزلزل می‌کند. از جمله رابطه زوجین در زندگی مشترک که بیش از هر چیز به راستی و درستی احتیاج دارد.

دروغ

همشهری آنلاین - سحر جعفریان: دروغگویی در رابطه زوجین زمینه‌ساز بروز مشکلات بزرگ و فراوان است. چرا که با سنگ بنای راستی می‌توان به اعتماد، امنیت و آرامش در زندگی رسید. این میان درک نحوه برخورد با همسری که عادت و یا میل به دروغ گفتن دارد، آسان نیست. زیرا بیشتر آنها حتی در برابر شواهد غیرقابل انکار باز هم به دروغ‌گویی خود ادامه می‌دهند؛ به طوری که می‌توان در مورد آنها ادعا کرد، دروغگویی در آنها به یک عادت رفتاری تبدیل شده است. «صادق کریمی»، زوج‌درمانگر در این باره می‌گوید: «پیش از هر چیزی نیاز است انواع دروغ (سفید، آشکار، ذاتی، وسواسی و مزمن) را بشناسیم و دلایل مختلف دروغگویی در افراد را شناسایی کنیم. به عنوان مثال علت دروغ گفتن همسر به شرایط و خصوصیات اخلاقی طرف مقابل رابطه بستگی دارد. به عنوان مثال دروغ‌های سفید و دروغ‌های آشکار وجود دارد که هر ۲ به روابط آسیب می‌رسانند. بعضی از خانم‌ها نمی‌خواهند بعضی از حرف‌ها را از زبان همسرشان بشنوند. مانند زمانی که وزنشان بالا رفته یا دیگر مانند گذشته جوان و سرحال به نظر نمی‌رسند. علم روانشناسی علت عمده دروغگویی در این شرایط را جلوگیری از بروز دعوا، اختلاف و دلخوری معرفی می‌کند. مثال دیگر از انواع دروغ به زمانی‌ اختصاص دارد که همسرتان سعی می‌کند با اغراق در حقیقت، ماهیت آن را به سود جایگاه اجتماعی، مالی و شغلی خود تغییر دهد.»

کریمی می‌افزاید: «گام دوم این است که بعد از شناخت انواع و دلایل دروغ‌ها از چگونگی واکنش و برخورد در مقابل زوج دروغگو مطلع باشید. نخست باید خونسردی خود را در برابر شنیدن حقیقت و واقعیت از زبان همسرتان، حفظ کنید تا او جرات حقیقت‌گویی در شرایط گوناگون را کسب کند. دروغ‌هایی که می‌شنوید را نادیده نگیرید. بی‌اعتنا بودن نسبت به نخستین دروغ‌ها، این پالس را به همسرِ دروغگو می‌فرستد که شنیدن دروغ برای شما، آسان‌تر از شنیدن حقیقت است! گام بعدی این است که با همسرتان در مورد دروغی که گفته، بدون تنش و اتهام‌زنی، کاملا صریح و شفاف صحبت کنید.»

کد خبر 805375
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha