دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۵
۰ نفر

سال ۱۳۰۵ در دوران پهلوی اول تعدادی اتوبوس از شوروی سابق خرید و با آنها خط اتوبوسرانی در تهران را راه‌اندازی کرد

توقفگاه اتوبوسرانی

همشهری آنلاین - ثریا روزبهانی: اما اتوبوس‌ها در آن زمان طبق مقررات خاصی عمل نمی‌کردند و در واقع ایستگاهی وجود نداشت که برای سوار کردن مسافران توقف کنند. با افزایش جمعیت اصلاح وضعیت سیستم حمل‌ونقل احساس شد و خطوط اتوبوسرانی در سال ۱۳۲۰ شکل منظم‌تری به خود گرفت.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

در همین راستا در سال ۱۳۳۵ نخستین شرکت سهامی‌اتوبوسرانی عمومی‌کشور در تهران با نام شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه فعالیت خود را آغاز کرد و ساختمان اداری آن در خیابان هنگام ساخته شد.

تا مدت‌ها توقفگاه اتوبوس‌ها در آنجا مستقر بود، اما به دلیل کاهش بار ترافیکی و آلاینده‌هایی که با روشن کردن اتوبوس‌های دیزلی شرکت واحد زمستان‌ها از ساعت ۴ صبح برای گرم کردن آنها ایجاد می‌شد به حومه تهران منتقل و این زمین به محل تخلیه نخاله‌های ساختمانی مبدل شد.

جالب است بدانید که نام این خیابان قبل از اینکه «هنگام» گذاشته شود، «‌۴۰ متری زندی» بود که البته این ماجرا به سال‌های خیلی دور برمی‌گردد.

تا قبل از ایجاد ساختمان شرکت واحد در این محل، محدوده خیابان بیابانی و زمین‌های بدون استفاده بود، اما به مرور زمان با رفت‌وآمد رانندگان اتوبوس، محدوده شکل محله به خود گرفته و حالا یکی از شلوغ‌ترین معابر منطقه ۴ محسوب می‌شود. خیابان هنگام از بزرگراه شهید بابایی شروع شده و تا میدان الغدیر ادامه دارد، این شریان حیاتی، از میان پارک جنگلی لویزان عبور کرده و در حال حاضر یکی از راسته بازارهای خدمات خودرویی را در خود جای داده است.

اکنون در این مکان، بوستان وسیع با فضایی زیبا و مفرح به نام «بوستان غدیر» ایجاد شده که فرهنگسرا، مجموعه ورزشی و امکانات تفریحی بسیاری برای عموم شهروندان را در دل خود جای داده است.

فضای تفریحی به جای توقفگاه اتوبوسرانی

کد خبر 804337

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha