چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
۰ نفر

در دوران پهلوی دوم قرار بود اراضی عباس‌آباد که اکنون پهنه‌ای سرسبز با فضاهای فرهنگی و تفریحی متعدد است، به شهستان پهلوی یا محلی برای استقرار نهادهای حکومتی رژیم تبدیل شود. با پیروزی انقلاب اسلامی اما طرح اجرا نشد و به جای آن اراضی عباس‌آباد با ساخت فضاهای فرهنگی در اختیار شهروندان قرار گرفت.

اراضی عباس آباد

همشهری آنلاین حسن حسن‌زاده: تاریخچه اراضی عباس‌آباد به دوران قاجار برمی‌گردد. این اراضی در عهد قجر پهنه‌ای بود خشک و بی‌آب و علف که خارج از حصار تهران و در حد فاصل باغ‌های سرسبز شمیران و روستاهای تهران قرار داشت.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

مالکیت این اراضی در دوران قاجار در اختیار عباسقلی‌خان از رجال نزدیک به حاجی میرزا آغاسی صدراعظم محمدشاه قرار داشت. وقتی حاجی میرزا آغاسی در بخشی از این پهنه خشک باغی برای خود بنا کرد، نام آن به عباس‌آباد معروف شد و تا امروز نیز تهرانی‌ها آن را به همین نام می‌شناسند.

«علیرضا زمانی» تهران‌شناس درباره طرح تبدیل این اراضی به شهستان پهلوی در دوران پهلوی دوم می‌گوید: «محمدرضا پهلوی تصمیم داشت در اراضی عباس‌آباد ارگی حکومتی بنا کند که دربار، نهادهای شاهنشاهی، سفارتخانه‌ها و وزارتخانه‌های حکومت در این محدوده مستقر شوند. نام این طرح را شهستان پهلوی گذاشته بودند. حتی کار به طراحی ماکت طرح به دست یک معمار بریتانیایی به نام لویلین دیویز هم رسید.»

قصه خواندنی بازگشت اراضی عباس‌آباد به مردم

اما با پیروزی انقلاب اسلامی و تعریفی نوین از مدیریت شهری بر پایه خدمت‌رسانی به مردم اما آن طرح اجرایی نشد و اکنون اراضی عباس‌آباد، پهنه‌ای مردمی و دارای طرح جامع مصوب شورای عالی شهرسازی کشور است که به جای ارائه خدمت به قشری خاص، با احیا و توسعه فضای سبز و نیز ساخت فضاهای فرهنگی و تفریحی به محلی برای گذران اوقات فراغت شهروندان و خدمات‌رسانی به آنها تبدیل شده است.

در اراضی عباس‌آباد که اکنون یک مجموعه‌ تفریحی و فرهنگی بی‌نظیر در پایتخت است، در این سال‌ها فضاهایی چون باغ موزه دفاع مقدس، باغ کتاب، باغ هنر، بوستان آب و آتش و... ساخته شده که جمعیت بسیاری از شهروندان را به خود جذب می‌کند.

قصه خواندنی بازگشت اراضی عباس‌آباد به مردم

نام قبلی: طرح جامع شهستان پهلوی

نام فعلی: مجموعه فرهنگی تفریحی عباس آباد

منطقه: ۶

نشانی: بین مسیرهای بزرگره‌های مدرس، همت و رسالت

کد خبر 804248

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha