یکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۱
۰ نفر

شاید باورش کمی سخت باشد محلی که امروز به میدان میوه و تره بار تبدیل شده و پاتوق شهروندان برای تامین مایحتاج روزانه‌ است، روزگاری انبار نگهداری مهمات و یکی از زندان‌های تهران بود. زندان قزل قلعه را می‌گوییم که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به یکی از میادین بزرگ تره‌بار تهران تبدیل شده است.

قزل قلعه

همشهری آنلاین حسن حسن‌زاده: تاریخچه زندان قزل قلعه به دوران قاجار برمی‌گردد. یعنی پیش از آنکه این زندان معروف دوران پهلوی محلی برای نگهداری زندانیان سیاسی باشد، در دوران قاجار برای نگهداری مهمات ساخته شد. «علیرضا زمانی» تهران‌شناس می‌گوید: «این زندان در محدوده ده امیرآباد قرار داشت و در دوران قاجار محل نگهداری مهمات قشون بود.»

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

همچنین قزل قلعه به عنوان کاروانسرایی استفاده می‌شد که مسافران زنجان، گیلان و... در مسیر رسیدن به تهران آنجا استراحت می‌کردند. زمانی می‌افزاید: «زندان قزل قلعه تا زمان پهلوی اول نیز همچنان انبار مهمات بود تا اینکه که وقایع کودتای ۲۸ مرداد کاربری آن را تغییر داد. تیمور بختیار، نخستین رئیس ساواک، پس از کودتای ۲۸ مرداد این مکان را به محلی برای نگهداری زندانیان سیاسی تبدیل کرد. هرچند دیری نپایید که این بنای قجری در سال ۱۳۵۰ تعطیل شد.»

سبزی فروشی در انبار مهمات

زندان قزل قلعه که پس از زندان قصر قدیمی‌ترین زندان تهران بود پس از تعطیلی در دهه ۵۰ به مکانی رها شده و متروک تبدیل شده بود تا اینکه در دهه ۶۰ به دلیل فرسودگی تخریب شد. سال ۱۳۶۲ مکانی که روزگاری محل نگهداری مهمات قشون قاجار بود و پس از آن محل نگهداری زندانیان سیاسی در دوران پهلوی به محلی برای ارائه خدمات به شهروندان تبدیل شد. زمانی ادامه می‌دهد: «۲ سال پس از تخریب بنای فرسوده زندان قزل‌قلعه، در محل زندان میدان تره‌بار قزل قلعه ساخته شد.»

اکنون این محل را با نام میدان میوه و تره‌بار جلال آل احمد می‌شناسیم که یکی از بزرگ‌ترین و پرمشتری‌ترین میادین تره‌بار محدوده مرکزی پایتخت است .»

سبزی فروشی در انبار مهمات

سبزی فروشی در انبار مهمات

نام قبلی: زندان قزل قلعه

نام فعلی: میدان تره‌بار جلال آل احمد

منطقه: ۶

نشانی: محل تلاقی بزرگراه کردستان و خیابان جلال آل احمد

کد خبر 804246

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha