سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۴:۴۹
۰ نفر

نگار صادقی: سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی به کشاورزان این استان پیشنهاد شد تا کشت خود را متناسب با آبی که در اختیار دارند انجام دهند و از کشت محصولاتی که به آب فراوان نیاز دارند تا حد امکان خودداری کنند.

 استان آذربایجان شرقی با اختصاص 8 هزار و 949 هکتار از اراضی خود به کشت پیاز 18 درصد کل پیاز کشور را تولید کرده و رتبه نخست را در این بخش به خود اختصاص داده است. اما در سال جاری  سطح زیرکشت خود را به  ‌٦ هزار و ‌٤٠٠ هکتار و با عملکرد ‌٣٥/٤٣ تن در هر هکتار می‌رساند، به این ترتیب امسال ‌٢٨٠ هزار هکتار از اراضی آذربایجان شرقی به پیاز اختصاص می‌یابد.

ایوب ایرانی فام معاون بهبود تولیدات گیاهی استان آذربایجان شرقی با اشاره به محصول پیاز که کشت آن به آب زیادی نیاز دارد به ما می‌گوید: با بررسی‌های انجام شده، میزان پیاز مورد نیاز را مشخص کردیم  و سپس براساس برنامه‌ریزی‌های خود به کشاورزان توصیه کردیم که مثلا در برخی از زمین‌ها پیاز کشت نکنند.

این روزها قیمت پیاز با افزایش باورنکردنی روبرو شده است. اگر قرار باشد کشاورزان آذربایجان شرقی براساس الگوی پیشنهادی سازمان جهاد کشاورزی این منطقه پیاز کشت نکنند احتمال افزایش قیمت این محصول در سال آینده به دلیل کمبود دور از ذهن نخواهد بود

اما ایرانی فام افزایش قیمت پیاز به دلیل اتخاذ این تصمیم را قبول ندارد و می‌گوید: ما به کشاورزان توصیه کرده‌ایم که مازاد بر نیازشان پیاز تولید نکنند، از طرفی سطح زیرکشتشان را خیلی کاهش ندهند؛ این در حالی است که از هم‌اکنون نیز سهم استان را در تولید پیاز و نیاز کشور را مشخص کرده‌ایم و معتقدیم کشاورزان می‌توانند متناسب با نیاز کشور پیاز تولید کنند.

 به این ترتیب در فصل برداشت با مازاد تولید و در نتیجه افت قیمت و حتی از بین رفتن محصولاتشان به دلیل به فروش نرفتن مواجه نمی‌شوند.سال گذشته هزینه تولید هر کیلو پیاز درجه یک برای پیازکاران حدود یک‌هزار و 145 تومان بود و این در حالی است که به دلیل تولید مازاد با قیمت 150 تا 250 تومان به فروش رسید.

 ایرانی فام علت این امر را تولید مازاد بر نیاز اعلام می‌کند و می‌گوید: آذربایجان شرقی با تولید ‌٢٧٨ هزار تن پیاز در سال گذشته علاوه بر تامین نیاز داخل استان با احتساب 7 ماه مصرف از پیاز تولیدی داخل استان که برابر ‌٥٠ هزار تن است، معادل ‌٢٨٨ هزار تن محصول مازاد بر مصرف استان داشته که برای مصرف سایر استان‌ها حمل شده است.

همشهری استانها

کد خبر 80374

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز