مرجان طباطبایی: بارندگی‌های بهاری هم حریف خشکسالی استان فارس نشد تا این نقطه از کشورمان، تابستان امسال را هم خشک و با نگرانی کمبود آب و برق بگذراند و همچنان زمین‌های کشاورزی، تشنه و منابع زیرزمینی در حسرت آب بمانند.

میانگین بارندگی در سال زراعی جاری تاکنون طبق اعلام هواشناسی فارس، به 8/144 میلیمتر رسیده است که البته مدیرعامل آب و فاضلاب استان فارس این میزان را ناکافی خوانده و به خبرنگار ما می‌گوید: بارندگی‌های اخیر مشکل خشکسالی فارس را برطرف نکرد.

انصاری‌فر با ذکر این نکته که خشکسالی در استان فارس برای تابستان امسال همچنان ادامه خواهد داشت، ادامه می‌دهد: تنها 52 درصد از بارندگی‌های استان محقق شده و ما همچنان با کمبود 48 درصدی بارندگی روبرو هستیم.

پیش از بارش‌های بهاری، انصاری‌فر عدم تحقق بارندگی‌ها را 67 درصد اعلام کرده بود که آمار جدید ارائه شده از سوی وی، حکایت از تاثیر 25 درصدی بارندگی‌های اخیر دارد. هر چند وی معتقد است نمی‌توان گفت که اثرگذاری بارش‌های اخیر چه عددی است.

وی، اعلام نیاز 52 میلیارد تومانی برای کاهش اثرات خشکسالی کرده و می‌افزاید: این نیاز را به وزارت نیرو اعلام کرده و منتظر پاسخ آنها هستیم.انصاری‌فر، در‌خصوص میزان پرداخت اعتبار خشکسالی سال گذشته به این جمله اکتفا می‌کند که در حد نیاز دریافت کردیم.

«سال گذشته با قاطعیت گفتیم جیره‌بندی آب نخواهیم داشت؛ اما امسال تحلیل مسایل و منابع آبی کشور این نکته را تایید نمی‌کند و قطعا وزارت نیرو علاوه بر تشویق مردم به صرفه‌جویی ممکن است مجبور به اعمال محدودیت‌هایی شود.»

این اظهار‌نظر اخیر پرویز فتاح - وزیر نیرو- است که حکایت از کمبود شدید آب در کشور برای تابستان دارد. مدیرعامل آب و فاضلاب استان فارس، در خصوص این اعمال محدودیت در استان فارس قول صددرصدی برای عدم جیره‌بندی نمی‌دهد و فقط می‌گوید: انشاء‌الله جیره‌بندی نخواهیم داشت.

این مقام استانی می‌گوید: نسبت به سال گذشته با بهبود نسبی مواجه هستیم؛ اما خشکسالی رفع نشده است؛ چرا که 90 درصد از منابع آب شرب استان فارس از طریق منابع زیرزمینی تامین می‌شود و از این نظر با محدودیت مواجه هستیم.

انصاری‌فر، با بیان اینکه با توجه به خشکسالی سال گذشته چالش سختی را پشت‌سر گذاشته و مدیریت کردیم، اظهار امیدواری می‌کند که تابستان امسال نیز با اعمال مدیریت مناسب آب و همچنین همکاری مردم، منابع آب به بهترین شکل مدیریت شود.

وی، با اشاره به تشکیل ستاد خشکسالی از سال گذشته در شهرها و استان‌های فارس می‌گوید: شهرهای متاثر از خشکسالی شناسایی شده و برای هریک از آنها نسخه جداگانه‌ای تعریف شده است تا مدیریت تولید و توزیع آب را در آنها عملیاتی کنیم.

به گفته وی، هم‌اکنون حدود 23 شهر با مشکل جدی برای تامین آب روبرو هستند؛ ضمن آنکه 30 شهر نیز در ردیف نقاط سربه‌سر قرار دارند. یعنی اگر وضعیت فعلی دستخوش تغییر شود، این نقاط با مشکل روبرو خواهند شد.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان فارس، ادامه می‌دهد: برای هریک از این شهرها نسخه و برنامه‌ریزی جداگانه‌ای تعریف شده است که شامل حفر چاه، کف‌شکنی، اصلاح شبکه و غیره است. وی، در عین حال می‌گوید: شیوه بارندگی و حجم آن در مقایسه با سال گذشته بهبود یافته است.به گفته وی، سال گذشته استان فارس روان‌آب سطحی و سیلاب نداشت که این امر امسال فراهم شده است.

انصاری‌فر، با اعلام این که بارندگی‌های فروردین ماه وضعیت ذخیره 2 سد استان فارس به‌ویژه سلمان فارسی را بهبود بخشید، یادآور می‌شود: سد سلمان فارسی که  تامین‌کننده آب شرب شهرهای جنوبی استان فارس است با بارندگی‌های اخیر تا حدودی آبگیری شد و این قسمت از استان را از یک چالش جدی نجات داد.

وی، نیاز سالانه آب استان فارس را حدود 170-180 میلیون متر‌مکعب ذکر کرده و یادآور می‌شود: اولویت ما مطابق قانون، تامین آب شرب و صنایع است و کشاورزی در اولویت آخر قرار دارد.انصاری‌فر، اعمال محدودیت برای بخش کشاورزی در این استان را در راستای اجرای قانون می‌خواند؛

 اما از توضیح بیشتر در مورد این محدودیت‌های زراعی خودداری می‌کند.وی، همچنین از آبرسانی با تانکر در روستاهای فارس خبر می‌دهد اما به نکته‌ای در مورد جزئیات آن اشاره‌ای نمی‌کند.

همشهری استانها

کد خبر 79254

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز