محققان گونه‌ای جدیدی از مارمولک دریایی را کشف کرده‌اند که ۸۰ میلیون سال پیش زندگی می‌کرد.

مارمولک دریایی

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از سان، گونه جدیدی از مارمولک دریایی غول پیکر گوشتخوار بزرگتر از یک کوسه سفید بزرگ پس از ۸۰ میلیون سال در آمریکا کشف شد. گفته می‌شود این موجود دارای ظاهری خشمگین و دمی شبیه به دم کوسه بوده است.

پس از تجزیه و تحلیل فسیل‌های باستانی توسط محققان، این گونه جدید کشف شد که به عنوان مارمولک آبزی گوشتخوار توصیف می‌شود. ظاهرا این مارمولک دریایی بیش از ۷ متر طول داشته (در واقع بزرگتر از یک کوسه سفید بزرگ) و گونه‌ای انتقالی بین دو نوع مختلف از موجوداتی است که به نام موساسورها می‌شناسیم. موساسورها خزندگان دریایی منقرض شده‌ای هستند که در اواخر دوره کرتاسه زندگی می‌کردند. گونه جدید موساسور جورمانگاندر نامیده می‌شود که برگرفته از نام ماری دریایی در اساطیر نوردیک است.

نام کامل گونه آن «Jǫrmungandr walhallaensis» است که به شهر والهالا در داکوتای شمالی نیز اشاره دارد که فسیل موساسور در آن یافت شد.

این فسیل در سال ۲۰۱۵ کشف شد اما تا تجزیه و تحلیل اخیر ناشناخته مانده بود. محققان یافته‌های خود را در بولتن موزه تاریخ طبیعی آمریکا منتشر کرده‌اند. آملیا زیتلو، نویسنده اصلی این مطالعه گفت: «اگر باله‌هایی را روی یک اژدهای کومودو قرار می دادید و آن را به حد کافی بزرگ می‌کردید، شبیه این جانور می‌شد.»

محققان هنوز مطمئن نیستند که این گونه بیشتر شبیه مارمولک است یا مار. کشف جدید بخشی به پازل چگونگی تکامل موساسورها اضافه می‌کند.

بیشتر بخوانید:

کلینت بوید، یکی دیگر از نویسندگان این مقاله گفت: «این فسیل متعلق به دوره‌ای زمین‌شناسی در ایالات متحده است که ما اطلاعات زیادی درباره‌اش نداریم. هر چه بیشتر بتوانیم جدول زمانی و جغرافیایی را کامل کنیم، بهتر می‌توانیم این موجودات را بفهمیم.»

کد خبر 803650
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهندس نرم افزار IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۲
    1 0
    هشتاد میلیون سال پیش!؟عجب سرگذشت دارند حیوانات. تمدن انسان ها در حد پنج هزار ده هزار سال است. باید گفت چند ده میلیون سال پیش زیست میکردند موقعی که زیست مد نبود