جمعه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۹:۳۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: انگلیس روز پنجشنبه، رسما پایان عملیات نظامی سربازانش در عراق را اعلام کرد

به گزارش بی‌بی سی، این خبر همزمان با سفر نوری مالکی نخست‌وزیر عراق به انگلیس اعلام شد.  نخست‌وزیر انگلیس با اعلام اینکه کشورش و عراق فصلی جدید در روابط خود گشودند، پایان عملیات جنگی نیروهای کشور خود را در عراق اعلام کرد.

گوردون براون پس از گفت‌وگو با نوری مالکی همتای عراقی خود در دفتر نخست‌وزیری انگلیس، اعلام کرد که لندن و بغداد شراکتی دراز مدت طی 6 سال پس از حمله‌ آمریکا به عراق داشته‌اند.

وی در این رابطه گفت: امروز پایان فصل ماموریت نظامی ما در عراق است. با پایان گرفتن گشت‌های نیروهایمان در بصره و آماده شدن نیروهایمان برای خروج از عراق، پرچم 20 تیپ مسلح‌مان نیز به پایین آ‌ورده خواهد شد.

براون افزود: امروز ما برای تقویت و تعمیق روابط‌مان و ایجاد شراکتی درازمدت اقداماتی را انجام می‌دهیم. گوردون براون این اظهارات را همزمان با برگزاری مراسم یادبود در شهر بصره واقع در جنوب عراق برای 179 سرباز انگلیسی کشته شده در جنگ عراق ایراد کرد.

نخست‌وزیر انگلیس اظهار داشت: امروز عراق یک کشور موفق است. ما بسیاری از این شرایط را به تلاش‌های نیروهای انگلیسی مدیون هستیم. ماموریت ما همیشه یک ماموریت آسان نبوده است؛ زیرا در بسیاری از زمان‌ها از شکست ما خبر داده می‌شد.

وی در پایان بیان داشت: انگلیس می‌تواند به میراثی که در عراق برجا گذاشته، افتخار کند.
مالکی نیز در این کنفرانس خبری گفت: در عراق افرادی وجود دارند که خواهان سقوط دولت هستند اما نیروهای مسلح عراق، آماده مقابله با چالش‌ها‌ست.

علی الدباغ؛ سخنگوی دولت عراق هم اعلام کرد که همزمان با سفر نوری مالکی به لندن، عراق و انگلیس یک توافقنامه همکاری درزمینه اقتصادی و تکنولوژی، امضا کردند.علی الدباغ گفت که این توافقنامه شامل همکاری در زمینه تجهیزات و دستگاه‌های دفاعی و امنیتی نیز می‌شود.

به گفته وی، توافقنامه امضا شده بین 2 کشور مبتنی بر منافع مشترک و شامل سرمایه‌گذاری اقتصادی، تکنولوژی اطلاعات، خدمات بانکی، انرژی، زیست‌محیطی، نفت و گاز، حمل‌ونقل، صنایع، اسکان و خدمات عمومی است.

همچنین مراسم خروج سربازان انگلیسی از عراق با حضور وزیر دفاع انگلیس برگزار شد.
این مراسم با بزرگداشت یاد سربازان انگلیسی کشته شده در استان بصره از زمان آغاز جنگ در سال 2003 همراه بود.

براساس توافقنامه عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی میان بغداد - واشنگتن، برخی نیروهای انگلیسی به‌طور مقدماتی ابتدای ماه آوریل از عراق خارج شدند و خروج 4100 سرباز دیگر انگلیسی نیز طی 3 ماه آینده تکمیل خواهد شد و برخی از نیروهای ارتش آمریکا جایگزین نیروهای انگلیسی خواهند شد.

انگلیس بیشترین نیرو را پس از آمریکا در نیروهای ائتلاف در عراق داشت. طی 3 سال گذشته تعداد سربازان انگلیس به واسطه افزایش فشار افکار عمومی این کشور کاهش یافت و این نیروها در آموزش نیروهای ارتش و پلیس عراق در شهر بصره مشارکت داشتند.

رابطه با اسرائیل؛ هرگز

دفتر اطلاع‌رسانی مالکی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: نخست‌وزیر عراق در پاسخ به برخی سؤالات خبرنگاران که از راه ایمیل با وی مطرح شده است، اسرائیل را به‌عنوان کشوری غاصب که خاک دیگران را اشغال کرده معرفی کرده است.

مالکی، اسرائیل را رژیمی اشغالگر، تروریست و غیردمکرات خواند و اعلام کرد که عراق هرگز با چنین کشوری رابطه برقرار نخواهد کرد.

مالکی در پاسخ به سؤال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر احتمال تمدید حضور نیروهای آمریکایی بعد از زمان تعیین شده در توافقنامه اعلام کرده است که خروج آمریکایی‌ها از عراق بنابر توافقنامه امنیتی کاملا قطعی است و هرگز تمدید نخواهد شد و آمریکایی‌ها نیز بر خروج از عراق در زمان تعیین شده تاکید دارند چرا که آنها می‌دانند این مسئله خواست اصلی مردم عراق است و غیراز عمل کردن به متن کامل این توافقنامه چاره دیگری ندارند.

مالکی همچنین بعثی‌ها را عامل ویرانی در عراق توصیف کرد و هرگونه شایعه پراکنی مبنی بر احتمال مشارکت مجدد آنها در روند سیاسی را تکذیب نمود و افزود: بعثی‌ها سعی می‌کنند ساده‌لوحان را قانع کنند که می‌توانند بار دیگر به روند سیاسی عراق بازگردند غافل از اینکه هرگز نمی‌توانند به روند سیاسی این کشور وارد شوند.

کد خبر 80287

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز