ارتش رژیم صهیونیستی برای سومین بار با وجود حمایت هوایی و دریایی اما در پیشروی زمینی در نوار غزه ناکام ماند.

غزه

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین: نوار غزه در حال سپری کردن سخت ترین ساعات و روزهای خود است. ارتش رژیم صهیونیستی به تازگی عملیات نظامی گسترده‌ای را برای نفوذ زمینی به غزه آغاز کرد، اما این عملیات نتوانست بیش از چند ساعت دوام داشته باشد. عملیات زمینی که شامگاه جمعه برای نفوذ به غزه از سوی ارتش رژیم صهیونیستی کلید خورد، سومین تلاش اشغالگران برای نفوذ زمینی به غزه بود که مانند دو عملیات پیشین پس از چند ساعت به عقب نشینی نیروهای ارتش اشغالگر منجر شد. عملیات زمینی اخیر نیروهای صهیونیستی حتی با تلفات و آسیب‎‌هایی به ارتش رژیم صهیونیستی نیز همراه بوده و کشته شدن حداقل ۸ نظامی در تلاش برای نفوذ زمینی به غزه تائید شده است. نیروهای قسام هم اعلام کردند که در این عملیات چند تانک ارتش را هدف موشک‌های ضد زره قرار دادند.

حمله با ۱۰۰ جنگنده

براساس گزارش رسمی ارتش رژیم صهیونیستی، حمله زمینی اخیر نیروهای اشغالگر به درون مرزهای غزه با مشارکت حداقل ۱۰۰ جنگنده برای پشتیانی از نیروهای رزمی روی زمین صورت گرفته است. در این علملیات همچنین از چند دستگاه تانک و لودر برای پیشروی زمینی استفاده شد. تعداد نفرات نظامی برای پیشروی زمینی اعلام نشده، اما با توجه به این که تلاش برای ورود زمینی به غزه برای سومین بار انجام می‌گرفت و در دو مرحله قبلی نیز عملیات زمینی با شکست روبرو شده بود، می توان تخمین زد که احتمالا تعداد نفرات زمینی صهیونیست‌ها در عملیات زمینی اخیر در حد حداقل چند گردان و احتمالا تا چند هزار نفر نیروی پیاده بوده است.

شکست برای سومین بار

علی رغم حجم نیروهای زمینی و حمله از سه محور روی زمین و حمایت ۱۰۰ جنگنده از آسمان و کشتی‌های جنگی از دریا، اما عملیات اخیر نیروهای اشغالگر در غزه با شکست روبرو شد. گردان‌های قسام در نتیجه مقاومت شدید خود مانع پیشروی ارتش صهیونیستی در همان نوار مرزی غزه شدند و جنبش مقاومت اسلامی حماس نیز با صدور بیانیه‌ای از شکست عملیات زمینی جدید ارتش صهیونیستی خبر داد. «اسامه حمدان» از مقامات حماس گفته است که هدف از ورود زمینی ارتش به داخل مرزهای غزه ساختن تصویری از پیروزی و ترویج آن در میان نظامیان صهیونیستی بوده است، اما به نظر می‌رسد که نظامیان تاکنون نتوانسته‌اند از نوار مرزی غزه فاصله بگیرند و نیروهای مقاومت موفق شده‌اند تا نیروهای اشغالگر را در موضع زمینی خود ثابت نگه دارند.

جنایت در تاریکی و سکوت

همزمان با آغاز عملیات زمینی نیروهای صهیونیستی در غزه، نیروهای اشغالگر با بمباران تاسیسات مخابراتی اقدام به قطع عمدی تلفن و اینترنت نوار غزه کردند و ارتباط غزه با دنیا تقریبا قطع شد. قطع ارتباط غزه با دنیای خارج احتمالا با هدف جلوگیری از انتشار خبرهای مربوط به بمباران این منطقه صورت گرفت و بسیاری از رسانه‌ها از جمله خبرنگار ان.بی.سی نیوز نیز وضعیعت غزه را همزمان با قطع کامل اینترنت، جهنمی توصیف کردند. قطع اینترنت و تلفن غزه در حالی صورت گرفت که برق و آب این باریکه پرجمعیت نیز از دو هفته گذشته قطع شده بود.

موانع پیشروی زمینی نظامیان اسرائیل

سه بار تلاش نافرجام برای ورود زمینی نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه حکایت از آن دارد که رژیم صهیونیستی برای ورود زمینی در جنگ چریکی غزه فاقد آمادگی و توانایی کافی است. ارتش رژیم صهیونیستی طی سال‌های گذشته با کسب تجربه در جنگ‌های کلاسیک، توان و آمادگی‌اش را برای نبرد با ارتش‌ و نیروهای منظم متمرکز کرده بود، اما کنون نظامیان صهیونیستی با نیروهای چریکی و جنگ نامنظم در غزه روبرو بوده و از این رو فاقد مهارت کافی در جنگ چریکی برای ورود به نوار غزه هستند. یک مسئول آمریکایی هم به شبکه «سی بی اس» گفته است که آغاز حمله زمینی به غزه برای نیروهای اسرائیلی بسیار سخت و ناگوار بوده است. ارتش رژیم صهیونیستی هم تائید کرده که در مجموع حملات سه هفته گذشته بیش از ۳۱۱ نظامی خود را از دست داده است.

حمله از زمین، هوا و دریا

سازمان امداد و نجات غزه اعلام کرد که در حملات هوایی رژیم صهیونیستی همزمان با عملیات زمینی علیه نوار غزه، صدها خانه و ساختمان تخریب و با خاک یکسان شدند. روزنامه عبری زبان معاریو هم تائید کرد که کشتی‌های جنگی ارتش رژیم صهیونیستی در حملات علیه غزه همزمان با پیشروی زمینی و بمباران هوایی مشارکت داشته‌اند. در این صورت به نظر می‌رسد که عملیات اخیر شامگاه جمعه برای اولین بار از زمین، هوا و دریا علیه نوار غزه صورت گرفت که در نوع خود حجم و شدت حملات علیه غزه را نشان می‌دهد. همچنین حمله زمینی از سه محور علیه نوار غزه صورت گرفت.

دیدگاه کارشناسان درباره شکست قطعی صهیونیست‌ها

بسیاری از کارشناسان غربی معتقدند که اگر نتانیاهو در جنگ اخیر نتواند توانایی‌های حماس را ازبین ببرد، حتی با وجود نبرد زمینی، اما جنگ را باخته است.

ژنرال تیم کراس، ژنرال سابق ارتش انگلیس : نتانیاهو قادر به حذف اندیشه و تفکر حماس در میان مردم فلسطین نیست و این وضعیت یعنی این که حتی بمباران‌ها قادر به حذف حماس نیستند.

شائول موفاز، رییس ستاد مشترک و وزیر سابق جنگ اسرائیل: نابودی کامل حماس غیرممکن است.

جیمز جفری، رئیس برنامه خاورمیانه در مرکز ویلسون آمریکا: حمله زمینی به غزه آخرین و بدترین گزینه برای اسرائیل است که هزینه‌های سنگینی را روی دست تل آویو خواهد گذاشت.

سرهنگ اس. دنی، ژنرال ارشد و بازنشسته ارتش هند: حماس با موفقیت توانسته تل آویو را بین دو انتخاب سخت حمله زمینی و عدم حمله زمینی به دام اندازد و هر یک از این انتخاب‌ها باعث شکست شدید سیاسی یا شکست نظامی اسرائیل می شود.

ادوارد پی جرجیان، سفیر سابق آمریکا در سرزمین‌های اشغالی: تل آویو در مرحله‌ای سرنوشت ساز قرار دارد که هر تصمیمی بگیرد، برایش گران تمام خواهد شد.

کد خبر 802249

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha