پیشکسوت کشتی می‌گوید حسن یزدانی به سبک و سیاق کشتی‌گیران ۲۰ سال پیش آمریکا که باوجود فقر تکنیکی، با فشار رو به جلو کشتی می‌گرفتند، مبارزه می‌کند.

عکس یادگاری حسن یزدانی با دیوید تیلور

به گزارش همشهری آنلاین بهروز یاری  درباره ادعای اخیر یکی از قهرمانان پیشین کشتی مبنی بر اینکه کشتی بی‌عزت شده است، اظهار داشت: دلیل‌شان برای این جمله چیست؟ یعنی با باخت کشتی‌گیران عزت ما از بین می‌رود؟ مگر با پیروزی‌ها سعادتمند شدیم؟ موضوع اصلی کشتی است که دیر یا زود، نهایتاً در سه چهار سال آینده دوره ریاست علیرضا دبیر تمام شده و رئیس بعدی می‌آید و دوباره کار می‌کند.

پیشکسوت کشتی ادامه داد: متأسفانه دو قطبی ایجاد شده در کشتی با رسول خادم و علیرضا دبیر، خیلی از مسائل را رقم زده است. می‌گویند دوره رسول، دوره دبیر، اما این دو نفر مهره ناچیزی در دریای کشتی ما هستند. آنها در مقابل جامعه بزرگ کشتی، چیزی نیستند. رسول خادم زحمت کشید، همه تلاشش را کرد و از او ممنونیم، دبیر هم هنوز دارد کار می‌کند و باید جوابگوی تاریخ باشد نه این دوره چهار ساله. این حرف هم که دبیر می‌گوید که ببینید چه تیمی را به ما تحویل دادید، فرار رو به جلوست، شما باید در مقابل موجودیت 80 سال گذشته کشتی پاسخگو باشید.

تک تک باخت‌ها باید آنالیز شود

یاری درباره اینکه اغلب کشتی‌گیران اعزامی به مسابقات جهانی بلگراد مقابل حریفان مستقیم‌شان شکست خوردند، تصریح کرد: در این زمینه مثالی می‌زنم. در 18 ماه چهار نفر از اقوام درجه یکم به رحمت خداوند رفتند. هر کسی من را دید گفت عجب فشار روانی و ضایعه‌ای را تحمل کردی. واقعاً هم سخت بود، اما حالا این ماجرا را آنالیز کنیم.  وقتی اینها را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم تمام مصائبی که در 18 ماه گذشته به بهروز یاری و خانواده‌اش وارد شده، خیلی هم غیرقابل باور نبوده است. فوت مادرم به دلیل کهولت سن، فوت خواهر و خواهرزاده‌ام به دلیل بیماری و برادرم سهل‌انگاری بود که به موقع به پزشک مراجعه نکرد.

دارنده مدال برنز کشتی آزاد جهان گفت: حرف من این است که تک تک باخت‌ها باید آنالیز شود. از دو محور هم باید بررسی کرد، برخی دایه مهربان‌تر از مادر شده‌اند و برخی هم متخصص‌تر از شاهمرادوف و فادزائف؛ حرف‌تان را سنجیده بزنید. می‌گویید از 11 کشتی مهم، 10 مبارزه را باخته‌ایم، خب اینها را تک تک بررسی کنید. رحمان عموزاد و یونس امامی امسال متأهل شده بودند، امیرعلی آذرپیرا از وزن بالا پایین آمده بود، حسن یزدانی به حریفی کمتر از خودش نباخت. محمد نخودی حریف آمریکایی‌اش را یک طرفه می‌برد، اما به عثمانوفی خورد که معلوم نبود آنها در این وزن چطور هستند. در 61 کیلو که تکلیف معلوم بود و کشتی‌گیر 57 کیلو که اولین جهانی‌اش را پشت سر می‌گذاشت. حکایت همان است که گفتم؛ یعنی درگذشت مادر 82 ساله من که از کهولت سن بود، ضایعه نبود. باید اینها را با جزئیات بررسی کرد.

یاری درباره حسن یزدانی خاطرنشان کرد: او یک قهرمان بی‌مثال و مانند است که فدای زیادی‌خواهی مسئولان و مردم می‌شود. برخی از مردم انگار به عیب‌جویی عادت کرده‌اند. گرفتن 9 مدال کار کمی نیست. اگر با آقا تختی هم مقایسه کنید او این تعداد مدال را در 14 سال گرفت و سال‌های بی‌مدالی را هم تجربه کرده بود، اما حسن یزدانی از 2015 تا 2023 (در 9 سال) 9 مدال رفته و هر جا رفته دست پر بازگشته است. با این حال در مورد او قدرناشناسی می‌کنیم. البته که بعد از دوران حسن یزدانی هم به دلیل سیاست غلطی که در این سال‌ها داشتیم، تا سال‌ها قابلیت رقابت با قهرمانان طراز اول 86 کیلوگرم دنیا را نخواهیم داشت هرچند دنیا هم در این وزن افت کرده است. علی سوادکوهی که از وزن پایین به 86 کیلو آمده، می‎تواند مدعی اصلی برای کشتی‌گیران داخلی باشد. سجاد غلامی هم کشتی‌گیر خوبی بود که بعد از امیدهای جهان به حاشیه رفت. ضمن اینکه اگر سایه ستاره‌ای چون حسن یزدانی بر علیرضا کریمی در 86 کیلوگرم هم سنگینی نمی‌کرد او می‌توانست تعداد مدال‌هایش را افزایش دهد.

* انگار تیلور بچه امامزاده حسن است و یزدانی کشتی‌گیر آمریکایی!

وی با اشاره به عدم پشتوانه‌سازی در وزن 86 کیلوگرم یادآور شد: وقتی در 10 سال حمید سوریان را فقط به مسابقه بردیم، طبیعی است که بعد از آن به کویر بی‌مدالی در وزن اول فرنگی می‌رسیم. سال‌های بعد از علیرضا حیدری در 97 کیلو و سال‌های بعد از برادران محبی هرچند رسولِ اعجوبه جای‌شان را گرفت؛ ما همین وضعیت را تجربه کردیم. اینکه هر سال فقط به یک نفر مسابقه بدهیم، انگیزه لازم برای سرپا بودن را از بقیه می‌گیریم.

یاری در ادامه به تسنیم گفت: فردی که کشتی را می‌فهمد ولی حسن یزدانی و تیلور را نمی‌شناسد، بلافاصله از سبک کشتی یزدانی فکر می‌کند که او کشتی‌گیر آمریکایی است و با شیوه تیلور، او را کشتی‌گیر ایرانی می‌داند. حسن به سبک و سیاق کشتی‌گیران 20 سال پیش آمریکا مثل کوین جکسون و داگلاس که باوجود فقر تکنیکی، با فشار رو به جلو کشتی می‌گرفتند، مبارزه می‌کند، اما تیلور زیر می‌گیرد، کُنده می‌کشد، کلید بارانداز اجرا می‌کند و در همین مبارزه اخیر با همین فن حریفش را ضربه فنی کرد. یعنی کسی تیلور و یزدانی را نشناسد، فکر می‌کند تیلور بچه امامزاده حسن است و یزدانی کشتی‌گیر آمریکایی! این معلولِ یک علتی است که مربیان ما در سطوح پایه و ملی نه اشرافی به تکنیک و نه اشتیاقی به آن داشته‌اند.

* به آمادگی جسمانی آمریکایی‌ها نمی‌رسیم اما آنها به تکنیک ما رسیدند

این پیشکسوت کشتی تأکید کرد: در کشتی همانند کلاغی شده‌ایم که خواست راه رفتن کبک را یاد بگیرد، راه رفتن خودش هم یادش رفت. آمدیم از کشتی آمریکا آمادگی بدنی‌شان را اقتباس کنیم، آنها تکنیک ما را سرلوحه کارشان قرار دادند، چون جنگ، تکنیک و آمادگی جسمانی می‌خواهد، اما ما هزار سال دیگر هم به آمادگی جسمانی آمریکایی‌ها نمی‌رسیم چون استرس و فضای زندگی و دغدغه‌های زندگی‌مان با آنها فرق دارد. در واقع آنها تکنیک ما را یاد گرفتند اما ما به آمادگی جسمانی آنها نمی‌رسیم. در مورد اتفاقات و نتایج مسابقات جهانی بلگراد، پژمان درستکار را به مناظره دعوت می‌کنم. حرف‌هایش را شنیدم ولی قانع نشدم.

کد خبر 801469

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 7
  • ایرانی IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۴
    19 11
    باسلام پژمان درستکار مربی درجه ی ۳ است با رفتی ایشان کم است با رفیق بازی که نمی شه قهرمان جهان شد به آقای دبیر بنگرید تو که لالایی بلدی چرا خوابت نمی بره کشتی آدم بزرگ میخواد
  • لایق..مینودر IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۴
    14 7
    درود به شرف و جسارت بزرگ کشتی جناب یاری000حرف حق را یزن اگر که حتی تلخ باشد00یا علی مدد0
  • گودرزی IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۴
    10 27
    آقای یاری آفرین پس قبول داری کشتی گیران وزن ۸۶ کیلویی جهان با افت مواجه اند و تیلور ویزدانی از این خلاء به نفع خود استفاده می کنند.آخه اینها چه کشتی گیران هستند که از تیلور و یزدانی نمی توانند حتی یک امتیاز بگیرند جالب است که یزدانی هم می آید در برابر تیلور ضربه فنی می شود.اقای هادی عامل هم می گوید یزدانی سرماخورده.برای کسی که سالیان سال است کشتی را دنبال می کند می گویم ارزش آن یک برنز بهروز یاری گرجی از هر ۹ مدال حسن یزدانی بیشتر است.همچنین یک نقره حسین محبی.نقره و برنز حسن محبی.دونقره المپیکی عسگری محمدیان که در فینال فقط به یل روسی می باخت.حتی مقام ششمی سبحان روحی ارزشش از مدال آوران کشتی گیران امروزی بیشتر است آن کشتی گیران کجا و اینها کجا.خدا رحمت کند رمضان خدر را چندین سال بیش برای اینکه نشان دهد کشتی افت کرده با ۴۲ سال سن آمد در قهرمانی کشور شرکت کرد و نفر اول شد فقط برای اینکه نشان دهد کشتی در چه وضعیست!
    • دانیال IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۴
      31 9
      آقای گودرزی شما به ۲۰ تا مدال جهانی و المپیک خودت ببخش. فقط برادر از زیر پتو نطق میکنی سرمانخوری یهو
    • RO ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
      2 3
      خدر هم محلی ماست پرچم نوکنده بالاست
  • محمد IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۴
    32 64
    رسول خائن وطن
    • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۴
      40 10
      ساندیستو بخور
    • IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۴
      27 4
      تو این وسط چی می‌گی! بحث فنی هست!!
    • ایدین IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
      8 1
      حالت خوشه بلند شو قرصات رو بخور
  • مجتبی IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۴
    4 23
    ترس تو چهرت معلومه
    • محمد فریدونی IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
      10 2
      سر صحبتم بااین شحص که گفتی رسول خائن وطن فروش/ تو اصن میدونی وطن چیه؟ وطنت کجاست؟ اقا رسول خادم تاج سر همه ماست! هرجایی مشکلی بوده سریعا خودشو رسونده! مث زمان کشتیش که همیشه دست پر از مسابقات برمیگشت حتی مسابقه آخرش که با ۳۰ کیلو وزن کمتر یعنی با ۱۰۰کیلو وزن اومد ۱۳۰ کیلو کشتی گرفت و دوم جهان شد و فقط فینال باخت! کسیکه یه طلای المپیک یه برنز المپیک داره و چند طلای جهان برای شما شد خائن!
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۴
    47 17
    سلطان خادم.تختی زمانه
  • IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۴
    18 4
    توهین به قهرمانان درست نیست
  • شاهین از اهواز IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۴
    43 9
    آقای یاری خیلی متاسفم که رسول خادم پهلوان را با دبیر مقایسه میکنید.مردم فقط مدال نمیخواهند در ایران کشتی گیران اول پهلوانند بعد مدال آور. رسول اگر جاودان شد بخاطر مردمی بودنش و پهلوانیهانیش شد.البته که رسول در کشتی جایگزین ندار .دقتی با زانوی بیمار کارتن رو کوله اش بار میکند و در دورافتاده ترین روستاهای زاهدان کمک رسانی میکند. وقتی هر شهر کشورش دچار مصیبت میشوند انجا با دست پُر حاضر میشود.نه مثل بعضی ها دنبال مقام و پول و شهرت
  • شاهین IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۴
    16 7
    آقای دبیرحداقل برای سابقه ورزشیتان احترام قائل شوید.تاریخ قضاوت تلخی از عملکرد شما خواهد داشت. عمر انسان کوتاه است و چیزی با خود نمیبرد فقط نام میماند به افتخار یا .... آنرا هم خودمان انتخاب میکنیم.
  • احمد IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۴
    13 35
    رسول خادمه همه چی رو گره زده به سیاست بابا همه فهمیدن اصلاحطلبی از مدیرای انقلابی بدت میاد بس کن بذار ارامش برگرده به کشتی کم دخالت کن توکار دبیرخودتم قبلا بودی باید بفهمی کار سختیه فدراسیون
  • محمد IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۴
    16 10
    درست میگه یاری ولی مشکل ما دبیر وکادرش است.هر کی هم بالا سراین تیم باشه همین نتایج را میگیره
  • IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۴
    7 3
    نمیدونم چراگناهشون وگردن نمیگیرن چرانمگیدکشتی ماله ایران وبنام ایرانه یکی ازاون سردنیامیادبقول خودتون بهترین کشتیگیرجهانو حسن یزدانی روضربه میکنه هزاربارهم مبارزات تیلوروآنالیزکردن ولی بازم نتونست شکستش بده گناهتون وگردن این واون نندازین خودتون شل ول هستید
  • ناشناس IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۴
    11 3
    این مقصر بودن مردم به مسعولین ورزشی هم سرایت کرده که نا کار آمدی نابسامانی و مدیریت نا لایقی خودشان را به گردن و زیاده خواهی مردم می اندازند و گویا این مردم هستن که باید از حضرات عذرخواهی بکنند
  • شاهرخ IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۴
    16 1
    تنها آنالیزکارشناسانه ای بودکه طبیعتا صددرصدشایددرست نباشه ولی هم لذت بردم هم یادگرفتم
  • رضا IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۴
    5 4
    دبیر زحمتکش ترین و موثرترین رئیس فدراسیون تاریخ کشتی ایران است . در دوره ریاست ایشون این رکورد بی نظیر قهرمانی در تمام رده های سنی رفتم زده شد .در دوره ریاست ایشون نتایج درخشانی در کشتی گرفتیم .
  • محمد حسین IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۴
    4 1
    فقط فلسطین و عشقه
  • مهدی IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۴
    1 0
    ایراد فیزیکیه حسن ضعیف و کند شدنه زانوهاشه بعد جلوی تیلورم دقیقا مثل همین عکسه انگار دوست نداره ببرتش اونباری که خواست تو بلگراد بردش بازم باید بخواد
  • محمد فریدونی IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    0 1
    آقای یاری برو یه نگاه به وزن ۸۶ بنداز .کم قهرمان بزرگ توش نیست! نمونش گورگلیف / عظمت دولت بیکوف/ توی خود امریکا قهرمان زیر ۲۲ سال جهان که تیلور بردش! خود جیدن کاکس این وزن بود بعدش رفت ۹۷ یکسالم نفرسوم یزدانی شد جیدن کاکس/ کشتی گیر روسی که سه بار یزدانی بردش ولی واقعا قلدر... والا نمیدونم چطور میگین یردانی و تیلور راحت میبرن! تیلور و یزدانی خیلی خیلی خوبن که اینا رو میبرن! ضمنا یزدانی توی وزن ۷۴ کیلو قهرمان المپیک شد یعنی سختترین وزن توی کشتی! خود شما عناوینتون در مقابل یزدانی خیلی خنده دار با یه برنز جهان میای خودت با کسانیکه جفتشون طلای المپیک دارن(یزدانی&تیلور) مقایسه میکنید! انصاف هم بد چیزی نیست. دروغه بگیم هیچکس توی این ۱۰سال خوب نیومده توی این وزن! توی ایران هم خیلی خوب داریم همه رو یزدانی زده! از کریمی تا کامران قاسمپور که خدای زیرگیریه
  • علی IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    4 0
    دمت گرم
  • احمد IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    3 4
    رسول چه مقامی برا ایران آورد ۹ جهان شدیم همه به اتفاق میگفتن تو کار همه مربیان دخالت می‌کرد دیکتاتوری بود وقتی دیکتاتوری مد نبود
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    3 2
    توکه آبروی کشتی راباان کارهای ناشیانه‌ات بردی بهتره حرفی نزنی
  • Milad IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    4 0
    آقایون قرار نیست حسن همه رو ببره روی تشک کشتی نرفتین فکر کنم! واقعیت اینه که تیلور از حسن بهتره و دست حسن رو هم باید بوسید بابت این همه افتخار. تمام
  • رسول FI ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    2 0
    من اگر اسمان اینطوری برایم قیافه بگیرد مثل قلدر اصلا اینطوری خشمگین بهم نزدیک شود با کله رفتم تو صورتش ترسو است متاسفانه قهرمان کشتیمان از امریکایی مبترسد ترسو ولی کشتی کی. است دوکله پشت هم به زمین درش اورده بودم رو زانو یعنی میرفتم توصورتش ولی الان پیرم هنوزم می‌روم ولی نه مثل گذشته
  • بازنشسته AU ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
    1 1
    ازقدیم گفتند که آب سربالا میرود قورباغه ابوعطا میخواندکسی نیست به این بهروزیاری بچه خیابان امیریه کرج بگویدباآن سابقه چطور به خودش اجازه میدهددرباره کشتی اظهارفضل کند تااینجاهم که آمدی به پشتوانه پدروعموهات آن هم عنوانی درآسیاویک برنز صدقه ای درجهان البته ایشان دنبال میزی درکشتی میگردد کشتی گیران مازندرانی باتحصیلات معتبردانشگاه تهران مثل مجید ترکان هیچ ادعای ندارند چطور این بابا با آن سابقه زندان ادعای انتقاد از کشتی کشوررا دارد پرفسورکشتی کشورمنصورخان برزگرهمچین ادعایی نداردایشان بارانت وپول میخواهدخودش رامطرح کندوباهزینه کردن بتوانددر زد و بند کشتی جایگاهی داشته باشد آگرچنین باشدبایددورکشتی ایران راقلم قرمز کشید
  • IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    0 0
    سجاد غریبی و حسن یزدانی رو کل دنیا میشناسن/ کسی به اندازه یزدانی جلو آمریکا باخت نداده یه باخت دیگه بده شش تایی میشه ح ح ح ح