برای تسریع در امر واردات و عرضه خودرو، تعیین و ابلاغ قیمت خودروهای خارجی بعد از این توسط سازمان حمایت و با نظارت شورای رقابت انجام می‌شود

خودرو وارداتی

به گزارش همشهری، شورای رقابت اعلام کرد که با هدف تسریع عرضه خودروهای وارداتی به مصرف‌کنندگان، بعد از این به جای شورای رقابت، سازمان حمایت قیمت نهایی خودروهای وارداتی را اعلام و ابلاغ خواهد کرد. تعیین قیمت خودرو اعم از داخلی، خارجی و وارداتی پیش از این نیز در سازمان حمایت انجام می‌شد اما بررسی و ابلاغ نهایی قیمت توسط شورای رقابت صورت می‌گرفت.

تاخیر در قیمتگذاری عامل تاخیر در عرضه

مهرماه سال ۱۴۰۱ بعد از نهایی شدن و  ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای صفر، اعلام شد که اولین خودروهای وارداتی تا آذرماه وارد کشور می‌شوند، اما این اتفاق نه فقط در آذرماه بلکه در دی‌ماه و اسفندماه نیز که وعده‌های داده شده برای عرضه خودروها خارجی بودند، نیفتاد تا سرانجام بین ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای صفر تا عرضه اولین خارجی‌های بازار خودرو یازده ماه فاصله بیفتد. با رونمایی از نخستین خودروهای وارداتی در ششم شهریور امسال، و در حالی که شمارش معکوس برای عرضه این خودروها آغاز شده بود اعلام شد این ماشین‌ها پشت سد قیمتگذاری مانده‌اند.

مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت و مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت اواخر شهریور امسال در گفت‌وگو با همشهری دلیل تاخیر در عرضه خودروهای وارداتی را تاخیر شورای رقابت در تعیین قیمت این محصولات عنوان کرد، اما سپهر دادجوی توکلی، سخنگو و مدیر روابط عمومی شورای رقابت با تکذیب این موضوع، به همشهری گفت که پرونده هیچ خودروی خارجی برای قیمتگذاری روی میز شورای رقابت نیست.

مسیر طولانی قیمتگذاری کوتاه شد

بر اساس مصوبه ۵۴۳ شورای رقابت، رویه قیمتگذاری خودرو، چه تولید داخلی، چه مونتاژی و وارداتی تاکنون به این شکل است که قیمت تمام ‌شده خودرو بر اساس صورت‌های مالی ارائه شده از سوی خودروساز یا واردکننده در سازمان حمایت محاسبه و سود عادله توسط هیاتِ تثبیت قیمت‌ این سازمان مشخص می‌شود، سپس این قیمت برای بررسی به کارگروه خودرو شورای رقابت ارسال می‌شود و پس از بررسی در این کارگروه و رای‌گیری در صحن شورا، به عنوان قیمت نهایی خودرو توسط شورای رقابت ابلاغ می‌شود.

یک ماه پیش، وقتی رئیس سازمان توسعه تجارت تاخیر شورای رقابت را دلیل طولانی شدن زمان عرضه خودروهای وارداتی دانست، روابط عمومی شورای رقابت اعلام کرد که سازمان حمایت هنوز قیمتی را برای بررسی به شورای رقابت ارسال نکرده است.

گفتنی است سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی در حالی ۲۳ مهر برای عرضه ۶ خودرو خارجی باز شد که تمامی این محصولات با قیمت علی‌الحساب عرضه شدند و در نهایت هم شورای رقابت تا امروز تنها قیمت نهایی زوتی را اعلام کرده است. حال به نظر می‌رسد طولانی شدن روند قیمتگذاری، دست‌اندرکاران را به این نتیجه رسانده که مسیر قیمتگذاری را برای خودروهای خارجی کوتاه‌تر کنند.


فقط قیمتگذاری وارداتی‌ها با سازمان حمایت است

مدیر روابط عمومی شورای رقابت در توضیح تغییرات ایجاد شده در مسیر قیمتگذاری خودروهای خارجی به همشهری گفت: بر اساس مصوبه ۵۴۳، سه بازار خودرو داریم؛ تولیدی، مونتاژی و وارداتی. در بازار خودرو تولیدی و مونتاژی از آنجایی که همچنان به شاخص‌های رقابت‌پذیری و پردازش قیمت‌هایی که سازمان حمایت طبق فرمول کاست پلاس محاسبه می‌کند، نیاز داریم، کمافی‌السابق قیمتگذاری بر اساس رویه سابق انجام می‌شود.

سپهر دادجوی توکلی ادامه داد: اما در خودروهای وارداتی از آنجایی که به شاخص‌های رقابت‌پذیری، پردازش قیمت، گریدبندی و رتبه بندی‌های مشمول خودروهای داخلی و مونتاژی نیازی نیست، شورای رقابت تصمیم گرفت به منظور تسهیل و تسریع در فرایند واردات، قیمتگذاری و ابلاغ قیمت را به سازمان حمایت واگذار کند و شورای رقابت بر این فرایند نظارت داشته باشد.


نظارت شورای رقابت بر فرایند واردات

مدیر روابط عمومی شورای رقابت در پاسخ به این پرسش که نظارت شورای رقابت در این فرایند به چه صورت خواهد بود، گفت: تمام فرایند واردات توسط شورای رقابت رصد می‌کند و کارگروه خودرو در تعامل با معاونت حمل و نقل وزارت صمت نوع و شیوه عرضه خودروهای خارجی را پیگیری می‌کند.

وی اضافه کرد: هیچ تغییری در مصوبه ۵۴۳ داده نشده و شورای رقابت کمافی‌السابق مسئول کامل بازار خودرو است، این شورا صرفا در یکی از بخش‌های بازار به خاطر تسهیل در فرایندها از یکی از متولیان خود خواسته که راسا ابلاغ قیمت کند.

فقط قیمت چانگان و زوتی نهایی شد

به گفته توکلی، چانگان و زوتی آخرین خودروهای خارجی و هایما X۷ ، آخرین خودرو مونتاژی بودند که توسط شورای رقابت ابلاغ قیمت شدند و قیمت دیگر خودروهای خارجی عرضه شده در سامانه یکپارچه اعم از عرضه اول و دوم، توسط سازمان حمایت نهایی و ابلاغ خواهد شد.

کد خبر 801430
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    1 0
    این هفته هم تمام شد مگر نگفتید تا پایان هفته آیین نامه واردات خودرو های نو اعلام و اجرایی میشود چند تا از این هفته ها گذشته
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
    0 0
    وزیر صمت در مساله واردات خودرو هیچ کاره است ..................