نشر نو در هفته گذشته کتاب جدیدی منتشر کرد با عنوان «در ستایش عقل» که به موضوع اهمیت دمکراسی و خرد جمعی در این حوزه می پردازند. همچنین نشر ماهی کتاب «حسد» را منتشر کرده که ثابت می کند این بلیه چه تأثیر مخربی بر روابط انسان ها دارد.

کتابفروشی

همشهری آنلاین- فرشاد شیرزادی: نشر نو در هفته گذشته کتاب جدیدی منتشر کرد با عنوان «در ستایش عقل» که به موضوع اهمیت دمکراسی و خرد جمعی در این حوزه می پردازند. همچنین نشر ماهی کتاب «حسد» را منتشر کرده که ثابت می کند این بلیه چه تأثیر مخربی بر روابط انسان ها دارد. به اجمال این دو کتاب را بررسی می کنیم:

نادیده گرفتن عقلانیت چگونه به افول دمکراسی می‌انجامد؟ | تأثیر حسد را بر روابط انسان‌ها بدانید

در ستایش عقل

کتاب «در ستایش عقل» با زیر عنوان «چرا دمکراسی، وامدار عقلانیت است» اثر خواندنی مایکل پاتریک لینچ را یاسر میردامادی به فارسی برگردانده و چاپ نخست آن به تازگی از سوی نشر نو منتشر شده است.

برخی روانشناسان و فیلسوفان، نقش عقل در زندگی ما را کم اهمیت جلوه داده‌اند. مایکل لینچ کار فوق‌العاده‌ای انجام داده است؛ در توضیح اینکه عقل چیست و چرا هیچ بهانه خوبی برای کنار گذاشتن عقل، این بهترین ایده روشنگری وجود ندارد؛ چیزی که در مورد کتاب قابل توجه است، سبک آن است: نویسنده استدلال‌های عمیق را با پرداختی همه‌فهم پیش می‌برد.

مضمون کتاب، بررسی فلسفی و اجتماعی است که به اهمیت عقل و تفکر منطقی در نظام‌های دمکراتیک می‌پردازد. لینچ در این اثر به بررسی نقش حیاتی عقلانیت در حفظ و تقویت دمکراسی می‌پردازد. وی معتقد است که در دنیای امروز که اطلاعات فراوان ولی گاهی مغلوب‌ ساخته، تبلیغات و پیش‌قضاوت‌هاست، نیازمند تفکر منطقی و عقلانیت بیش از پیش است. لینچ با مرور تاریخچه فلسفی عقلانیت، به تحلیل و نقد وضعیت موجود می‌پردازد و نشان می‌دهد که چگونه نادیده گرفتن اصول عقلانیت می‌تواند به افول دمکراسی منجر شود. وی از مثال‌های تاریخی و معاصر استفاده می‌کند تا نشان دهد که چگونه عقلانیت می‌تواند به مواجهه با چالش‌های سیاسی و اجتماعی کمک کند. در واقع او با رویکرد فلسفی - عملی به بررسی موضوع می‌پردازد. نویسنده نه‌تنها به مفاهیم فلسفی عقلانیت پرداخته، بلکه نحوه کاربرد آنها در زندگی روزمره و سیاست را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد.

نشر نو این کتاب ۱۸۲ صفحه‌ای را به بهای ۲۰۰ هزار تومان منتشر کرده است.

نادیده گرفتن عقلانیت چگونه به افول دمکراسی می‌انجامد؟ | تأثیر حسد را بر روابط انسان‌ها بدانید

حسد

کتاب «حسد» نوشته یوری آلیشا را یلدا بیدختی‌نژاد به فارسی برگردانده و به تازگی چاپ نخست آن از سوی نشر ماهی منتشر شده است.

در دل این کتاب، مخاطب با یک جهان پر از تضاد و انقلابیه‌ها مواجه می‌شود؛ جایی که طبقات اجتماعی و احساسات انسانی در یک مخلوط پیچیده به تصویر کشیده شده‌اند. کاوالیرف، قهرمان این داستان، روشنفکری جوان و در تلاش است تا میان دنیای کهنه و نوین یک جایگاه بیابد. او نمادی از آن دسته انسان‌هایی است که در میانه تغییرات اجتماعی و فرهنگی می‌جویند و به‌دنبال هویت خود هستند. آلیشا با ذکاوت و طنز، ما را با ۲ شخصیت متضاد مواجه می‌کند: آندری، یک تاجر موفق و مدل شهروند شوروی و نیکولای، فردی بی‌خانمان و بیکار که تحت حمایت آندری قرار می‌گیرد. در این میان، حسد را به ‌عنوان یک موتور محرکه برای روابط این ۲ شخصیت به تصویر می‌کشد و باعث می‌شود که انسان‌ها به تفکر در مورد احساسات و مفاهیمی چون وفا، خیانت، عشق و جاه‌طلبی بیفتند. معرفت و دانش نویسنده در ایجاد تصویری غیرقابل پیش‌بینی از روابط انسانی و اجتماعی است که باعث می‌شود خواننده در هر صفحه با چالش‌های جدیدی مواجه شود. ترجمه جدید ماریان شوارتز از این اثر، نیز با توانمندی خاص خود، روح و روان این داستان را به زبان انگلیسی منتقل کرده است.

در نهایت «حسد» نه‌تنها رمانی است که به چالش‌های فردی و اجتماعی می‌پردازد، بلکه یک نمایشنامه از روابط انسانی است که در آن احساسات به‌صورت غیرقابل پیش‌بینی با یکدیگر در تعامل هستند.

یوری آلیشایوری کارلوویچ اولشا (فوریه۱۸۹۹ - ۱۰مه ۱۹۶۰) رمان‌نویس روسی و شوروی بود. او را یکی از بزرگ‌ترین رمان‌نویسان روسی قرن بیستم می‌دانند.

نشر ماهی این کتاب ۲۱۶صفحه‌ای را به بهای ۱۱۰هزار تومان منتشر کرده است.

کد خبر 801391

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha