چهارشنبه ۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۹
۰ نفر

آمادگی برای تخلیه ذخایر سدهای خوزستان در صورت بارش سنگین باران پاییزی وجود دارد.

سد

به گزارش همشهری آنلاین، مدیر کل بحران خوزستان با اعلام این مطلب به همشهری گفت: «با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی برای خوزستان و احتمال بارش‌ها سنگین، آمادگی برای باز کردن سدها و تخلیه ذخایر وجود دارد تا از وقوع سیلاب جلوگیری شود.»
شرف‌الدین شیرازی افزود: «از آنجا که پیش‌بینی‌های هواشناسی همواره با ضریب خطا همراه است، برای بارش‌های سال آبی پیش‌رو 3 سناریو در نظر داریم: ترسالی، نرمال و خشکسالی و برای هر 3 این سناریوها آمادگی کامل وجود دارد.» 
شیرازی با اشاره به سیل سال 1398 در خوزستان و خسارت‌های سنگین به جا مانده از آن، خاطرنشان کرد: «تجربه‌های سیل نشان می‌دهد باید با ضریب خطا به پیش‌بینی‌های هواشناسی نگاه کنیم و برای همه موارد آمادگی داشته‌باشیم. آمادگی از دفع تدریجی آب، مدیریت روان‌آب‌ها تا تخلیه ذخایر سدها.»
در آغاز فصل آبی جدید، تقریبا نیمی از حجم سدهای خوزستان پر است. طبق گزارش شرکت مدیریت منابع آب، مهرماه 1402 سدهای زنجیره کارون (پنج سد) با ۷.۸ میلیارد مترمکعب ۶۴ درصد پرشدگی، سد دز با ۱.۲ میلیارد مترمکعب ۴۸ درصد پرشدگی، سد کرخه با ۱.۸ میلیارد مترمکعب ۳۴ درصد پرشدگی، مارون با ۵۶۱ میلیون مترمکعب ۴۹ درصد پرشدگی دارند.
شیرازی ادامه داد: «کشت اصلی مردم خوزستان کشت پاییزه است و نمی‌توانیم به امید اینکه ترسالی خواهیم داشت، آب را بی‌مهابا از پشت سد خارج و روانه زمین‌های کشاورزی کنیم، زیرا در این صورت، به مشکل خواهیم خورد.»
مدیر کل بحران خوزستان با تاکید بر اینکه هر یک از نهادهای امدادی و خدماتی وظایف مشخصی در این حوزه دارند، ادامه داد: «مسئولیت مستقیم مدیریت سیلاب بر عهده سازمان آب و برق خوزستان و موضوعات مرتبط با آب‌گرفتگی شهری به صورت مشترک بر عهده شرکت آب و فاضلاب و شهرداری است. پیشگیری و کنترل سیلاب در رودخانه‌ها با محوریت سازمان آب و برق و دیگری آب‌گرفتگی شهری با محوریت شرکت آبفا انجام می‌شود. جلساتی با فرمانداران و دستگاه‌های اجرایی مرتبط برگزار شده و مقرر است دو قرارگاه عملیاتی مدیریت سیلاب ‌و قرارگاه عملیاتی مدیریت آب‌گرفتگی‌ها تشکیل شود.»
به گفته او، تیم‌ مشترک برای مدیریت و اجرای اقدامات لازم در زمان بحران هم از نمایندگان فرمانداری، شرکت آب و فاضلاب، شهرداری، شرکت برق و گروه‌های جهادی است تا در صورت وقوع بحران در زمینه آب‌گرفتگی و سیلاب وارد عمل شده و اقدامات کنترلی را انجام دهند.
شیرازی درباره آب‌گرفتگی‌های شهری نیز یادآور شد: «درصورت تحقق پیش‌بینی‌های بارندگی، طبق برآوردها 7 شهر خوزستان شامل اهواز، کارون، آبادان، خرمشهر، بندر امام (ره)، هندیجان و چمران در معرض آب‌گرفتگی قرار دارند.»

کد خبر 800935

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خوزستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    0 0
    بعد ما در خوزستان امکان استفاده از زمینهای کشاورزی رو نداریم ، به این دلیل که هر روز و هر ساعت میگن خشکسالی و کمبود آب و ... هست
  • IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    0 0
    اولا شهرهندیجان درحوزه آبریز رودخانه زهره هست که سد چمشیر تازه احداث شده وسدخالیه....سدکرخه هم خالیه... زنجیره سد های کارون هم 5میلیارد متر مکعب ظرفیت خالی دارن...فقط مشکل خوزستان رود خانه دز وسد قدیمی آن است...ماباید درجهت احداث سد بختیاری برای مدیریت رودخانه دز تلاش کنیم