در میان شلوغی‌ها، ترافیک و سروصدای خیابان‌های پایتخت، پاتوق‌های گردشگری به‌ویژه بوستان‌های زیبا با چشم‌اندازهای فوق‌العاده در این شهر به‌چشم می‌آید که محل مناسبی برای تفریح و استراحت و استشمام هوای تازه هستند. یکی از این پاتوق‌ها بوستان ترنج زندگی در خیابان دماوند است که در گذشته باغ بود.

بوستان ترنج زندگی

همشهری - سعیده مرادی: بوستان ترنج زندگی با فضای دل‌انگیزش این فرصت را در اختیار شهروندان تهرانی قرار می‌دهد تا یک گردش دلپذیر و خاطره‌انگیز را با حضور در اینجا تجربه کنند و از امکاناتش بهره‌مند شوند.

الهام از باغ‌های ایرانی

یکی ‌ از ویژگی‌های بوستان ترنج ‌ زندگی، طراحی آن به سبک باغ‌های ایرانی و یادآور طراحی و معماری سنتی کشورمان است. المان‌های به‌کار رفته در اینجا برگرفته از فرهنگ اصیل و غنی ایرانی است؛ طراحی‌ای که این بوستان را با سایر بوستان‌ها متفاوت کرده است و تأثیر بسزایی در نشاط و شادابی شهروندان دارد. همچنین نقاشی دیواری هنرمندان زیباسازی با نمادهای سنتی روی دیواره‌های بوستان رنگ و بوی نشاط و زندگی را در ترنج  زندگی طنین‌انداز کرده است.
 استفاده از آجرهای خشتی در دیوارها، طراحی‌های ترنج‌های ایرانی، جانمایی آبنمای سنتی فیروزه‌ای و جانمایی حوض یکسره به سبک باغ فین کاشان به زیبایی این بوستان افزوده و شهروندان می‌توانند لذت یک گردش نیم‌روزی را در فضایی دل‌انگیز  داشته باشند. علاوه براینها در بوستان ترنج زندگی فضایی مناسب برای‌ تردد افراد توانیاب، معلول و نابینا فراهم شده تا آنها نیز به راحتی در اینجا حضور داشته باشند. در این بوستان در کنار ایجاد مسیر ویژه برای نابینایان، سرویس‌های بهداشتی متعددی نیز برای سهولت در استفاده معلولان ساخته شده است.

گونه‌های گیاهی متنوع

حدود ۷۰ ‌درصد از فضای بوستان ترنج زندگی را فضای سبز تشکیل می‌دهد. وجود گونه‌های گیاهی مختلف ازجمله ۱۶۵۳ مترمربع درختچه‌کاری، ۳۵۶ مترمربع رزکاری، ۵۹۱ مترمربع گل‌های دایمی، کاشت مرجان، زیتون تلخ، سرو سبز خزنده، یاس هلندی پایه‌دار، نسترن، پاپیتال و… جلوه زیبایی به طبیعت این بوستان بخشیده و باعث شده تا شهروندان با دیدن این تنوع گیاهی از مجموعه بیشترین لذت را ببرند. البته زیبایی‌های این بوستان به‌گونه‌های گیاهی آن محدود نیست و وجود امکانات خوب و متعدد نیز بر جذابیت این پارک افزوده است؛ امکاناتی که افراد هنگام مراجعه به این بوستان می‌توانند از آن بهره‌مند شوند و یک روز مفرح را برای خود رقم بزنند. امکانات رفاهی مانند وجود ۷۲ مترمربع آلاچیق و ۲۶ عدد مبلمان شهری، آبخوری و همچنین ۱۷۷ مترمربع زمین بازی کودکان با وسایل بازی در کنار پایه چراغ‌های ۴ متری با ۱۷۷ شعله روشنایی و آبنمای ۱۲۰ متر و ۶ چشمه سرویس بهداشتی همگی از اقدامات انجام‌شده اداره فضای سبز منطقه ۸ در این بوستان برای افزایش رفاه حال شهروندان است.

باغی که بوستان شد

بوستان ترنج زندگی در محدوده جغرافیایی شهرداری منطقه ۸ تهران قرار دارد و ایجاد آن در محله زرکش، تحول قابل توجهی در این بخش از شهر ایجاد کرده و موجب ارتقای فضای سبز و کیفیت زندگی در اینجا شده است. این بوستان که ۳ هزار مترمربع مساحت دارد، در گذشته باغ بسیار بزرگی بوده که اهالی آن را به نام صاحب باغ یعنی «حاج سازور» می‌شناختند و در واقع این باغ یک باغ شخصی بود. در این میان، اهالی با مشکل کمبود بوستان در محله زرکش و وجود فضای بی‌دفاع شهری در محوطه باغ مواجه بودند. برای ایجاد بوستان نیز زمین و فضای کافی نیاز بود که متأسفانه یا زمین مناسبی وجود نداشت یا اگر ملک مناسبی هم بود که قابلیت تبدیل به بوستان را داشت، مالکانش تمایلی برای واگذاری به شهر را نداشتند. به همین دلیل، شهرداری منطقه ۸ با هدف افزایش سرانه فضای سبز و تأمین اوقات فراغت شهروندان بعد از رایزنی‌های متعدد با صاحبان باغ سازور در محله زرکش در نهایت این باغ را تملک و به بوستان تبدیل کرد.

کد خبر 800720
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha