در قانون برای اینکه عدالت و انصاف رعایت شود، شرایطی را در نظر می‌گیرند تا احکام قضایی به درستی جاری شود. از مواردی که اجرای آن شرایط و استثناهایی دارد اجرای حکم قصاص است؛ یعنی مواردی که اولیای دم باید برای اعدام قاتل دیه بپردازند.

محمد الماسی وکیل پایه یک دادگستری

همشهری آنلاین؛ سرنخ _ رضا نیکنام : وکیل پایه یکم دادگستری در این باره به استثناها ومواردی‌که اولیای دم می‌بایست برای قصاص قاتل دیه بپردازند اشاره می‌کند و می‌گوید:«طبق قانون در ۳ مورد اولیاء دم باید برای قصاص قاتل دیه بپردازند. اول اینکه بعضی از اولیاء دم نخواهند قصاص بکنند و بخواهند دیه بگیرند یا بعضی صغیر و بعضی دیگر کبیر باشند و برای اینکه قصاص یا مصالحه به مقدار دیه یا بیشتر حق همه اولیاء دم است. بنابراین درصورتی که بعضی از اولیاء، تقاضای قصاص کنند باید سهم دیه اولیاء دم دیگر را، بپردازند یا اگر اولیائی دم که کبیر هستند تقاضای قصاص کنند باید سهم صغیر را دیه حساب کرده و به حسابی که دادگستری به همین منظور افتتاح کرده واریز کنند تا بعد از اینکه اولیاء دم صغیر به سن قانونی رسیدند، اگر تقاضای دیه داشته باشند به آنها پرداخت کنند. پس این پول گرفتن از اولیاء دم بخاطر رعایت حق دیگر اولیاء یا ولی دم صغیر است و در این قسم دیه به اولیای قاتل پرداخت نمی‌شود و اصلا این دیه مقتول است نه دیه قاتل.»

دانستنی‌های قضایی بیشتر را اینجا بخوانید

دکتر محمد الماسی، حقوقدان باسابقه درباره شرط دوم اینگونه توضیح می‌دهد:«زمانی که که مقتول یک نفر اما قاتل بیش از یک نفر باشد، در این صورت اگر قاتلان دو نفر باشند و اولیاء دم خواستار قصاص هر دو نفر باشند باید به اولیاء دم هرکدام از قاتلان نصف دیه یک انسان را بپردازند تا عدالت برقرار شود؛ زیرا مقتول یک نفر بوده و الان که دو نفر قصاص می‌شوند باید دیه یک نفر اضافه پرداخت شود.»

وکیل پایه یکم دادگستری در بخش پایانی به شرط سوم این حکم می‌پردازد و می‌گوید:«البته در زمانی هم که "قاتل" مرد و مقتول "زن" باشد چون که دیه زن نصف دیه مرد است بنابراین اگر اولیاء دم بخواهند قاتل را قصاص کنند باید نصف دیه مرد را به خانواده قاتل بپردازند. بنابراین می‌بینید که تنها در این ۳ مورد است که اولیاء دم باید پول پرداخت کنند، آن هم برای رعایت حق و عدالت است و کاملاً منطقی به نظر می‌رسد، اما در سایر موارد قصاص، اجرای حکم قصاص نیاز به پرداخت پول (دیه) وجود ندارد و حکم باید اجرا شود.»

کد خبر 799586
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha