شهردار تهران به چین رفت و قرار است با کوله باری پر به پایتخت برگردد؛ کوله باری که حاوی دو تفاهم و دو قرارداد مهم است که خرید واگن مترو مهم ترین آن است.

مترو

همشهری- فرناز محمدزاده: علیرضا زاکانی هفته گذشته تهران را به مقصد پکن ترک کرد تا در اجلاس راه‌ابریشم حضور پیدا کند. روز چهارشنبه در اجلاسیه «یک کمربند، یک راه» شهردار تهران درباره موضوعاتی همچون اولویت ایران برای ارتباط با همسایگان و موقعیت ممتاز ایران در جاده ابریشم سخنرانی کرد. اما این تنها بهانه سفر زاکانی به چین نبود؛ علاوه‌بر حضور در اجلاسیه، شهردار پایتخت با شهردار پکن نیز دیدار و گفت‌وگویی داشت تا برای توسعه همکاری‌های شهرداری تهران با پکن زمینه‌ لازم فراهم شود. در ادامه سفر مدیران شهری به پکن اتفاقات بزرگ و مهمی برای توسعه ناوگان ریلی پایتخت رقم خورد و اقدامات مؤثری برای بهبود وضعیت فرسوده قطار شهری تهران صورت گرفت. در واقع سفر مدیران شهری به چین حامل پیام‌های امیدوارکننده‌ای است و نویدبخش روزهای خوبی برای متروی تهران خواهد بود. بر همین اساس روز گذشته ۲تفاهمنامه و ۲قرارداد میان شرکت واگن‌سازی تهران با شرکای چینی به امضا رسید.

تفاهمنامه اول: توسعه همکاری شهرداری تهران و چین

مدیرعامل شرکت واگن‌سازی تهران در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به جزئیات این دو تفاهمنامه و ۲قرارداد، می‌گوید: ۲تفاهمنامه و ۲قرارداد با طرف چینی منعقد شد و این تفاهمنامه‌ها در راستای توسعه همکاری شهرداری تهران با شرکای چینی بود؛ یکی از این دو تفاهمنامه در ادامه استفاده از ظرفیت مجوز خرید ۱۰۵۰دستگاه واگن مترو برای شهر تهران است و با امضای این تفاهمنامه تولید ۲۵۹دستگاه واگن شبیه به کنسرسیوم ۶۳۰واگنی که  پیش‌پرداخت آن انجام شده است، صورت خواهد گرفت.

تفاهمنامه دوم: توسعه ظرفیت شرکت واگن‌سازی تهران

رضا شیخ طاهری در ادامه با اشاره به تفاهمنامه دوم تهران و شریک چینی، گفت: موضوع دوم به ظرفیت‌سازی برای مجموعه واگن‌سازی‌ تهران بازمی‌گردد؛ چراکه این مجموعه تنها مجموعه تولیدکننده واگن مترو در ایران است و برای اجرای این تفاهمنامه، زیرساخت‌های مناسبی برای تولید واگن‌های مجدد ایجاد می‌شود. او با اشاره به وضعیت کنونی شرکت واگن‌سازی در حیطه زیرساخت، ادامه داد: زیرساخت کنونی شرکت واگن‌سازی پاسخگوی این حجم از تولید واگن نیست؛ از طرفی هم سهم داخلی‌سازی در قراردادهایی که منجر به خرید ۱۵۰۰دستگاه واگن برای متروی تهران ظرف ۲۰سال گذشته شده، کمتر از ۳۰درصد بوده اما در قرارداد ۶۳۰دستگاه واگن، بنا داریم به حجم داخلی‌سازی‌ ۵۵درصد برسیم و نسبت به رفتاری که در ۲۰سال گذشته در تولید واگن وجود داشته سهم خود را برای تولید داخل، ۲برابر افزایش دهیم. مدیرعامل شرکت واگن‌سازی تهران می‌افزاید: لازم است برای اینکه به این داخلی‌سازی برسیم ظرفیت‌سازی انجام شود که با امضای تفاهمنامه دوم، تمام سهامداران توافق کردند در یک برنامه مهندسی و جامع جهت توسعه زیرساخت‌های تولید و افزایش حجم داخلی‌سازی در ایران اقدام شود.

قرارداد اول: مشخص شدن وظایف

سهم و مبلغ پرداختی شرکت واگن‌سازی

شیخ طاهری درباره جزئیات ۲قرارداد دیگر با طرف چینی، گفت: ۲قرارداد دیگر امضا کردیم که به قرارداد ۶۳۰دستگاه واگن مربوط است؛ شرکای چینی وظیفه مدیریت کنسرسیوم و تولید اصلی قطار را برعهده دارند؛ چراکه دانش تولید قطار به‌طور کامل در ایران نداریم اما شرکت واگن‌سازی تهران به‌عنوان پیمانکار اصلی در این کنسرسیوم حضور دارد و بر همین اساس در راستای روشن شدن وظایف شرکت واگن‌سازی‌ تهران با شرکای چینی، لازم بود که قراردادی منعقد شود تا وظایف، سهم و مبلغ پرداختی به شرکت واگن‌سازی‌ مشخص شود. او ادامه داد: در این قرارداد سهم واگن‌سازی‌ از کنسرسیوم مشخص و مقرر شد که ۱۴۴میلیون یورو سهم شرکت واگن‌سازی تهران باشد که این رقم را دریافت خواهیم کرد. درواقع از محل تخصیص ۷۸۳میلیون یورو که مبلغ کل قرارداد ۶۳۰واگن است، ۱۴۴میلیون یورو به ایران بازگشته و ۲۰درصد مبلغ قرارداد به تولیدکننده داخلی پرداخت می‌شود.

قرارداد دوم: انتقال تکنولوژی برای ساخت بوژی در ایران
مدیرعامل شرکت واگن‌سازی تهران با اشاره به قرارداد دوم، تصریح کرد: قرارداد دوم مربوط به انتقال انرژی است. در طول ۲۰سال گذشته همواره برای پوشش سهم داخلی‌سازی، بخش‌های ساده‌ای مانند مونتاژ بدنه، تزئینات داخلی، قسمت‌های کوچک برقی و الکترونیکی و... از واگن ها در ایران تولید می‌شد، اما برای نخستین‌بار شریک چینی قبول کرده که دانش تولید بوژی(چارچوب اصلی واگن) که اصلی‌ترین بخش تولید واگن مترو است را در اختیار ما قرار دهد. شیخ‌طاهری می‌افزاید: در این قرارداد قادر خواهیم بود که از تعداد ۶۳۰دستگاه واگن که ۱۲۶۰عدد بوژی نیاز دارد، ۸۴۰بوژی را در تهران تولید کنیم که این موضوع یک توفیق بزرگی برای تهران است. این موضوع بعد از ۶‌ماه مذاکره با طرف چینی توافق شده  و قرار است که دانش بوژی را به ایران منتقل کنیم و با این اقدام گام بزرگی به سمت داخلی‌سازی‌ واقعی خواهیم برداشت و تولید واگن برای ما راحت خواهد بود.

دستاورد مهم سفر به چین

انتقال دانش تکنولوژی به ایران
شاید اگر بخواهیم به مهم‌ترین دستاورد سفر مدیران شهری به پکن و توفیقاتی که در حوزه توسعه حمل‌ونقل ریلی به آن دست پیدا کردند، اشاره کنیم، قرارداد انتقال تکنولوژی برای ساخت بوژی در داخل ایران مهم‌ترین بخش آن به‌حساب می‌آید. با اجرای این قرارداد و دست یافتن شرکت واگن‌سازی به این تکنولوژی، این شرکت به‌معنای واقعی کلمه می‌تواند واگن داخلی تولید کند. این در حالی است که انتقال دانش تکنولوژی در دنیا هزینه‌بر بوده اما حضور شهردار تهران در پکن زمینه‌ای را فراهم کرد تا این هزینه‌ها نصف شده و طرف چینی با ۵۰درصد کاهش مبلغ، این دانش مهم و اصلی در تولید واگن را در اختیار شهرداری پایتخت قرار ‌دهد.

شرکت واگن‌سازی تهران

در جمع باشگاه‌های واگن‌سازی دنیا

محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در این خصوص به همشهری می‌گوید: قرارداد انتقال تکنولوژی برای تولید ۸۴۰بوژی از محل قرارداد ۶۳۰واگن متروی تهران منعقد شده است. محسن هرمزی در ادامه می‌افزاید: پیش از این سهم ما در قرارداد، فقط تولید بدنه بود اما با قراردادی که با حضور شهردار تهران امضا شد، مقرر شد که ساخت بوژی در ایران اضافه شود و شرکت واگن‌سازی‌ تهران برای نخستین‌بار به جمع باشگاه واگن‌سازهای دنیا اضافه خواهد شد. او گفت: بوژی، پلتفرم حرکت قطار است که سایر متعلقات مانند سیستم تعلیق، ترمز و... روی آن سوار می‌شود.

تفاهم برای کاهش زمان

تحویل واگن‌ها در حضور شهردار
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران درباره کاهش زمان تحویل واگن‌ها، گفت: طرف چینی، متعهد شد مدت تحویل را کاهش دهد؛ یعنی در واقع بعد از انعقاد قرارداد بین ۱۸ تا ۲۴‌ماه طرف چینی زمان داشت که برای تحویل واگن‌ها اقدام کند اما قرار شد تا یک‌سال آینده نخستین محموله را تحویل دهد؛ بنابراین پاییز سال۱۴۰۳ نخستین واگن‌ها را تحویل خواهیم گرفت. هرمزی می‌افزاید: از هفته آینده تیم فنی و کارگروه عملیاتی میان شهرداری تهران و طرف چینی شکل خواهد گرفت و جلسات در متروی تهران به‌صورت فشرده و در عرض یک‌ماه برگزار می‌شود تا موضوع طراحی را تمام کنیم.

توسعه همکاری تهران- پکن

به‌دنبال سفر مدیریت شهری به چین برای حضور در اجلاس راه‌ابریشم، علیرضا زاکانی، شهردار تهران با یین یانگ، شهردار پکن دیدار و گفت‌وگو کرد تا زمینه لازم برای توسعه همکاری‌ها میان ۲شهر خواهرخوانده فراهم شود.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران: تمدن‌های کهن چون ایران و چین می‌توانند همکاری‌های شایان‌توجهی در عرصه‌های مختلف ازجمله اقتصادی، اجتماعی، علمی و فرهنگی داشته باشند. این هماهنگی‌ها در آینده می‌تواند در همگرایی و همکاری دولت‌ها و ملت‌های آسیایی راهگشا باشد. این همکاری‌ها در همین اجلاس راه‌ابریشم توسعه می‌یابد. پکن و تهران سابقه ۹ساله خواهرخواندگی دارند و ما به روابط فعلی ۲شهر قانع نیستیم و سطح ارتباطات میان تهران-پکن باید رشد پیدا کند. در همین راستا هر دو پایتخت می‌توانند پیشران حرکت کشورها در مسیر توسعه باشند. طبق گزارش‌ها و بررسی‌های موجود وضع فعلی پکن در حوزه زیست‌محیطی، ترافیک و آلودگی بهبود و پیشرفت قابل‌قبولی داشته و این برای شما در خدمت به مردم این شهر مایه مباهات است.

کد خبر 799460
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha