یک کارشناس مسائل فلسطین در ارتباط با جنایت اخیر رژیم صهیونیستی، ایده اقدامات ترکیبی علیه اسرائیل را مطرح کرد.

عبدي

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین: جنایت اخیر صهیونیست‌ها در نوار غزه و حمله به بیمارستان المعمدانی و نسل کشی غیرنظامیان در این منطقه یک جنایت بزرگ را در فلسطین رقم زد که ابعاد آن فراتر از مسائل انسانی و سیاسی است. در همین ارتباط «علی عبدی»، کارشناس مسائل فلسطین در ارتباط با جنایت اخیر رژیم اسرائیل در حمله به بیمارستان المعمدانی واقع در جنوب غزه معتقد است که در حال حاضر ما با دو پدیده‌ بسیار مهم مواجه هستیم. مشروح گفت و گو در ادامه تقدیم می شود:

این کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی تأکید کرد: «از یک طرف شاهد یکی از بزرگترین جنایت جنگی قرن بیست و یکم هستیم که در 23 سال گذشته از نظر میزان تلفات و ابعاد جنایت بی سابقه است. این که به بیمارستانی حمله شود و بیش از هزار نفر کشته شوند، جنایتی است که مشابه آن در قرن بیست و یکم دیده نمی‌شود. از سوی دیگر، حمله به بیمارستان المعمدانی، بزرگترین انتقام جویی اسرائیل بعد از طوفان الاقصی است و ما در حال حاضر شاهد بزرگترین انتقام جویی صهیونیست ها هستیم و بمباران بیمارستان المعمدانی غزه دنیا را در شوک فرو برده است.»

فرصت پیگرد حقوقی جنایات تل آویو

کارشناس تحولات غرب آسیا همچنین به فرصت پیشرو برای اقدامات علیه اشغالگران صهیونیست اشاره کرد و گفت: «شرایط فعلی پس از حمله به بیمارستان المعمدانی بهترین فرصت برای محور مقاومت و کشورهای مسلمان است تا از نظر حقوقی این فاجعه را پیگری کنند. رژیم صهیونیستی پیشتر هم جنایات دیگری مثل کشتار غیرنظامیان در روستای قانای لبنان و یا جنایت علیه غیرنظامیان در جریان نبرد سیف القدس مرتکب شده بود، اما تا کنون پیگیری‌های حقوقی لازم درباره این جنایات انجام نشده و الان فرصت مناسبی است که این جنایات رژیم صهیونیستی در دیوان کیفری لاهه تحت پیگیرد حقوقی قرار گیرد. لازم است علیه رژیم صهیونیستی طرح دعوا صورت گیرد و جنایات جنگی اسرائیل پیگری شود.»

به گفته عبدی، در حال حاضر که امیرعبداللهیان، وزیرخارجه ایران به منظور شرکت در نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی در رأس هیأتی راهی جده  شده است، بهترین فرصت برای ارائه پیشنهاد طرح دعوای حقوق از تل آویو است و امیدواریم این طرح دعوا اتفاق بیافتد و بخشی از روند گفتگوها در جده نیز پیگیری این موضوع باشد.

ضرورت مقابله ترکیبی با صهیونیستها در همه ابعاد

این کارشناس مسائل فلسطین همچنین درباره پیگیری و مقابله با رژیم صهیونیستی معتقد است: «مسئله اسرائیل لازم است تا در همه ابعاد پیگیری شود. موضوع مقابله با اسرائیل فقط محدود به محور مقاومت و از طریق عملیات مسلحانه نیست، بلکه ما نیاز داریم تا در یک مجموعه ترکیبی با اسرائیل مقابله شود. مقابله با صهیونیست‌ها هم بایستی در ابعاد شناختی، رسانه ای، سیاسی، اقتصادی، دیپلماتیک، اطلاعاتی، امنیتی و هم حقوقی و نظامی پیگیری شود. ما در پیگرد حقوقی جنایات رژیم صهیونیستی کارنامه ضعیفی داریم و تاکنون مقابله جدی حقوقی با رژیم صهیونیستی نداشته‌ایم، لذا مسئله دعوای حقوقی علیه اسرائیل باید با جدیت بیشتری از سوی تهران دنبال شود و اکنون فرصت مناسبی برای این کار وجود دارد.»

ابزار پیگرد جنایات رژیم صهیونیستی

وی همچنین درباره چگونگی پیگرد حقوقی جنایات رژیم صهیونیستی توسط جمهوری اسلامی ایران، گفت:‌ «پیگیری حقوقی جنایات صهیونیست‌ها می تواند از طریق ان.جی.او و نهادهای مردم نهاد فعال پیگیری شود. همچنین این کار حقوقی به صورت مشترک می‌تواند از طریق همکاری چند دولت انجام شود و وزارت خارجه کشورهای دیگر هم روند شکایت حقوقی از نسل کشی در غزه و جنایات جنگی در فلسطین را دنبال کنند. در واقع ایران می‌تواند عضوی از کشورها باشد که پیگرد حقوقی رژیم صهیونیستی را انجام می‌دهند. البته ما شکایت از اسرائیل را هم در سازمان ملل ثبت کرده‌ایم و قبلا شکایاتی بدلیل تهدیدات مطرح شده از سوی تل آویو توسط دولت ایران در سازمان ملل ثبت شده و اکنون می‌توانیم شکایت را بدلیل جنایت علیه بشریت در سازمان ملل علیه تل آویو ثبت کنیم. لذا از اداره کل حقوقی وزارت خارجه انتظار می‌رود که این موضوع را با جدیت بیشتری دنبال کنند.»

تبعات فاجعه بمباران بیمارستان المعمدانی

در ادامه این گفتگو، علی عبدی به تبعات و آثار جنایت رژیم صهیونیستی در حمله به بیمارستان جنوب نوار غزه اشاره کرد و تصریح کرد: «ابعاد و تبعات فاجعه اخیر صهیونیست‌ها علیه یک بیمارستان در جنوب نوار غزه که محل پناه گرفتن صدها خانواده بوده، بسیار زیاد است. اولین تبعات این فاجعه این است که همه کارزارهای رسانه‌ای غرب و اروپا علیه مقاومت بی نتیجه شد. رسانه‌های نزدیک به اسرائیل تلاش داشتند در 12 روز گذشته پس از عملیات طوفان الاقصی جای جلاد و قربانی در فلسطین را تغییر دهند، اما همه این تلاش‌های رسانه ای علیه مقاومت فلسطین با حمله اسرائیل به بیمارستان المعمدانی شکست خورد. الان مسیر شکایت از تل آویو باز شده و خشم فراوان مردم فلسطین و سایر کشورهای اسلامی و حتی غیراسلامی بزرگترین سرمایه برای اقدام علیه اسرائیل است. اگر نتوانیم از این ظرفیت به نحو احسن استفاده کنیم، این فرصت از دست خواهد رفت.»

کد خبر 798943

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha