با گذشت حدود یک ماه از آغاز  سال تحصیلی و حاضر شدن دانش‌آموزان سر کلاس درس، اخباری به گوش می‌رسد که دانش‌آموزان مجبورند در مدارس کانکسی و کانیتری بدون هیچ امکاناتی درس بخوانند.

مدرسه کانکسی

به گزارش همشهری آنلاین، نماینده قصرشیرین و سرپل ذهاب گفته که با گذشت 6 سال از زلزله سرپل ذهاب و تخریب مدارس، هنوز دانش‌آموزان در سوله و کانکس سر کلاس درس حاضر می‌شوند.
 اما اصل ماجرای بچه‌های سرپل ذهاب چیست؟ نوسازی مدارس در این مدت چه کاری انجام داده است؟ موضوع را با مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس استان کرمانشاه در میان می‌گذاریم. 
«مرزبان نظری» به همشهری می‌گوید: «نکته اینجاست که مدارس پیش‌ساخته با مدارس کانکسی فرق دارد. در استان کرمانشاه از 20 سال پیش  تا کنون 210 مدرسه پیش‌ساخته در روستاها میزبان دانش‌آموزان بوده‌است. 145 باب از این مدرسه‌ها بیش از 10دانش‌آموز دارد. مدارس پیش‌ساخته در روستاهای استان همیشه دایر بوده‌است؛ چرا که آمار دانش‌آموزان در روستاها کم است.» 
به گفته نظری، مدارس پیش‌ساخته به سرمایش و گرمایش مجهز است و ساختار کامل‌تری نسبت به کانکس دارد. با وجود این نیز برنامه ساخت ساختمان مدرسه به جای مدرسه پیش‌ساخته در دست اقدام است.
مدیر کل نوسازی مدارس استان کرمانشاه در توضیح وضعیت ساخت مدارس در کرمانشاه بیشتر توضیح می‌دهد و می‌گوید: «110 باب مدرسه با 420 کلاس درس در دست ساخت داریم.»
 خیران نیز در این حوزه خوش درخشیدند و 80 مدرسه با کمک خیران در دست ساخت است. نظری یادآور می‌شود که این مدارس نیز پیشرفت فیزیکی خوبی دارند و سال تحصیلی آینده شاهد افتتاح تعدادی از آن‌ها خواهیم بود. استان کرمانشاه 380 هزار دانش آموز دارد.
مدیر کل نوسازی مدارس استان کرمانشاه درباره آسیب مدارس حاصل از زلزله ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان 1396 در سر پل ‌ذهاب نیز می‌گوید: «پرونده این مدارس در شهرستان‌های ثلاث باباجانی، سر پل ذهاب و گیلانغرب و قصرشیرین سال 1398 بسته شد؛ بدین معنی که تعداد بازسازی مدارس مشخص و کار ساخت و ساز بلافاصله بعد از زلزله  شروع شد.» 
در جریان این زلزله 78 باب مدرسه با 415 کلاس آسیب دید. این‌طور که نظری می‌گوید مدارس به طور کامل تخریب و آوار نشد، اما دیگر قابلیت بازسازی هم نداشت و باید از نو ساخته می‌شد. نظری ادامه می‌دهد: «علاوه بر مدارسی که باید از نو ساخته می‌شد، مدارس دیگری هم که در شهرستان‌های زلزله‌زده دارای بافت فرسوده و قدیمی بودند نیز در جریان نوسازی قرار گرفتند که طبق آمار 390 مدرسه با 1680 کلاس را شامل می‌شود.»
«احمد راستین» معاون آموزشی اداره آموزش و پرورش شهرستان سر پل‌ ذهاب نیز از ساخت 4 مدرسه در روستاهای شهرستان سر پل ذهاب نیز خبر می‌دهد و به همشهری می‌گوید: « اکبرآباد، کانی عزیز، میش رنگین گردنو، برق‌ و باران سفلی روستاهایی هستند که مدارس در حال ساخت دارند و با ساخت این مدارس در شهرستان فقط 24 مدرسه پیش‌ساخته داریم که در روستاهای حاشیه شهر و لب مرز هستند. تعداد دانش‌آموزان این مدارس در شهرستان سر پل ذهاب کمتر از 10 نفر و در مقطع ابتدایی است.» شهرستان سر پل ذهاب 16900 دانش‌آموز و 235 مدرسه دارد.

کد خبر 797993

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha