سازمان مدیریت و نظارت تاکسیرانی شهر تهران در خصوص تخلف یکی از سرویس های اینترنتی در خصوص ارائه خدمات به دانش آموزان توضیحاتی ارائه داد.

سرویس مدرسه

همشهری- مهدی اسماعیل پور: در آخرین روزهای تابستان بود که یکی از شرکت‌های تاکسی‌اینترنتی با تبلیغات گسترده و داغ درسطح شهر خانواده‌ها را ترغیب کرد تا فرزندان محصل خودشان را از طریق سرویس مدرسه آنها به محل تحصیل بفرستند. این شرکت برای جذب مخاطب ادعا کرد که هزینه استفاده از این سرویس ارزان‌تر از دیگر روش‌هاست.

پس از این تبلیغات گسترده، ۱۱هزار دانش‌آموز در طرح سرویس تاکسی‌های اینترنتی مزبور ثبت‌نام و تمام هزینه‌های مربوط به آن را هم به‌حساب این شرکت واریز کردند، اما همزمان با روزهای اول مهر، این شرکت تاکسی‌ اینترنتی نتوانست طرح جابه‌جایی دانش‌آموزان را اجرایی کند و در اقدامی عجیب عدم‌اجرای آن را به گردن شهرداری تهران انداخت! مدیر این شرکت در گفت‌وگو با یکی از روزنامه‌های اصلاح‌طلب مدعی شد دلیل شکستش این است که شهرداری تهران پشت او را خالی کرد! مدیرعامل این تاکسی‌های اینترنتی به رسانه‌ها گفته بود که شهرداری قول داده بود ۲هزار تاکسی را در این طرح مشارکت دهد. در واکنش به این موضوع و ادعای مطرح شده، سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با صدور اطلاعیه‌ای، درخصوص مطالب مطرح شده پیرامون واگذاری مسئولیت سرویس مدارس در آیین‌نامه اجرایی جدید هیأت وزیران به شهرداری تهران با هدف تنویر افکار عمومی چند نکته را ذکر و اصل ماجرا را تشریح کرد.

بر این اساس درحالی آیین‌نامه جدید، در تاریخ چهاردهم شهریور به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد که تا این تاریخ، بخش قابل‌توجهی از اقدامات مرتبط با برقراری سرویس مدارس توسط ارکان دخیل در این حوزه، ازجمله فراخوان پیمانکاران، طی فرایند تأیید صلاحیت شرکت‌ها و رانندگان و همچنین عقد قرارداد برقراری سرویس از سوی بسیاری از مدارس، انجام شده بود؛ در نتیجه با توجه به تغییرات اساسی در بسیاری از بخش‌های آیین‌نامه جدید نسبت به آیین‌نامه قبلی، امکان اجرایی کردن آن تا آغاز سال تحصیلی عملا ممکن نبود.

با توجه به این موضوع، درجلسات شورای ترافیک شهرستان تهران که با موضوع حل و فصل مسائل مربوط به حمل‌ونقل دانش‌آموزان و سرویس مدارس در فرمانداری تهران برگزار شد با مدنظر قرار دادن تبصره ذیل ماده ۳۸ آیین‌نامه جدید که عینا عنوان کرده است در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲، در مورد آن دسته از احکام این آیین‌نامه که امکان اجرای آن وجود ندارد، مطابق آیین‌نامه اجرایی حمل‌ونقل دانش‌آموزان مدارس مصوب ۱۳۸۷ عمل خواهد شد، از سال ۱۴۰۴-۱۴۰۳ صرفاً مطابق این آیین‌نامه اقدام می‌شود. در ادامه مقرر شد تا اداره کل آموزش و پرورش و شهرداری تهران هماهنگی‌های لازم درخصوص اجرای صحیح فرایندها را در دستور کار قرار دهند.

طی صورتجلسه کارگروه ماده ۱۸ آیین‌نامه حمل‌ونقل دانش‌آموزان(متشکل از نماینده آموزش و پرورش به‌عنوان رئیس کارگروه و نمایندگان انجمن اولیا و مربیان و شهرداری تهران) به تاریخ نهم مهر ماه، ضمن ابلاغ تیپ قرارداد سرویس مدارس، مقرر شد در سال‌جاری با مدنظر قرار دادن آیین‌نامه قبلی و مانند سال‌های گذشته نسبت به عقد قرارداد برای سرویس مدارس بین مدارس و پیمانکاران اقدام شود. همچنین طی ابلاغیه‌ای از سوی معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور نیز با توجه به کثرت استعلامات انجام‌شده در این زمینه، بر معیار عمل قرار داشتن مصوبه سال‌۱۳۸۷ در سال تحصیلی جاری تأکید شده بود.

بنا براین گزارش، بدیهی است شهرداری تهران تدابیر لازم برای اجرایی شدن آیین‌نامه جدید در سال تحصیلی آینده را مطابق با قوانین، ضوابط و مقررات موضوعه درنظر داشته و تمهیدات و سازوکارهای لازم برای ایفای مسئولیت‌های محوله به‌منظور برقراری مطلوب سرویس و رفع دغدغه اولیای دانش‌آموزان در سال تحصیلی آتی را از هم‌اکنون در برنامه‌های خود قرار داده است. سرپرست معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در همین زمینه با رد هرگونه قرارداد و توافق با شرکت‌های تاکسی‌اینترنتی برای سرویس مدارس، در این خصوص به همشهری می‌گوید:«شهرداری تهران امسال درخصوص سرویس مدارس تکلیفی بر عهده نداشت و طبق روال هرساله کار انجام شد، ولی فرمانداری، هفته گذشته مصوبه‌ای درخصوص سرویس مدارس ارائه داد که از سال آینده، شهرداری باید مجری آن باشد.»

محسن هرمزی در رابطه با ادعای مدیر یکی از شرکت‌های اینترنتی هم عنوان کرد:«شهرداری تهران هیچ توافق و قراردادی با تاکسی اینترنتی مذکور نداشته و این شرکت باید از ظرفیت خودش برای انجام سرویس مدارس استفاده می‌کرد. اگر قرار است با نظارت شهرداری تهران اتفاقی رقم بخورد باید در اسلوب مشخص کار صورت گیرد و این تاکسی اینترنتی هم تا زمانی که در قالب مشخص فعالیت نکند، نمی‌توانیم با آنها توافق کنیم؛ چرا که وقتی نظارت را برعهده شهرداری قرار می‌دهند شهرداری هم باید خودروها و راننده‌ها را در سامانه و... شناسایی و احراز هویت کند.» در واقع اصل ماجرا و واقعیت امر این است که شرکت تاکسی اینترنتی مورد اشاره، ابتدا سعی در جذب دانش‌آموزان برای راه‌اندازی سرویس مدارس داشت که به در بسته خورد و حالا شهرداری را مقصر این ماجرا می‌داند!

در مجموع و برای جمع‌بندی نهایی موضوع، شهرداری تهران از سال آینده تحصیلی مسئولیت سرویس مدارس دانش‌آموزان را برعهده دارد و به‌نظر می‌رسد این مشکل تاریخی برای سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳حل و فصل خواهد شد.

کد خبر 797809
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha