اتوبوس‌های دست دوم وارداتی برای ترخیص باید شرایط سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت محیط زیست را داشته باشند. نمایندگان این سازمان‌ها از اتوبوس‌ها بازرسی فیزیکی خواهند کرد

اتوبوس فرسوده

همشهری: از جمله مجوزهایی که شهرداری برای واردات اتوبوس دریافت کرده، واردات ۶۵۰ اتوبوس مطابق استاندارد یورو۵ است. سازمان حفاظت محیط زیست ازاین مسئله استقبال کرده است به شرط اینکه فیلتر دوده آنها کارخانه‌ای باشد و درصورت جداسازی آن موتور خودرو دچار اختلال شود و فعالیت نکند.

پیش از این صحبت‌هایی در مورد واردات خودروی یورو۴ و نصب فیلتر جاذب دودی به صورت مجزا شده بود ولی این سازمان با این استدلال که  این فیلترها به‌راحتی جدا می‌شوند و خودرو نیز به فعالیت خود ادامه می‌دهد و هیچ اتفاقی نمی‌افتد»، با آن مخالفت کرده بود.  

بر اساس بند «ص» تبصره ۷ قانون بودجه ۱۴۰۲ به وزارت صمت اجازه داده شده است که کِشنده (کامیون)، مینی بوس و ون تا پنج سال ساخت را وارد کشور کند. بر این اساس از طریق وزارت راه و شهرسازی برای حمل و نقل برون شهری و از طریق شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای درون شهر ثبت سفارش و واردات انجام می‌شود.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه اتوبوس‌های وارداتی باید حتما استاندارد یورو ۵ و کارکرد حداکثر پنج سال را داشته باشند، اظهار کرد: این اتوبوس‌ها از سوی سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت محیط زیست بازرسی فیزیکی می‌شوند تا تجهیزات مرتبط با آلایندگی آن‌ها حذف نشده باشد.

آلودگی هوا یکی از معضلات زیست محیطی است که کلانشهرها از جمله تهران با آن دست به گریبانگر هستند. این وضعیت بر اثر عوامل مختلفی به وجود آمده است. یکی از عواملی که سهم عمده‌ای در آلودگی هوا را به خود اختصاص می‌دهد، آلاینده‌هایی است که به وسیله منابع متحرک ایجاد و وارد جو می‌شوند. خودروهای شخصی، موتورسیکلت‌ها و وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس‌ها نقش موثری در آلوده کردن هوا دارند. قانون هوای پاک که از سال ۹۶ برای کاهش آلودگی هوا به تصویب رسیده است، در ۳۴ ماده به راهکارهای مقابله با آلودگی هوا و وظایف دستگاه‌ها و نهادها برای کاهش فعالیت‌های آلاینده‌های هوا می‌پردازد. یکی از موضوعاتی که در این قانون به آن اشاره شده نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی است.

در این شرایط انجام اقداماتی در دستورکار قرارگرفت و فروردین‌ماه سال جاری علی سلاجقه - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست- ضمن اشاره به فرسودگی ۶۰ درصدی ناوگان حمل و نقل کشور گفته بود: در شهر تهران نیز قرار شده تا توسعه حمل و نقل عمومی از طریق دستگاه‌های گازسوز و برقی انجام شود. قرار است ۱۱۰۰ دستگاه اتوبوس برقی برای شهر تهران تهیه و در سال ۱۴۰۲ به ظرفیت حمل و نقل اضافه شود همچنین ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس با مصرف پایین و استاندارد آلایندگی یورو ۵ نیز به ناوگان تهران اضافه خواهند شد.

داریوش گلعلیزاده درباره آخرین وضعیت واردات اتوبوس‌های یورو۵ کارکرده به کشور اظهار کرد: بر اساس بند «ص» تبصره ۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۲، کشنده‌ها، اتوبوس‌ها و ون باید عمر کمتر از پنج سال و حداقل استاندارد یورو۵ را داشته باشند. در این صورت اگر خودرویی وارد شود، ایرادی ندارد چرا که کیفیت مناسبی دارد اما این واردات  به این معنا نیست که هر اتوبوسی را از کشورهای دیگر بتوانیم به کشور وارد کنیم. اتوبوس‌ها از سوی سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت محیط زیست بازرسی فیزیکی می‌شوند تا تجهیزات مرتبط با آلایندگی آن‌ها حذف نشده باشد. اینگونه نباشد که تجهیزات را بردارند و بگویند اتوبوس یورو۵ است اما بعد از واردات ببینیم که فیلتر جاذب دودی یا کاتالیست ندارند. این اتوبوس‌های وارداتی باید به‌طور کامل با استانداردهای تعیین شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست مطابقت داشته باشد تا به آن‌ها مجوز ترخیص دهیم. در این زمینه همکاری‌های مناسبی در حال انجام است و امیدواریم که در سال‌های آتی بتوانیم با جلب همکاری بخش خصوصی، بسیاری از مشکلات موجود را حل کنیم.

بیشتر بخوانید:

دو تا سه میلیارد تومان هزینه تقریبی هر دستگاه اتوبوس وارداتی

کد خبر 797511

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha