گروه سیاسی: علی لاریجانی در گفتگویی اختصاصی با ماهنامه همشهری دیپلماتیک، به تشریح دیدگاه‌های خود درباره مهم‌ترین مسایل حوزه امنیت ملی پرداخت.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در تحلیل وضعیت پرونده هسته‌ای ایران گفت:‌ ایران اگر احساس کند که طرف مقابل دنبال فریبکاری نیست، حقوق متعارف ایران در فناوری هسته‌ای را می‌پذیرد و  تقاضاهایش معقول است، آن‌گاه هر پیشنهادی را با این مبانی می‌پذیرد.

لاریجانی پس از این موضع‌گیری، تاکید کرد: بر حسب قرائن آمریکایی‌ها و انگلیسی‌‌ها خیلی از توافقات با آقای سولانا راضی نبودند  و اوضاع را به‌هم زدند. البته هنوز راه باز است و می‌توانند به میز مذاکره رجوع کنند.

وی درباره محتوای توافقات خود با سولانا یادآور شد: توافق ما این بود در مسیر دیپلماتیک تلاش‌هایی صورت گیرد تا به‌موقع علنی شود اما در حالتی که نخواهد این مسیر دیپلماتیک حیات خود را ادامه دهد، دلیلی برای  عدم انتشار آن باقی نمی‌ماند.

لاریجانی خطاب به غربی‌ها خاطرنشان کرد: در بحث هسته‌ای گفتید نماینده‌ای را مشخص می‌نمایید تا با نماینده ایران مذاکره کند. خوب مذاکرات انجام شد، پایبند به نتایج مذاکرات باشید و حتی اگر حرفی دارید و ملاحظه‌‌هایی دارید می‌توانستید مذاکرات را ادامه دهید تا به نتایج مرضی‌الطرفین نزدیک‌تر شود. اما وقتی شما فوراً مذاکرات را قطع می‌کنید و دوباره دنبال قطعنامه می‌روید به نحو ناشیانه‌ای نشان می‌دهید مذاکرات یک رویه بزک‌کرده‌ای است برای تحمیل اراده شما به ایران.

مشروح کامل این گفتگو را در تازه‌ترین شماره همشهری دیپلماتیک، که شنبه 19 آبان منتشر می‌شود، بخوانید.

کد خبر 7972

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز