همشهری آنلاین: دبیر شورای امنیت ملی در گفت‌گو با بخش خبری شبکه دو سیما گفت: بزرگنمایی مساله هسته‌یی ایران به نفع دموکرات‌ها نیست

به گزارش ایسنا دکتر علی لاریجانی طی گفت‌وگویی با اشاره به این مطلب که در سفر اخیرش به اروپا یکی از رهبران اروپایی گفته است فایده جنگ آمریکا علیه عراق این بود که دیگر به کشوری حمله نخواهد کرد، ادامه داد: در مساله هسته‌یی ایران برخی دموکرات‌ها موضع عقلانی‌تری دارند، البته در بین آن‌ها هم بر سر این مساله دسته‌بندی‌هایی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: مساله مهم برای ما این است که تنها سرمایه‌گذاری و توان ملی خودمان می‌تواند به ما کمک کند. غافل شدن از وحدت و انسجام به ضررمان است. در عین حال معتقدم دموکرات‌ها در بعضی موارد عقلانی تر رفتار می‌کنند. آن‌ها منفعت خود را در درگیری بیشتر با ایران نمی‌بینند. بزرگنمایی مساله هسته‌یی ایران به نفع آن‌ها نیست.

وی درباره رفتار فرانسه در تحولات اخیر مساله‌ی هسته‌یی مبنی بر اینک‌ه پیش شرط تعلیق را در مذاکرات غیرمنطقی دانسته بود و از سویی بعد از آن ایران پیشنهاد کنسرسیوم را به فرانسوی‌ها داد، گفت: البته باید بگویم که در بحث کنسرسیوم فقط بحث فرانسه نبود، بلکه بحث بر سر این بود که برای اطمینان بیشتر از صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌یی ایران، کشور‌هایی که می‌توانند، در آن شرکت‌ کنند. بنابراین سوء برداشت نشود. قرار ما با سولانا بر سر فرانسه نبود.

لاریجانی با بیان این‌که ما ارتباط نزدیکی با فرانسه داشتیم و فرانسوی‌های سابقه استعماری به آن معنا که کشور‌های دیگر داشتند با ما ندارند، گفت: در زمان تبعید امام(ره) به فرانسه آن‌ها رفتار خوبی داشتند و این احترامی را در نزد ایرانیان ایجاد کرده است، اما آن‌ها در جنگ عراق رفتار‌هایی داشتند که برای ما قابل قبول نبود. این مساله ادامه داشت تا تحولات اخیر لبنان.

وی ادامه داد: فرانسه در لبنان سابقه آب و گل دارد. آن‌ها متوجه شدند که مساله دفاع حزب الله در برابر اسرائیل یک اتفاق بزرگ بود که در بیست سال گذشته در برابر اسرائیلی‌ها دیده نمی‌شد. یکی از رهبران اروپا می‌گفت که اولمرت امروز یک جنازه سیاسی است.

وی خاطرنشان کرد: طبعا نفوذ معنوی ایران در لبنان بسیار زیاد است و منفعت ملی فرانسه و کل اروپا ایجاب می‌کند که از این نفود استفاده کنند.

دبیرکل شورای عالی امنیت ملی گفت: فرانسوی‌های نمی‌گویند که پیش‌ شرط تعلیق را کامل بردارید. آن‌ها می‌گفتند چند بار مذاکره کنیم، بعد درباره پیش شرط صحبت می‌کنیم. در حال حاضر نماینده ایران با فرانسوی‌ها مذاکره می‌کند، که کار مفیدی است.

لاریجانی گفت:‌ بحث هسته‌یی آنقدر پیچیده نیست که این‌ها این‌طور شلوغش می‌کنند، اما اگر به دنبال این هستند که ایران به دانش هسته‌یی دست پیدا نکند، اشتباه می‌کنند.

وی در پاسخ به این که آیا قطعنامه دوم علیه ایران بر اساس بند ‌٤١ فصل هفت منشور ملل به تصویب خواهد رسید؟ گفت: ماهیت پیشنویس قطعنامه به گونه‌ای است که می‌خواهند هزینه دستیابی ایران به دانش هسته‌یی را بالا ببرند. اگر این‌طور باشد، در کارمان تاثیر زیادی نخواهد داشت.

وی در پاسخ به این‌که یعنی ما قدرت مانور در برابر این پیش نویس را با توجه به مواردی که مطرح شده است داریم؟ گفت: حتما اینطور است.

دبیر شواری عالی امنیت ملی درباره‌ی مساله تعلیق فعالیت‌های هسته‌یی ایران گفت: موضوع تعلیق را نه به آن صورت که آن‌ها می‌خواستند اما طی بحث‌های زیادی با سولانا در این باره به یک فرمول منطقی رسیدیم. در مورد نگرانی آن‌ها نیز به فرمولی رسیدیم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) لاریجانی با بیان این‌که " ما به دنبال لطمه زدن به اعتبار کسی نیستیم" اظهار داشت: ما می‌خواهیم در یک مسیر درازمدت همکاری با اروپا قرار بگیریم، اما اگر آن‌ها به دنبال مذاکراتی از پیش تعیین شده و با نتیجه مشخص هستند، امکان‌پذیر نیست. ما به دنبال مذاکراتی جدی هستیم.

مسوول پرونده‌ی هسته‌یی کشور خاطرنشان کرد: تصور می‌کنم، آن‌ها تصورشان این است که اگر از اهرم فشار ـ مذاکره استفاده کنند به جواب می‌رسند. اما مگر در یک سال گذشته که این روش را به کار گرفتند جوابی گرفتند؟ بعد از اعمال فشار‌های‌شان ایران به سمت تکمیل فناوری هسته‌یی‌اش رفت و با این کار ایران در جایگاه جدید قرار گرفت و از سویی اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی با تصمیم مجلس شورای اسلامی منتفی شد.

لاریجانی درباره‌ی ظرفیت اروپا و همراهی‌اش با امریکا گفت: ظرفیت اروپا برای حل مساله‌ از ابتدا کامل نبود. معلوم بود که از همان ابتدا قدرت‌شان تحت تاثیر فشار برخی کشور‌های دیگر است. البته اروپای امروز با توجه به شرایط منطقه و سست شدن سیاست‌های جنگ‌طلبانه آمریکا با روی کار آمدن دموکرات‌ها از موقعیت معتبر‌تری برخوردار است. اما با توجه به اقداماتش در منطقه همچنان داغی بر پیشانی‌شان هست.

دبیر شواری عالی امنیت ملی با اشاره به نقش و نفوذ معنوی ایران در منطقه اظهار داشت: اگر اروپا می‌خواهد از این نقشه ایران در عراق و لبنان و فلسطین استفاده کند، با وجود مذاکراتی که انجام می‌دهد امکان‌پذیر نیست. نمی‌توان صرفا به آن‌چه که دل‌شان می‌خواهد عمل کنند، باید در عمل نیز واقع بین باشند و از درشت‌گویی بپرهیزند؛ چراکه این کار مجال استفاده از ظرفیت ایران را به آن‌ها نمی‌دهد.

لاریجانی با بیان این‌که " امریکا با مسائل منطقه و بین‌المللی دچار دوبینی سیاسی شده است" به شرایط افغانستان اشاره کرد و افزود: امریکا برای از بین بردن طالبان به افغانستان حمله کرد اما در حال حاضر نه تنها طالبان از بین نرفته است، بلکه بر اساس اطلاعاتی که ما از پشت پرده اقدامات آن در افغانستان داریم به دنبال کار کردن با طالبان است. حتی در مورد مواد مخدر نیز وضع به همین صورت بوده است.

وی تاکید کرد: استواری ملت ایران در پشت مساله هسته‌یی سرمایه‌ی‌ بزرگیست که به ایران کمک می‌کند وارد مراحل سخت شود.

لاریجانی درباره‌ی پیش‌نویس قطعنامه‌ی شواری امنیت سازمان ملل علیه ایران و پیگیری سیاست هویج و چماق به طور همزمان تصریح کرد: آن‌ها به دنبال این بودند که از طریق مذاکره مساله را حل کنند و این یک مقدار زمان برد. آن‌ها معتقدند که می‌توانند در عین تصویب قطعنامه به مذاکره هم ادامه دهند.

وی با اشاره به سرعت آن‌ها در تصویب قطعنامه‌ای دیگر علیه ایران گفت: نمی‌دانم آن‌ها از این که به این کار این‌قدر سرعت می‌دهند، چه هدفی دارند و آخرش به کجا می‌خواهند برسند. آن‌ها با ناراحت کردن ایران در منطقه چه نفعی می‌برند.

وی ادامه داد: آمریکا در منطقه در باتلاقی گیر کرده است که هیچکس جز ایران نمی‌تواند این وضعیت را برایش حل کند.

وی با بیان این که " تعداد کشته شدگان نیرو‌های امریکا‌یی در عراق از ‌‌٥ /‌٢ نفر در روز به ‌‌٥ /‌٣ نفر در روز رسیده است" ادامه داد: هیچ سیاستمدار عاقلی در صحنه بین‌الملل نیست که پیشنویس قطعنامه شورای امنیت را تائید کند. این پیشنویس چیزی نیست که به طور واقعی برای ایران انجام شود. این پیش‌نویس در مقایسه با قطعنامه‌ای که علیه کره‌شمالی صادر شد، بسیار سخت‌تر است در حالی‌که ما با کره‌شمالی خیلی فرق داریم.

وی گفت: آن‌ها یک چوب بزرگ را بلند کردند تا ایران از آن وحشت‌زده، خواسته‌های‌شان را عملی کند، اما این غیرممکن است.

وی درباره‌ی اصلاحات روسیه در پیشنویس قطعنامه گفت: این اصلاحات معقول است، هر چند که من به کل کار انتقاد دارم و آن را غیر منطقی می‌دانم اما به هر حال باید توسط یکی از این شش کشور این پیش‌نویس ظاهری بزک کرده برای تفهیم افکار عمومی جهان داشته باشد؛ چراکه به این وضع قطعنامه تصویب نخواهد شد.

وی درباره‌ی القاء رسانه‌های خارجی از پیش‌نویس قطعنامه علیه ایران به قعطنامه تحریم گفت: موارد لحاظ شده در پیش‌نویس قطعنامه چیزی نیست که بشود با آن‌ها ما بترسیم، در زمینه برنامه‌های هسته‌یی و موشکی همین حالا هم با تحریم مواجه‌ایم اگر چیزی به ما داده‌اند بگویند! هفتاد درصد ماهیت این پیش‌نویس، عملیات روانی برای تضعییف کشور است. در قسمت‌های دیگر پیش‌نویس موارد مطرح شده جنبه ایضائی دارد، "برای آنکه یک نشگون هم از ما گرفته باشند."

وی درباره‌ی محدودیت‌های این پیش‌نویس در سفر‌های مسوولان هسته‌یی و یا محدود‌سازی دارایی‌های آن‌ها گفت: این نوع تحریم به نون و آب مردم ضربه نمی‌زند، بلکه یک نبرد سیاسی است. آن‌ها می‌خواهند اراده ملی ما را بشکنند. اما ایران در شرایطی منطقی قرار دارد که آماده حل مساله هسته‌یی‌اش از طریق سیاسی است.

لاریجانی با بیان این‌که پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت نزدیک به انتخابات کنگره آمریکا و در راستای اهداف نومحافظه‌کاران ارائه شد، گفت: آن‌ها به این قطعنامه احتیاج داشتند و می‌خواستند نون آن را بخورند.

وی ادامه داد: آن‌ها به دنبال آن هستند که از این مسیر در داخل ایران در میان نخبگان سیاسی، احزاب و مسوولان اختلاف بیاندازند و از سویی به دنبال آن هستند که با ورود به قطعنامه بعدی بر علیه ایران اقداماتی زنجیره‌یی را در شورای امنیت تسهیل کنند. البته این مساله غیرقابل نفی است، اما باید بدانند که قعطنامه‌های بعدی علیه ایران پاسخ خواهند داشت.

وی در پاسخ به این سوال که تصویب قطعنامه بعدی علیه ایران چقدر هزینه دارد؟ گفت: هزینه‌ای ندارد و در مورد این تحریم‌های احتمالی باید بگویم که در شرایط زندگی مردم هیچ تاثیری ندارد.

لاریجانی در پاسخ به این سوال که چه نیازی به رضایت کشور‌های ‌‌٥ + ‌‌١ داریم؟ گفت: نیاز حقوقی نداریم منتهی دنیای امروز دنیای عادلانه‌ای نیست. پنج عضو شورای امنیت دارای حق وتو در این شورا هستند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تحریم‌ها شامل نفت هم می‌شوند؟ گفت: خیر ربطی به نفت ندارد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با اشاره به اصلاحات روسیه در پیش‌نویس قطعنامه خاطرنشان کرد: آن‌ها معتقدند که این پیش‌نویس نباید با عنوان تهدید صلح و امنیت بین‌الملل مطرح شود و بعضی از بند‌ها و موارد سخت را باید حذف کرد؛ مثل محدودیت در سفر‌های مسوولان انرژی هسته‌یی ایران. همچنین این ‌که کلیه مزایای نیرو‌گاه بوشهر‌ حذف شود و تحصیل دانشجویان ایرانی در رشته‌های علوم هسته‌یی منتفی گردد را نیز می‌خواهند از پیش‌نویس حذف کنند.

وی درباره‌ی مسدود کردن مسر دارایی بعضی از مسوولان درگیر در مساله هسته‌یی گفت: خوب این کار را هم بکنند؛ مسوولان ما اصلا در بانک‌های خارجی دارایی ندارند.

وی ادامه داد: روسیه می‌خواهد پیش نویس قطعنامه در چارچوب زمان‌بندی شده سه ماهه تهیه شود.

وی ابراز عقیده کرد: اصلاحات روسیه منطقی است تا آبروی مختصری برای این کشور‌ها در دنیا بماند و دنیا آن‌ها را هو نکند.

وی با تایید سفرش به روسیه در روز‌های آینده گفت: روس‌ها دوست ما هستند و مناسبات ریشه‌داری با آن‌ها داریم. در مسائل سیاسی، نظامی و اقتصادی نیز دارای روابط خوب و منافع مشترکی در منطقه هستیم. در یک سال گذشته پنج شش بار با آن‌ها رفت و آمد داشتیم و نگاه‌مان در حل مساله هسته‌یی به یکدیگر نزدیک است در عین حال که منافع خاص خود را دنبال می‌کنیم.

لاریجانی گفت: روس‌ها در این مساله هم رای با امریکا نیستند.

وی با اشاره به مخالفت روسیه با پیش‌نویس قطعنامه گفت: رای روسیه به پیش‌نویس فعلی رای به تحریم خودش است. روس‌ها در حل مساله هسته‌یی قطعا بازی خاص خود را دارند در عین حال که آن‌ها نمی‌توانند به نسبت همسایگی‌شان با ما هر اقدامی را انجام دهند. روس‌ها بر خلاف بعضی از کشور‌های ماجراجو مثل آمریکا، منافع استراتژیک خود را دنبال می‌کنند، اما مثل آن‌ها منافع استراتژیک‌شان را در اشغال عراق تعریف نکردند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به توقف مذاکراتش با سولانا، آغاز این مذاکرات را یادآور شد و گفت: این مذاکرات پس از ارائه بسته پیشنهادی کشور‌های ‌٥ + ‌١ به ایران صورت گرفت؛ چراکه آنان گفتند ما در این چارچوب مذاکره می‌کنیم، بنابراین ما هم در یک فاصله زمانی پاسخ این بسته را دادیم. البته در این مقطع زمانی موارد مثل صدور قطعنامه ‌١٦٩٦ نیز اتفاق افتاد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) لاریجانی با اشاره به وساطت کوفی عنان برای از سر گیری مذاکرات ایران و اروپا خاطرنشان کرد که " مذاکرات با سولانا در چهار دور انجام شد" و ادامه داد: در آن زمان این بحث مطرح بود که طرف‌های اصلی و موثر پای میز مذاکره بیایند. آن‌ها تصمیم گرفتند سولانا را به عنوان نماینده کشور‌های ‌٥ + ‌١ به این مذاکرات بفرستند. حدود ‌٢٠ ساعت مذاکره در این چهار دور انجام شد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با سازنده خواندن این مذاکرات تصریح کرد: در این مذاکرات تفاهمات اساسی و پایه‌ای خوبی صورت گرفت.

لاریجانی به تشریح نزاع اصلی در مسیر پرونده هسته‌یی کشورمان پرداخت و افزود: ایران عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و بر اساس معاهده ان.‌ پی.‌ تی باید به ما در داشتن فناوری صلح‌آمیز هسته‌یی کمک شود و از سویی این معاهده مساله‌ی خلع‌ سلاح را هم دنبال می‌کند. ما این مسائل را قبول کردیم. در دکترین امنیت ملی ایران سلاح هسته‌یی جایی ندارد و نظارت‌های آژانس را هم به طور کامل پذیرفته‌ایم و تاکنون تخلفی از قوانین و مقررات آژانس انجام نداده‌ایم. بنابراین آژانس باید به ما کمک می‌کرد.

وی ادامه داد: من به سولانا گفتم که اگر ایران غنی‌سازی را بر اساس ان. پی. تی انجام دهد آیا مرتکب جرمی شده است؟ اگر نشده چرا پرونده ما را به شواری امنیت بردید؟ آن‌ها در پاسخ می‌گویند؛ ممکن است شما در آینده به سراغ سلاح هسته‌یی بروید.

مسوول پرونده هسته‌یی کشورمان اظهار داشت: این رفتار آن‌ها افتضاح است. چگونه می‌توان قبل از وقوع جرم درباره آن پیش‌داوری کرد. کشاندن شورای امنیت به چنین عرصه‌ای چهره این نهاد بین‌المللی را سیاه می‌کند.

لاریجانی با اشاره به تحلیل‌های نگروپونته اظهار داشت: آن‌ها خودشان می‌گویند که ایران بمب ندارد و اگر زمانی بر فرض بخواهد به این سمت برود به ‌٥ تا ‌٧ سال وقت نیاز دارد. بنابراین اقدامات آن‌ها برای کشاندن مساله به شورای امنیت هیچ مبنای حقوقی ندارد.

وی با اشاره به نگرانی‌های ایران در محروم‌سازی ملت از حق فناوری صلح‌آمیز هسته‌یی و از سویی نگرانی غرب در انحراف فعالیت‌های هسته‌یی ایران از مسیر صلح‌آمیز گفت: هرچند که نگرانی آن‌ها منطقی ندارد، اما ما تلاش کردیم در مذاکرات آن را رفع کنیم و در بند‌هایی از توافقات به دست آمده به این تفاهم رسیدیم که کشور‌های ‌٥ + ‌١ بر دستیابی ایران به دانش هسته‌یی که شامل چرخه سوخت، تولید سوخت و نیرو‌گاه می‌شود اقرار کنند و پرونده ایران را از وضع بلاوجه شورای امنیت خارج و به آژانس برگردانند و از طرفی هم ما نگرانی آن‌ها را با اعمال نظارت‌های تام و تمام آژانس رفع می‌کنیم.

وی ادامه داد: حتی اگر آن‌ها فکر کنند که نگرانی‌شان باز هم رفع نمی‌شود، ما پیشنهاد کردیم که در یک کنسرسیوم با همه کشور‌هایی که تمایل به کار دارند کار می‌کنیم و یک سری جزئیات دیگر هم در این مذاکرات به توافق رسید.

وی با اشار به اظهارات سولانا درباره مذاکراتش با ایران گفت: سولانا چندین بار اعلام کرد که مجموعه مذاکرات انجام شده خوب بوده و پیشرفت‌هایی به دست آمده است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: ما از اول گفته‌ بودیم؛ کسانی که می‌خواهند مذاکره کنند دارای اختیار تمام و تصمیم‌گیرنده باشند. سولانا با این عنوان به پای میز مذاکره آمد، اما ظاهرا بعدا با فشار بعضی از کشور‌ها مثل آمریکا این مجموعه توافق‌شده در مذاکرات کنار گذاشته شد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان افزود: ما به توافقات به دست آمده در مذاکرات با سولانا پایبندیم و مشکلی نداریم، اما اگر آن‌ها شرایط دیگری را ایجاد کنند ما هم عکس‌العمل متناسب با آن‌ را خواهیم داشت.

وی گفت: مسیر سیاسی حل مساله‌ی هسته‌یی یک بحث است و مسیر استفاده از زور چیز دیگریست؛ هر کدام از آن‌ها استراتژی خاص خود را دارد. با به کارگیری هر کدام از این مسیر‌ها ما هم پاسخی متناسب با آن را آماده کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: شرایط سخت به نفع کشور‌های ‌٥ + ‌١ نیست.

لاریجانی با بیان این‌که ما حتی اعلام کردیم در زمینه همکاری‌های منطقه‌یی حل و فصل مسایل مشکلی نداریم، افزود: اگر بحث جامعی با ایران صورت گیرد، ایران آمادگی کامل برای تفاهم را دارد.

وی درباره‌ی مساله تعلیق دو ماهه که در مقطع مذاکراتش با سولانا مطرح شد، گفت: این خبر درست نبود، اما سوال این بود که آن‌ها تعلیق را برای چه می‌خواهند. در این باره بحث جامعی شد و جایگاه این بحث را مشخص کردیم. دو پیشنهاد در بسته پیشنهادی ‌٥ + ‌١ مطرح بود؛ یکی این‌که تعلیق قبل از مذاکرات انجام شود و یکی دیگر این که مادامی که تمام مسایل آژانس درباره پرونده هسته‌یی ایران حل نشده‌ است، تعلیق ادامه یابد. اما این دو پیشنهاد از نظر ما قابل قبول نبود و منطقی نداشت. آن‌ها در جریان مذاکرات پذیرفتند که ادبیات‌شان در بسته پیشنهادی درست نبوده است.

لاریجانی در پاسخ به برخی شایعات مبنی بر کناره‌گیری از مسوولیتش در پرونده هسته‌یی در برخی سایت‌های خبری گفت: نمی‌دانم این شایعات چیست. این سایت‌ها هم مصیبتی شده‌اند.

وی درپاسخ به این که چرا مدتی است از حضور در فضای رسانه‌یی کشور خودداری کرده‌اید؟ گفت: این مدت زمان زیاد نیست. به اقتضای شرایط من هم وظایفی دارم که صرفا محدود به مساله‌ی هسته‌یی نمی‌شود و باید به امور دیگر هم پرداخته شود. مساله‌ی هسته‌یی به لحاظ قرار گرفتن در بعد امنیت ملی به شورای عالی امنیت ملی سپرده شده است.

دبیر شورای امنیت ملی کشورمان این گفت‌گو را چهارشنبه شب با بخش خبری شبکه دو سیما در بررسی آخرین تحولات مساله‌ی هسته‌یی انجام داد.

کد خبر 7898

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز