فناوری میلی‌ساین «Millisign» پهپادهای خودران را از طریق برچسب‌های زمینی رادیویی بدون باتری، به سوی سکوهای فرود یا مکان‌های مشخص دیگر هدایت می‌کند.

پهپاد

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از نیواطلس، هنگامی که نوبت به مکان‌یابی دقیق سکوهای فرود یا سایر مکان‌های نشانه‌گذاری‌شده می‌شود، پهپادهای خودران تا حد زیادی به نشانه‌های بصری متکی هستند. بنابراین، اگر هوا تاریک، بارانی یا مه‌آلود باشد و هیچ منبع نوری روی زمین نباشد، چه اتفاقی برایشان می‌افتد؟ اینجاست که فناوری میلی‌ساین «Millisign» وارد می‌شود.

میلی‌ساین (Millisign) که توسط دانشمندان شرکت NTT ژاپن و دانشگاه توکیو توسعه یافته، دارای نسخه‌های بزرگی از برچسب‌های RFID (شناسایی فرکانس رادیویی) است که در حال حاضر در محصولات مختلف استفاده می‌شود. در یک سیستم RFID معمولی، برچسب بدون باتری به طور موقت توسط یک سیگنال رادیویی ساطع‌شده از یک ریدر دستی RFID  تغذیه می‌شود. سپس تگ از یک آنتن یکپارچه استفاده می‌کند تا نسخه‌ای تغییریافته از سیگنال را که حاوی اطلاعاتی مانند نوع محصول، تاریخ تولید یا موارد دیگر است به دستگاه ریدر بازگرداند.

در میلی ساین (Millisign)، یک واحد رادار موج میلی‌متری کوچک نصب‌شده روی پهپاد جای ریدر دستی را می‌گیرد. هنگامی که یکی از تگ‌های بزرگ سکوی فرود سیگنال رادیویی را از آن واحد دریافت می‌کند، سیگنال پاسخ را به پهپاد ارسال می‌کند. این پاسخ، مکان برچسب/پد را نسبت به پهپاد نشان می‌دهد، بنابراین پهپاد می‌تواند آن را حتی بدون اینکه بتواند ببیندش، مکان‌یابی کند؛ هر چه سیگنال دریافتی قوی‌تر باشد، پهپاد به هدف خود نزدیک‌تر است.

بیشتر بخوانید:

نکته مهم این است که تگ‌های میلی ساین (Millisign) دارای بازتابنده‌های گوشه‌ای هستند که به آن‌ها اجازه می‌دهد سیگنال‌ها را در یک زاویه سه‌بعدی گسترده ارسال و دریافت کنند. در نسخه فعلی سیستم، یک برچسب ۲۹۲ ۶۰۰x میلی‌متری توسط پهپاد هوابرد از فاصله ۱۰ تا ۱۵ متری (۳۳ تا ۴۹ فوت) قابل خواندن است. در مقابل، از آنجایی که برچسب‌های RFID سنتی فقط از یک آنتن مسطح استفاده می‌کنند، برد بسیار کوتاه‌تر و باریک‌تری دارند.

با همه این حرف‌ها، آیا پهپادها نمی‌توانند فقط از GPS استفاده کنند؟ تاتسویا لیزوکا مهندس تحقیقات NTT می‌گوید: «هنگام در نظر گرفتن سناریوی فرود با استفاده از GPS، به دست آوردن موقعیت‌های نسبی نیاز به دو ماژول GPS روی یک پهپاد [هوایی بدون سرنشین] و یک پورت فرود، و یک کانال ارتباطی بین آن‌ها دارد که منجر به هزینه نصب و نگهداری زیادی می‌شود. از سوی دیگر، سیستم ما فقط به نصب برچسب بدون باتری برای درگاه‌های فرود نیاز دارد که برای ماموریت‌های مختلف پهپاد در مکان‌هایی با هزینه‌های دسترسی بالا، مانند ساختمان‌های شهری، مناطق دریایی و کوهستانی امکان‌پذیر است.»

سیستم میلی ساین (Millisign) در ویدئوی زیر بیشتر توضیح داده شده است:

کد خبر 797030
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha