تیم تحقیقاتی در دانشگاه کالیفرنیا موفق شدند روبات‌ها را به‌وسیله امواج رادیویی وای‌فای راهبری کنند.

ربات

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از نیواطلس، در مسئله عملکرد بهتر روبات‌ها توانایی مسیریابی آنها در فضاهای ساختمانی اهمیت دارد. در درجه اول این روبات‌ها باید داخل فضای ساختمان با کاربری‌های متفاوت و المان‌های خاص موجود خودشان توانایی مسیریابی بدون خطا را داشته باشند. محققان با راه‌اندازی یک سیستم جدید و با تکیه بر نقاط دسترسی وای‌فای موجود در یک مجموعه ساختمانی، می‌خواهند مسیریابی این روبات‌ها  بهبود ببخشند. ضمن آنکه این سیستم هزینه‌ای خیلی کمتر را نسبت به سیستم‌های قبلی ناوبری در بر داشته است.

در اصل سیستم اولیه ناوبری روبات‌ها با استفاده از GPS بوده، اما مشکل اینجاست که آنتن‌دهی سیستم GPS در فضاهای بسته دچار مشکل می‌شود. از این جهت محققان به فکر ساخت سیستمی برای ناوبری روبات‌های مذکور با تکیه بر نقاط دسترسی وای‌فای شده‌اند.

همچنین روبات‌ها از طریق دوربین‌های نوری یا حسگرهای لیدار با شناسایی محل‌های علامت‌خورده یا از قبل شناسایی شده عمل مسیریابی را در داخل ساختمان  انجام می‌دادند. مشکلات این سیستم نیز گران‌قیمت بودن و نیاز به شارژ مکرر ماژول‌های لیدار یا مختل شدن دید دوربین‌های نوری به خاطره تاریکی یا عوامل مزاحم دیگر است.

محققان در دانشگاه کالیفرنیا در شهر سن‌دیگو با استفاده از دستگاه‌های وای‌فای ارزان قیمت (که در نقاط ثابت جای‌گذاری شده‌اند) و رد و بدل مستمر سیگنال‌ها با روبات‌ها، زاویه و فاصله ارسالی به‌وسیله یک کامپیوتر محاسبه شده و موقعیت مکانی روبات‌ها  نسبت به نقاط دسترسی وای‌فای  به‌دست‌ می‌آید و راهبری آنها بدین طریق انجام می‌شود. در نهایت ممکن است همچنان از دوربین‌ها برای جلوگیری از موانع یا تشخیص بهتر استفاده شود.

بیشتر بخوانید:

در یک آزمایشی در یک طبقه از ساختمان اداری، یک روبات چرخدار با این سیستم، چندین بار در راهروهای باریک و طولانی در نور روشن و یا  کم نور پیمایش داشته که مشخص شده است توابع محلی‌سازی و نقشه‌برداری این فناوری موفق بوده و با عملکردهای ارائه شده توسط دوربین و سیستم‌های مبتنی بر لیدار مطابقت دارد.

مقاله‌ای در مورد این تحقیق که توسط پروفسور دینش بهارادیا مدیریت می‌شود، این هفته در کنفرانس بین‌المللی روباتیک و اتوماسیون ۲۰۲۲ (ICRA) در فیلادلفیا ارائه شده است.

کد خبر 678862

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha