به هر گوشه و کنار محدوده غرب تهران که بنگرید، نام و نشانی از یک جاذبه‌ طبیعی زیبا را می‌بینید و می‌شنوید. در میان آنها، دره‌هایی وجود دارد که شهرت برخی از آنها مانند فرحزاد و کن به‌دلیل امکانات فراوان‌شان تا آن سوی آب‌ها رفته است.

دره ه های غرب

همشهری- مریم باقرپور: این دره‌ها که در نتیجه جریان آب از کوه‌ها و شسته شدن مسیرها در طول هزاران سال شکل گرفته‌اند، اکنون مقاصد گردشگری خوبی هستند و حالا مردم به جز تماشای دره‌ها، می‌توانند از امکانات آنجا هم بهره مند شوند. برخی از دره‌ها هم ناشناخته‌اند و فقط نامی از آنها وجود دارد. به کمک عبدالله درویش، یکی از ساکنان قدیمی محله کن برخی از این دره‌های ناشناخته را برایتان معرفی کرده‌ایم.

دره فرحزاد

موقعیت: فرحزاد

 ابعاد دره: تقریبا ۱۰کیلومتر طول دارد.

کافه، بوفه یا رستوران: دارد

درجه سختی مسیر: آسان

وضعیت آنتن‌دهی موبایل: مناسب

بهترین زمان بازدید: صبح تا شب

راه دسترسی: با توجه به‌وجود بوستان نهج‌البلاغه، دسترسی به آنجا متفاوت و از بزرگراه‌های شهید همت و شهید حکیم امکان‌پذیر است اما برای رسیدن به محدوده فرحزاد، باید به بزرگراه هاشمی رفسنجانی، نرسیده به بزرگراه یادگار امام بروید. از آنجا امکان ورود به روددره با بافت قدیمی وجود دارد.

معرفی: دره فرحزاد کمی پس از شکل‌گیری محله فرحزاد ایجاد شده و آب‌های رشته کوه البرز در آن جریان داشت. به همین دلیل باغ‌های زیادی در اطراف آن ایجاد کردند. این روزها این روددره از شمال محله فرحزاد تا میدان صادقیه ادامه دارد. البته در این روددره در گذر زمان تغییراتی شکل گرفت. مثلا بوستان نهج‌البلاغه در فازهای مختلف در محدوده‌ آن ساخته شد که این روزها محل حضور بسیاری از گردشگران برای تفریح است. در محدوده محله فرحزاد که روزگاری پاتوق معتادان بود، این روزها مجموعه گردشگری و تفریحی در حال ساخت است. در اینجا از گذشته‌های دور درختان زیادی وجود دارد.

این دره‌ها بوستان شده‌اند| فرحزاد تا زرنو در دوقدمی

دره انار

موقعیت: محدوده روستای وردیج

ابعاد دره: بین ۷ تا ۳۵‌متر در برخی محدوده‌ها ارتفاع دارد.

کافه، بوفه یا رستوران: دارد

درجه سختی مسیر: دشوار

وضعیت آنتن‌دهی موبایل: خوب

بهترین زمان بازدید: ابتدای روز

راه دسترسی: به سمت بزرگراه شهید همت غرب حرکت کنید. پس از ورود به خروجی جاده وردیج و با گذر از حدود ۲ کیلومتر به محدوده آبشار دره انار می‌رسید؛ این دره در پایین آبشار قرار دارد.

معرفی: یکی از مناطق بسیار زیبا و دیدنی روستای وردیج، دره انار است. این دره ترکیبی از سرسبزی درختان و جاری شدن رودخانه است که توجه هر فردی را به‌خود جلب می‌کند. همچنین چند حوضچه و آبشار در این مکان وجود دارد که آن را به یک منطقه دیدنی و گردشگری تبدیل کرده است؛ برخی دره انار و آبشار آن را با آبشار «لتمال» اشتباه می‌گیرند. دره انار ۸ فرود بلند و کوتاه دارد. برای رسیدن به ابتدای مسیر و نخستین فرود، کوهنورد باید مسیر پرشیبی را به‌مدت ۲ساعت ‌و نیم طی کند.

دره کن

موقعیت: محدوده کن تا خلیج‌فارس

 ابعاد دره: حدود ۲۲ کیلومتر

کافه، بوفه یا رستوران: دارد

درجه سختی مسیر: ساده

وضعیت آنتن‌دهی موبایل: عالی

بهترین زمان بازدید: همه ساعت‌های هفته

 راه دسترسی: به سمت بزرگراه شهید همت غرب بروید. این بوستان نرسیده به دهکده المپیک است که دره هم در محدوده میانی این بوستان واقع شده است.

معرفی: روددره کن، یکی از شناخته شده‌ترین دره‌های پایتخت است که از بلندای شمال البرز و کوه‌های امامزاده داوود(ع)، رندان، تالون و کرکو سرچشمه می‌گیرد. این روددره که آب زیادی در آن جریان دارد، از محدوده ۵ منطقه شهرداری تهران (۵، ۲۲، ۹، ۲۱ و ۱۸) می‌گذرد. آبی که در این دره جریان دارد، برای آبیاری باغ‌های میوه کن استفاده می‌شد. همچنین بسیاری از مردم با توجه به‌وجود آب و باغ‌های فراوان اطراف دره برای تفریح در روزهای پایانی هفته در آن اتراق می‌کنند. البته بوستان جوانمردان در مسیر این دره ساخته شده است.

این دره‌ها بوستان شده‌اند| فرحزاد تا زرنو در دوقدمی

دره چین‌کلاغ

موقعیت: شمال محله سعادت‌آباد

ابعاد دره: نامشخص

کافه، بوفه یا رستوران: ندارد

درجه سختی مسیر: ساده

وضعیت آنتن‌دهی موبایل: خوب

بهترین زمان بازدید: صبح تا شب

راه دسترسی: از شهرک بام تهران سعادت‌آباد از مسیر جاده خاکی حرکت کنید. پس از ۵۰۰‌متر به مسیر پاکوب می‌رسید. در این محدوده ۲ مسیر وجود دارد که مسیر نخست دره و در نزدیکی‌اش چشمه هم وجود دارد.

معرفی: با توجه به قرار داشتن در مسیر کوهنوردان، بیشتر پاتوق و محل عبور این افراد است. چون با عبور از آن می‌توان به قله چین کلاغ صعود کرد. پیاده‌روی تا محدوده دره چندان سخت نیست اما پس از آن افراد به تجهیزات کوهنوردی نیاز دارند. در محدوده این دره ازگیل وحشی، بادام کوهی، سیب وحشی، زالزالک، انواع درختان آلو و درختچه‌هایی مانند زرشک وحشی و تمشک وجود دارد ... گیاهان دارویی و خوراکی  مانند والک، زالزالک، آویشن، ریواس و قارچ وحشی وجود دارد. گونه‌های جانوری نظیر روباه‌ هم گاهی می‌توان در این دره دید.

خرگوش‌دره

موقعیت: محدوده استادیوم آزادی

ابعاد دره: حدود ۸ کیلومتر

کافه، بوفه یا رستوران: دارد

درجه سختی مسیر: آسان

وضعیت آنتن‌دهی موبایل: عالی

بهترین زمان بازدید: هر روز هفته

راه دسترسی: با استفاده از متروی تهران_ کرج، می‌توان با پیاده شدن در ایستگاه چیتگر وارد محدوده این پارک شوید. برای‌ تردد با خودروی شخصی هم می‌توانید از بزرگراه شیخ فضل‌الله، به سمت بزرگراه آزادگان حرکت کنید. خرگوش دره در ضلع غربی ورزشگاه آزادی قرار دارد.

معرفی: خرگوش دره در گذشته نام دره‌ای در غرب تهران بود. در سال ۱۳۴۳ مدیران وقت، تصمیم گرفتند تا با توجه به فضای سبز اطراف و درختان، این محدوده را به پارک جنگلی تبدیل کنند که وسعت آن به ۶۵ هکتار می‌رسد. اما همچنان نام خرگوش دره بر آن باقی ماند. این روزها انواع درختان کاج اقاقیا و سرو در این مکان وجود دارد. یکی از امکانات پارک جنگلی خرگوش دره، ساخت بوستان مسافران در این مجموعه جنگلی است. این پارک برای اقامت موقت مسافران تهران، به‌ویژه تماشاگران فوتبال است که از شهرهای دیگر ایران می‌آیند و در آن آلاچیق‌ها، مستقر می‌شوند.

این دره‌ها بوستان شده‌اند| فرحزاد تا زرنو در دوقدمی

 دره دوچناران

موقعیت: شمال غربی فرحزاد

ابعاد دره: نامشخص

کافه، بوفه یا رستوران: ندارد

درجه سختی مسیر: متوسط

وضعیت آنتن‌دهی موبایل: مناسب

 بهترین زمان بازدید: ساعت‌های مختلف

راه دسترسی: ۲ مسیر دسترسی وجود دارد. می‌توان از شمال غربی فرحزاد مسیر قله‌بند عیش را در پیش بگیرید و به دره برسید یا اینکه از سمت پارک کوهسار، سمت کارگاهی به سمت شمال حرکت کنید و پس از ۴۵ دقیقه دره نمایان می‌شود.

معرفی: در محدوده رسیدن به قله دوچناران قرار دارد و در مسیرش باغ‌ها و چشمه‌های زیادی قرار دارد. پیاده‌روی در این دره چندان آسان نیست و افراد با مسیرهای سنگلاخی و ‌گاه شیب‌های تندی مواجه می‌شوند. اما در برخی مسیرها هم درختان چنار زیادی در اطرافش آن قرار دارد که می‌توان در آنجا استراحت کرد. در انتهایی‌ترین محدوده دره، چشمه‌ای وجود دارد. دلیل انتخاب نام دوچناران، درخت‌های چناری است که در اطراف آن روییده‌اند. برای رفتن به این دره باید امکانات مناسبی به همراه داشت و حتی در فصل تابستان هم لباس گرم با خود برد. چون ناگهان در اینجا هوا به‌شدت سرد می‌شود.

 دره مالا

موقعیت: شمال میدان بهاران

 ابعاد دره: نامشخص

کافه، بوفه یا رستوران: دارد

درجه سختی مسیر: آسان

وضعیت آنتن‌دهی موبایل: مناسب

بهترین زمان بازدید: صبح تا غروب

 راه دسترسی: خود را به شمال غرب تهران برسانید و باید به سمت میدان بهاران بروید. نرسیده به پارک کوهسار سمت چپ، تعدادی باغ وجود دارد که دره مالا یکی از آنهاست.

معرفی: این روزها در محدوده باغ‌ها قرار گرفته و مردم فقط با اجازه باغداران می‌توانند از این دره عبور کنند. چون باید از میان باغ‌های مختلف بگذرند. دلیل انتخاب نام این دره، هدایت دام‌ها توسط چوپانان برای خوردن آب و چرا در آن بوده است؛ چون در گذشته آب زیادی در این دره جریان داشت. این دره طولانی است و تا پل همت هم می‌رسد. گوخوسون کن هم در ارتفاعات این دره قرار داشت و برخی معتقد بودند که در این محدوده، گنج‌های زیادی وجود دارد. به همین دلیل شروع به حفاری کردند و چاله‌های باقی مانده در شمال دره‌ها، ناشی از آن است.

 دره زرنو

موقعیت: محله کن

ابعاد دره: بیش از ۵ کیلومتر

کافه، بوفه یا رستوران: دارد

درجه سختی مسیر: آسان

وضعیت آنتن‌دهی موبایل: عالی

بهترین زمان بازدید: صبح تا غروب

راه دسترسی: بزرگراه همت شرق به غرب بروید تا به حوالی شهران برسید. باید از خیابان یکم شهران به سمت دره زرنو راهتان را ادامه دهید. این دره طولانی تا محدوده بیمارستان نیکان ادامه دارد.

معرفی: از ۲ بخش کوچک و بزرگ تشکیل می‌شود و در گذشته میان باغ‌های کن قرار داشت اما در گذر زمان و با گسترش ساخت‌وسازها، در میان بافت شهری قرار گرفته است. به‌گونه‌ای که در برخی محدوده‌ها، می‌توان در اطراف آن باغ هایی را دید و در برخی محدوده‌ها هم ساختمان‌های کوتاه و بلند. این دره‌ها به‌دلیل عرض کم در برخی محدوده‌ها و عمق زیادش به «زرنو» معروف شده است. در محدوده این دره مسجد تاریخی و امامزاده محمد(ع) به‌عنوان یکی از محل‌های تاریخی کن را می‌توانید ببینید.

کد خبر 796840

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha