اگر گوشی شما تمام شب در شارژ بماند، چه اتفاقی برای باتری آن می‌افتد؟ اگر گاهی فراموش می‌کنید و گوشی‌تان در شارژ می‌ماند، خوب است که از سرنوشت باتری موبایلتان با خبر شوید.

موبایل

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از ساینس الرت، در دنیای باتری‌های لیتیوم - یونی، گوشی‌های هوشمند در کانون توجه قرار دارند. آیا شارژ طولانی‌مدت (یا یک شبه) باتری شما را خراب می‌کند؟

عوامل متعددی طول عمر باتری گوشی را تعیین می‌کنند؛ از جمله سن ساخت و سن شیمیایی آن. مورد دوم به تخریب تدریجی باتری به دلیل متغیرهایی مانند نوسانات دما، الگوهای شارژ و دشارژ و استفاده کلی از گوشی اشاره دارد.

با گذشت زمان، پیری شیمیایی باتری‌های لیتیوم - یون ظرفیت شارژ، طول عمر باتری و عملکرد را کاهش می‌دهد. یک باتری معمولی  آیفون طوری طراحی شده که تا ۸۰٪ از ظرفیت اصلی خود را در ۵۰۰ دوره شارژ کامل در شرایط عادی حفظ کند.

تحقیقات نشان داده است که باتری گوشی‌های هوشمند ۲۰۱۹ به طور متوسط می‌تواند  قبل از اینکه به زیر ۸۰ درصد ظرفیت برسد، ۸۵۰ چرخه شارژ/دشارژ کامل را پشت سر بگذارد. این بدان معناست که تنها ۸۰ درصد از ظرفیت اولیه باتری پس از حدود دو تا سه سال استفاده باقی می‌ماند. در این مرحله باتری با سرعت قابل توجهی شروع به ضعیف‌شدن می‌کند و شارژ گوشی خیلی زود خالی می‌شود. 

بیشتر گوشی‌های هوشمند نسل جدید بین ۳۰ دقیقه تا دو ساعت طول می‌کشد تا به طور کامل شارژ شوند. زمان شارژ بسته به ظرفیت باتری دستگاه شما متفاوت است. ظرفیت‌های بزرگ‌تر به زمان بیشتری نیاز دارد.

شارژ یک شبه گوشی نه تنها ضروری نیست، بلکه پیر شدن باتری را نیز تسریع می‌کند. برای به حداکثر رساندن طول عمر باتری باید از چرخه‌های شارژ کامل (از ۰٪ تا ۱۰۰٪) اجتناب شود.

آیا شارژ باتری بیش از ۱۰۰ درصد خطرناک است؟ | با این روش‌های باتری موبایل‌تان را نجات دهید

سامسونگ می‌گوید که شارژ بیش از حد ۱۰۰٪ باتری شما ممکن است بر طول عمر کلی باتری تاثیر منفی بگذارد. به همین ترتیب، نگه داشتن آیفون در شارژ کامل برای مدت طولانی ممکن است سلامت باتری را به خطر بیندازد. به جای شارژ کامل، توصیه می‌شود باتری خود را تا ۸۰ درصد شارژ کنید و اجازه ندهید تا زیر ۲۰ درصد کاهش یابد.

به صورت تئوری، باتری‌های لیتیوم - یونی می‌توانند بیش از حد شارژ شوند. این می‌تواند منجر به خطرات ایمنی مانند داغ شدن بیش از حد باتری و آتش گرفتن شود. خبر خوب این است که اکثر موبایل‌های مدرن دارای یک محافظ داخلی هستند که به طور خودکار شارژ باتری را بیش از ۱۰۰٪ متوقف می‌کند تا از هر گونه آسیب ناشی از شارژ بیش از حد جلوگیری شود. 

با این حال، هر بار که باتری به ۹۹% کاهش می‌یابد (به دلیل برنامه‌هایی که در پس‌زمینه اجرا می‌شوند)، شارژ قطره‌ای می‌شود: برای حفظ وضعیت شارژ، دوباره شروع به شارژ شدن می‌کند.

شارژ قطره‌ای می‌تواند به مرور زمان باتری را فرسوده کند. به همین دلیل است که بسیاری از تولیدکنندگان روش‌هایی برای تنظیم آن دارند. آیفون‌ها شارژ بیش از ۸۰ درصد را با تاخیر انجام می‌دهند. گوشی‌های گلکسی سامسونگ این امکان را فراهم می‌کنند که شارژ را تا ۸۵ درصد محدود کنند.

آیا گوشی شما در اثر شارژ شدن منفجر می‌شود؟ بسیار بعید است که گوشی هوشمند شما در اثر شارژ منفجر شود، به خصوص که اکنون اکثر گوشی‌ها دارای محافظ‌های خودکار در برابر شارژ بیش از حد هستند. با این حال، در طول سال‌ها، ما شاهد چندین گزارش از انفجار غیرمنتظره موبایل‌ها بوده‌ایم. این معمولا در نتیجه ایرادات ساخت، سخت‌افزار بی‌کیفیت یا آسیب فیزیکی اتفاق می‌افتد.

بیشتر بخوانید:

باتری‌های لیتیوم - یونی موبایل‌ها زمانی بیش از حد گرم می‌شوند که گرمای تولید شده در طول شارژ دفع نشود. این ممکن است باعث سوختگی یا در موارد شدید منجر به آتش‌سوزی شود. همچنین، این باتری‌ها به طور موثر در محدوده دمایی ۰ تا ۴۰ درجه سانتیگراد کار می‌کنند. ممکن است در دمای بالاتر محیط منبسط شوند و به طور بالقوه باعث آتش‌سوزی یا انفجار شوند. استفاده از شارژر یا کابل نادرست، معیوب یا بی‌کیفیت نیز می‌تواند منجر به گرم شدن بیش از حد، خطرات آتش‌سوزی و آسیب به خود گوشی شود.

نکاتی برای افزایش طول عمر باتری

  • جدیدترین به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری را نصب کنید.
  • از شارژرهای تاییدشده استفاده کنید، زیرا توان تحویل (آمپر، ولت و وات) در شارژرهای متفرقه ممکن است متفاوت باشد و استانداردهای ایمنی لازم را نداشته باشد.
  • از قرار دادن گوشی در معرض دمای بالا اجتناب کنید – اپل و سامسونگ می‌گویند که گوشی‌هایشان در دمای محیط ۰ تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد بهترین عملکرد را دارند.
  • شارژ خود را به ۸۰ درصد از ظرفیت کامل محدود کنید و اجازه ندهید به زیر ۲۰ درصد برسد.
  • تلفن خود را برای مدت طولانی در حال شارژ نگه ندارید، مثلا در طول شب، و اگر باتری به ۱۰۰٪ رسید، آن را از منبع تغذیه جدا کنید.
  • هنگام شارژ، گوشی خود را در مکانی با تهویه مناسب نگه دارید و از قرار دادن آن یا شارژر زیر پتو، بالش یا بدن خود در زمانی که به منبع برق متصل است، خودداری کنید.
  • سلامت باتری خود را کنترل کنید و از آن برای شناسایی روندهای غیرعادی استفاده کنید، مانند صرف زمان زیاد برای شارژ کردن، یا تخلیه سریع. 
  • اگر متوجه شدید که تلفنتان بیش از حد گرم می شود یا پشت آن برآمده یا متورم شده است، برای بررسی و تعمیر آن به مرکز خدمات مجاز مراجعه کنید.
کد خبر 795598
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha