محمد وحیدی به همشهری آنلاین گفت: ما چیزی درباره استخدام‌های خارج از ضابطه نشنیده‌ایم. البته برخی دنبال دریافت برخی مجوزها بوده‌اند ولی هم سازمان امور اداری و استخدامی شرایط بسیار خاصی برای این استخدام‌ها دارد که کار غیرقانونی انجام نشود و هم دیوان عدالت و سازمان بازرسی نیز استخدام‌ها را رصد می‌کنند.

کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس

همشهری آنلاین-گروه سیاسی: مشکلات انباشته وزارت آموزش و پرورش همچون کمبود سرانه آموزشی، بازنشستگی گسترده نیروی انسانی، اصلاح حقوق و دستمزد فرهنگیان، تبدیل وضعیت نیروها یا حاشیه‌های صندوق ذخیره فرهنگیان، این بار هم مدیریت ارشد این وزارتخانه را در معرض بازخواست قرار داده است. رضامراد صحرایی خردادماه۱۴۰۲ برای این وزارتخانه رای اعتماد گرفت و اکنون برای طرح استیضاح او در مجلس امضا گرفته می‌شود. این در حالی است که مدت زمان کوتاهی از دوره مسئولیت او در این وزارتخانه می‌گذرد و در مورد معیارهای نمایندگان خواستار استیضاح در سرعت اصلاح امور تردیدهایی وجود دارد. با محمد وحیدی نایب رئیس دوم کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و نماینده بجنورد گفت‌وگو کردیم.

تصمیم به استیضاح از داخل کمیسیون گرفته شده است؟

ما اسامی کسانی که طرح‌های استیضاح را امضا می‌کنند روی برد مجلس نمی‌بینیم. در واقع کسی که برد مجلس را می‌بیند، نظر فرد استیضاح‌کننده را می‌بیند و مواردی که در قالب استیضاح مشاهده می‌کند را هم می‌بیند. نمایندگان ۲استیضاح را در برد مجلس بارگذاری کرده‌اند.

نظر کمیسیون آموزش درباره استیضاح وزیر آموزش و پرورش چیست؟

ما درباره استیضاح هنوز جلسه‌ای نداشتیم. جلسه روز یکشنبه کمیسیون با حضور آقای صحرایی و لطیفی درباره نیروی انسانی در آموزش و پرورش بود که هم عملکرد دولت در این موضوع مورد ارزیابی قرار گرفت. همچنین اعتراضاتی به آزمون استخدامی وجود داشت که به آن هم پرداخته شد. اعتراضاتی که نسبت به کانون‌های ارزیابی در سطح استان‌ها شکل گرفته بود هم مطرح شد و توضیحات آنها نیز جمع‌آوری شد. در جلسه تاکید بر این بود حالا که مسئله مورد تایید است هم سازمان امور اداری و استخدامی کمک بیشتری برای تامین نیروی انسانی داشته باشد هم رویکرد آموزش و پرورش در بحث سازماندهی نیروی انسانی طوری باشد که در آغاز سال تحصیلی جدید شاهد کلاس‌های خالی از معلم نباشیم.

مجلس به دنبال استیضاح صحرایی است؟ | واکنش یک نماینده به شائبه استخدام‌های خارج از ضابطه | در جلسه کمیسیون با وزیر چه گذشت؟

فضای جلسه چگونه بود؟

نمایندگان با رویکردهای محلی خودشان برخی اعتراضات نسبت به قبولی‌ها در دانشگاه فرهنگیان را در جلسه مطرح کردند. دیدگاه‌های مرکز پژوهش‌های مجلس درباره نیروی انسانی آموزش و پرورش نیز مطرح شد. خروجی جلسه حداقل این بود که بتوانیم با نگاه به آینده تعاملات بیشتری میان مجلس و آموزش و پرورش داشته باشیم، ولی اصل وضعیت استیضاح در روزهای آینده بیشتر مشخص می‌شود.

آیا شائبه استخدام‌های خارج از دستور برای حضور نیروهای انقلابی در وزارت آموزش و پرورش صحت داشته است؟

خیر. ما چیزی درباره استخدام‌های خارج از ضابطه نشنیده‌ایم. البته برخی دنبال دریافت برخی مجوزها بوده‌اند ولی هم سازمان امور اداری و استخدامی شرایط بسیار خاصی برای این استخدام‌ها دارد که کار غیرقانونی انجام نشود و هم دیوان عدالت و سازمان بازرسی نیز استخدام‌ها را رصد می‌کنند. حداقل در آموزش و پرورش امکان جذب خارج از فرآیند آزمون و در قالب مجوزهای خاص فراهم نشده است. دولت‌ها وقتی سر کار می‌آیند می‌خواهند نیروهای موجود را تبدیل وضعیت کنند یا ظرفیت‌های استخدامی جدیدی بگیرند، ولی هنوز در آموزش و پرورش چنین اتفاقی نیفتاده است.  

پس کمبود نیروهای آموزش و پرورش قرار است چگونه جبران شود؟

آن طرحی که قبلا هم در موضوع استخدام‌ها مطرح بود و ما هم آن را دنبال می‌کنیم، این است که برای نیروهای غیررسمی آموزش و پرورش مثل خرید خدمات آموزشی‌ها، نیروهای سوادآموزی و پیش‌دبستانی که سال‌ها با آموزش و پرورش همکاری کرده‌اند و از سال۱۳۹۱ تعیین تکلیف نشده‌اند، اجازه تعیین تکلیف داده شود و با همکاری دولت و مجلس این مشکل در مجموعه وزارت آموزش و پرورش حل شود.  
 

کد خبر 795321
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجلس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha