فصل بازگشایی مدارس که از راه می رسد هم خانواده هم مسئولان مدارس سعی می کنند همه مولفه های لازم برای یک سال تحصیلی خوب را برای بچه ها فراهم می کنند غافل از این که نیاز واقعی بچه ها چیست.

اعتماد به نفس

همشهری آنلاین- فاطمه عسگری نیا:به نظر شما گذشته از لوازم التحریر و پوشاک و مدرسه‌ای ایمن با درو دیوارهای تمیز و تازه رنگ شده و آموزگارانی صبور و عالم، یک دانش آموز برای این که یک سال تحصیلی موفق داشته باشد به چه چیزهای دیگری نیاز دارد؟

اعتماد به نفس! بله اعتماد به نفس، همان چیزی است که دانش آموز شما می تواند با تجهیز خود به آن مسیر سخت تحصیل را بدون هیچ دغدغه‌ای طی کند. به گفته احسان علیشاهی روانشناس اعتماد به نفس در واقع همان باور توانایی‌ها و مهارت‌های یک فرد توسط خودش است: «  فردی که به توانایی ها و استعدادهای ذاتی خود باور و ایمان دارد به خوبی می تواند از این توانایی‌ها در مسیر رشد و تعالی خود به کار بگیرد.»

مفهومی حیاتی برای دانش‌آموزان

علیشاهی می گوید متاسفانه موضوع تقویت اعتماد به نفس دانش آموزان نه در میان خانواده و نه در مدارس آن طور که باید و شاید جدی گرفته نمی‌شود. این در حالی است که این مفهوم برای دانش آموزان بسیار حیاتی است و حتی می تواند در شکل گیری آینده آنها هم موثر باشد : «حتما دانش آموزان زیادی را دیده اید که به خاطر ضعیف بودن در یک درس کلا قید یادگیری آن را می زنند و هیچ انگیزه‌ای برای یادگرفتن آن درس ندارند. این در حالیست که اگر این دانش آموزان از اعتماد به نفس قابل قبولی برخوردار بود به جای انکار این ضعف در جهت غلبه بر این ضعف اقدام می کرد.»همانطور که این روانشناس تاکید می کند اگر اعتماد به نفس در میان دانش آموزان تقویت شود آنها خیلی بهتر و مناسب تر خواهند توانست نسبت به برنامه ریزی و مطالعه صحیح رشته های درسی و چیدمان آینده خود اقدام کنند.

تقویت اعتماد به نفس در بین دانش آموزان علاوه بر این که موجب کاهش ترس و اضطراب می شود می تواند در حفظ انگیزه هم تاثیرگذار باشد و باعث افزایش پشتکار و سرسختی بچه ها شود. درواقع دانش آموزان دارای اعتماد به نفس قوی در روابط اجتماعی هم موفق ترند چرا که دیگر از آن احساس شرم در وجودشان خبری نیست و می توانند بدون اضطراب اجتماعی در میان جمع حاضر شوند.

کد خبر 794865

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha