در قدیمی آستان امامزاده سید اسماعیل (ع) در محله بازار قدیمی‌ترین اثر باستانی پایتخت محسوب می‌شود. دری که تاریخ ساختش به سال ۸۵۹ شمسی نسبت داده شده است.

امامزاده سید اسماعیل

همشهری آنلاین ـ سمیرا باباجانپور: تاریخی که روی کتیبه بالای این در نصب‌شده بود ۸۵۹ شمسی (۸۸۶ قمری) را نشان می‌داد. به دلیل وجود این در قدیمی و اینکه هسته اولیه بازار تهران در اطراف این امامزاده شکل گرفته است باعث شده تا امامزاده سید اسماعیل از نظر تاریخی اهمیت خاصی داشته باشد.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

حقایقی خواندنی درباره تاریخ تیموری و امامزاده سیداسماعیل
در قدیمی  امامزاده سید اسماعیل (ع)

این در تاریخی رو به ضریح باز می‌شد و با گسترش بنا به در گنبد خانه این بقعه تبدیل شد. در لوحه زیرین لنگه راست در نام سازنده آن چنین خوانده می‌شود: «عمل استاد حسین ابن حسن نجار لباسانی» و بانی ساخت این در قدیمی استاد حسین پسر پیرعلی آهنگر تهرانی ذکر شده است. طبق تاریخ مندرج در کتیبه بالای در زمان ساخت مقارن با اواسط حکومت سلطان احمد گورکان از سلسله تیموری است که بر قسمت‌هایی از ایران سلطنت کرده و گویا تهران هم جزء قلمرو او بوده است.

حقایقی خواندنی درباره تاریخ تیموری و امامزاده سیداسماعیل
تصویری از امامزاده  سید اسماعیل (ع) در دوران قاجار

در قدیمی امامزاده که روزگاری در ضلع غربی حرم قرار داشت، چند سالی است توسط اداره اوقاف برای محافظت به انبار انتقال یافته است. بنای کنونی امامزاده سید اسماعیل (ع) زمان محمدشاه قاجار ساخته شد و بانی آن عیسی خان بیگلربیگی بوده وخوشبختانه در مرمت بنا در قدیمی را حفظ کرد.

حقایقی خواندنی درباره تاریخ تیموری و امامزاده سیداسماعیل

در قدیمی با منبت‌های زیبا در بالای آن نشان از شکوه هنر ایرانی دارد. یادگاری از قرن‌های گذشته که نشان می‌دهد تهران قدمتی طولانی دارد. مرکزیت امامزاده سید اسماعیل در دل بازار باعث شد تا محله‌ای قدیمی با بازارهای پررونق در اطراف آن شکل بگیرد. بازار تهران و به دنبال آن بازار سید اسماعیل از معروف‌ترین مکان تاریخی پایتخت محسوب می‌شوند.

کد خبر 794861

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha