سیدهادی افقهی، معتقد است که فشار جهنمی و شرایط تحمل ناپذیری که حکومت ددمنشانه نتانیاهو و گالانت روی فلسطینی‌ها اعمال کردند، در عزم نیروهای مقاومت برای شروع عملیات موثر بود.

هادی سیدافقهی

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین: در ارتباط با نبرد همه جانبه نیروهای مقاومت فلسطین علیه اشغالگران، «سید هادی افقهی»، کارشناس مسائل غرب آسیا معتقد است که شروع عملیات طوفان الاقصی در یک شرایط تاریخی مساعد انجام شد و یادآور جنگ اکتبر یا رمضان ۱۹۷۳ بود. جنگی که در آن مصر وارد جنگی تمام عیار با رژیم صهیونیستی شد و پیشروی خوبی داشت. در جنگ ۱۹۷۳ مصری‌ها توانستند بخش عمده ای از صحرای سینا را آزاد کنند.

به گفته آقای افقهی، در جریان جنگ ۱۹۷۳ در آن ایام یهودی ها مشغول آئین عید غفران یا بخشش بودند و کسی تصور حمله مصر را نداشت و علمیات روز شنبه طوفان الاقصی نیز در همان جشن و ایام شروع شد و در این وضعیت کسی در تل آویو و دیگر مناطق اشغالی به فکر حمله مجاهدین فلسطینی نبود.

درباره علت شروع جنگ، سیدهادی افقهی، معتقد است که فشار جهنمی و شرایط تحمل ناپذیری که حکومت ددمنشانه نتانیاهو و گالانت روی فلسطینی‌ها اعمال کردند، در عزم نیروهای مقاومت برای شروع عملیات موثر بود، در حدود یک سال گذشته که کابینه افراطی نتانیاهو روی کار آمده، آن‌ها دست به هر جنایتی علیه فلسطینی‌ها زدند. زن ها را در صحن مسجدالاقصی روی زمین کشیدند و مرتب و پیوسته اجازه تردد شهرک نشینان افراطی را به مسجدالاقصی دادند و هزازان بار شهرک نشینان به مسلمانان توهین کردند. درگیری و قتل عام مردم شهر قدس شریف و کرانه باختری در کنار جنایات در اردوگاه‌های جنین، طولکرم و فشار بر زندانیان فلسطینی همه وضعیت را برای فلسطینی‌ها غیرقابل تحمل کرده بود.

کارشناس مسائل غرب آسیا معتقد است که وزرای کابینه تندرو نتانیاهو از جمله بن غفیر بارها خواستار فشار بیشتر علیه زندانیان بود و درخواست رفتار خشونت آمیز با اسرای فلسطینی را داشت که بی گناه گرفتار شده بودند، در واقع بن غفیر تلاش داشت تا شخصیت اسرای فلسطینی را بشکند. همچنین فشارهای اقتصادی هم مزید بر علت بود.

به گفته کارشناس غرب آسیا، برخی صهیونیست‌ها فکر می‌کردند که حماس دیگر مانند گذشته کاری به آن ها ندارد، چون دفعه قبل هم در جریان جنگ ۵ روزه فقط جهاد اسلامی وارد نبرد شده بود، البته حماس در آن زمان هم از جهاد اسلامی اعلام حمایت کرد و همزمان در این مدت مشغول طرح ریزی برای عملیات بزرگ خود بود و در جبهه های مقطعی و کوچک، دیگر گروه‌ها مانند عرین الاسود در کنار سایر گروه‌های مسلح فلسطینی مشغول سرگرم کردن اشغالگران بودند تا آن که روز موعود عملیات بزرگ حماس علیه اشغالگران فرا رسید.

سید هادی افقهی در ادامه افزود که عملیات اخیر بسیار هماهنگ و منسجم از سه جبهه هوا، دریا و زمین شروع شد. چیز جدیدی که در این عملیات رخ داد، نفوذ نیروهای مقاومت فلسطین به درون مناطق اشغالی ۱۹۴۸ و شهرک‌های سدروت بود. نیروهای فلسطینی در این عملیات تلاش کردند تا حداکثر تلفات را به اشغالگران وارد کنند و حداکثر اسرا را بدست آوردند. این جنگ ضربه کمر شکن به نتانیاهو بود و آمار اسرا بسیار زیاد است که بخشی از اسرا نیز شامل فرماندهان منطقه‌ای و مقامات نظامی شهرک های مجاور نوار غزه بودند. تعداد اسرا آنقدر زیاد است که بخشی از اسرا به جهاد اسلامی واگذار شده‌اند. جنگ تقریبا در همان ساعات نخست به بسیاری از اهداف خود دست یافت. پادگان ها، پست های برق، مخاران سوخت و ماشین آلات و گاراژهای زیادی به تصرف نیروهای مقاومت فلسطین درآمد، هرچند رفتار مقاومت فلسطین با غیرنظامیان و خانواده‌ها و کودکان بسیار انسانی و همراه با رافت اسلامی بود.

سید هادی افقهی همچنین به بسته شدن فرودگاه  بن گورین تل آویو از ترس فرار ساکنان مناطق اشغالی به اروپا و دیگر کشورها اشاره کرد و افزود: مناطق عملیاتی نیروهای مقاومت فلسطین در ساعات اولیه نبرد به ۹۱ کیلومتر مربع خارج از غزه رسید و نیروهای فلسطینی نشان دادند که توان آزادسازی کامل فلسطین را خواهند داشت.

کد خبر 794592

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha