بوفه مدارس برای دانش‌آموزان نسل قبل، یادآور خریدهای باعجله، هل دادن‌های جسورانه، بالا رفتن از سر و کول هم مدرسه‌ای‌ها پشت پنجره کوچک بوفه، تکرار نام خوراکی مورد نظر با صدای بلند و خوردن آن در چند دقیقه باقیمانده از زنگ تفریح است.

بوفه مدرسه

به گزارش همشهری آنلاین: بوفه مدارس برای دانش‌آموزان نسل قبل، یادآور خریدهای باعجله، هل دادن‌های جسورانه، بالا رفتن از سر و کول هم مدرسه‌ای‌ها پشت پنجره کوچک بوفه، تکرار نام خوراکی مورد نظر با صدای بلند و خوردن آن در چند دقیقه باقیمانده از زنگ تفریح است. بوفه‌هایی که انگار قدرتی جادویی داشتند و خوراکی‌های معمولی وقتی از دل بوفه‌های مدرسه بیرون می‌آمدند، مزه بهشت می‌دادند!

بوفه مدارس برای نسل جدید دانش‌آموزان هم تصاویری است مشابه همین صحنه‌های قدیمی با این فرق که حالا تعداد خوراکی‌های ناسالم که بچه‌ها حاضرند به هر قیمتی آن را بخرند، بیشتر شده است. دانش‌آموزان امروز نسبت به بچه‌های نسل قبل، پول بیشتری هم در اختیار دارند و همین است که برخلاف گذشته، دست دانش‌آموزان برای خرید خوراکی باز است. بوفه‌های مدارس نیز درست به همین علت پررونق است و در نبود نظارت‌های دقیق و مستمر، مواد خوراکی را عرضه می‌کنند که ارزش غذایی ندارد.

فهرست خوردنی‌هایی که برای سلامت دانش‌آموزان مضر است، بلندبالاست؛ از چیپس و پفک و سوسیس و کالباس گرفته تا فلافل، همبرگرهای بدون بسته بندی، آبمیوه‌های صنعتی و شکلات‌های کشدار و چسبناک که مخرب دندان‌هاست. اما همه این خوراکی‌ها با اینکه در زیان آور بودنشان تردیدی نیست، در بوفه‌های مدارس فروخته می‌شود.

گردانندگان بوفه مدارس که برخلاف تأکید دستورالعمل‌ها، خشکبار، خرما، انواع مغزها، کشمش، نخودچی، آجیل، سویا، توت خشک، انجیر خشک، انواع میوه سالم و ضدعفونی شده در بسته بندی وکیوم، میوه خشک، انواع ماست، کشک، پنیر و بستنی پاستوریزه به‌جز بستنی یخی را برای فروش عرضه نمی‌کنند، یکی از متهمان اصلی در تغذیه نامناسب دانش‌آموزانند. این بوفه داران مجموعه‌ای از مواد خوراکی کم‌ارزش و حتی مضر را در دسترس دانش‌آموزان قرار می‌دهند، درحالی‌که موفق می‌شوند در نبود نظارت‌های مستمر و مؤثر، اجناس خود را تا آخرین عدد به فروش برسانند.

با شروع هر سال تحصیلی بخشنامه‌ای به مدارس فرستاده می‌شود که در آن نحوه اداره بوفه و اینکه چه خوراکی‌هایی باید در آنها عرضه شود، توضیح داده می‌شود اما این بخشنامه‌ها کمتر اجرا و در بوفه‌ها نیز تقریبا همان اقلامی فروخته می‌شود که در همه مغازه‌ها در دسترس است. سال گذشته هم وزارت بهداشت سعی کرد که با تغییر نام بوفه مدارس به پایگاه تغذیه سالم، تغییراتی در خوراکی‌های موجود در بوفه‌ها ایجاد کند که چندان هم مؤثر نبود.

حالا امسال مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اعلام کرده که قرار است کارشناسان تغذیه برای نظارت از بوفه‌ها و اجناسی که به فروش می‌رسانند، به مدارس بروند و مجوزهای این بازدید هم به‌زودی صادر می‌شود. بازدید از بوفه مدارس برعهده مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت است و موارد تخلف را گزارش می‌دهند. خوشبختانه وزارت آموزش و پرورش هم پای کار آمده است و مربیان بهداشتی قرار است در این بحث نظارتی به وزارت بهداشت کمک کنند.

با همه اینها، برای تغییر شرایط فعلی، علاوه بر این نظارت‌ها، خانواده‌ها و مدارس باید دوشادوش هم حرکت کنند و هر دو در جهتی‌یکسان به کودکان آموزش بدهند تا سالم‌خوری را یاد بگیرند. بدخوری در بین مردم کشور ما عادتی تقریبا همه‌گیر است و ۷ درصد کودکان ایرانی سوءتغذیه دارند، کودکانی که یا بد غذا می‌خورند، یا چاق هستند و کم‌وزنی و کوتاه قدی دارند، یعنی ۴ معضلی که با عادت‌های تغذیه‌ای آنها ارتباط مستقیم دارد و اگر خانواده و مدرسه همچنان نسبت به این موضوع بی‌توجه باشند، کودکان بیشتری را درگیر خواهد کرد.
 

کد خبر 794520

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha