یکشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۰
۰ نفر

سمیه شرافتی: خبر این بود: تب مالت در کشور به مرحله اپیدمی رسیده است.

روز گذشته رئیس انجمن علمی بیماری‌های عفونی با هشدار نسبت‌ به اپیدمی شدن بیماری تب مالت در کشور گفت: بیماری تب مالت روز به روز در حال افزایش است که باید نسبت به کنترل و پیشگیری از آن اقدام کرد.

دکتر مینو محرز با عنوان اینکه تب مالت به مرحله اپیدمی رسیده و مربوط به یک نقطه از کشور نیست، هشدار داد که بیشتر بیماران مبتلا اغلب ساکن شهرها هستند.

تب مالت اپیدمی نمی‌شود

اما اگرچه کارشناسان و متخصصان عفونی نیز معتقدند بیماری تب مالت در حال حاضر در کشور ما نگران‌کننده‌ است، ولی اینکه بیماری تب مالت در حال اپیدمی شدن است، از نظر آنها امری غیرممکن است.

دکتر مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این رابطه به همشهری این‌طور توضیح می‌دهد: تب مالت اپیدمی نشده ولی متأسفانه ما در حال حاضر شاهد افزایش بروز موارد جدید آن در اکثر مناطق کشور هستیم.

وی با بیان اینکه تب مالت بیماری آندمیک و بومی کشور ماست و در طول قرون و اعصار همیشه وجود داشته، ادامه می‌دهد: منظور از اپیدمی بیماری، بروز موارد جدید آن بیماری در همه نقاط یک کشور است.

اما در حالی که کارشناسان اعلام می‌کنند توجه ناکافی آزمایشگاه‌ها و پزشکان به دستورالعمل‌های کشوری مبنی بر کنترل تب مالت از چالش‌هایی است که در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد، به عقیده دکتر مردانی در حال حاضر به‌نظر می‌رسد انجام اقدامات پیشگیرانه از قبیل واکسیناسیون دام‌ها و نظارت بر روند پاستوریزه کردن مواد لبنی و اقداماتی از این قبیل به خوبی انجام نشده که افراد مبتلا به تب مالت در حال افزایشند؛

به‌طوری که در استان‌های شمالی کشور مثل مازندران، گرگان و گیلان به‌دنبال استفاده از فراورده‌های لبنی غیرپاستوریزه به‌خصوص شیر و بستنی موارد بروز بیماری افزایش پیدا کرده‌ است.

این متخصص بیماری‌های عفونی خاطرنشان می‌کند: به یاد داشته باشیم که اگر بخواهیم تب مالت را در انسان ریشه‌کن کنیم، تنها راه از بین بردن این بیماری در حیوان است آن‌هم از طریق واکسیناسیون به موقع، خارج کردن دام‌های آلوده از چرخه محصولات گوشتی و فرهنگ‌سازی در مورد استفاده از موارد لبنی پاستوریزه؛ 

چون کشوری مثل دانمارک توانست بالاخره بعد از 25 سال این بیماری را ریشه‌کن کند.رئیس انجمن علمی بیماری‌های عفونی نیز با تاکید بر اینکه برای پیشگیری از بیماری نسبت به کنترل بهداشتی مواد غذایی که وظیفه وزارت بهداشت است اقدام کرد، تصریح می‌کند: سازمان دامپزشکی باید حتما با دقت در واکسیناسیون دام‌ها مانع از اپیدمی شدن این بیماری شود.

آمار مبتلایان مشخص نیست!

اما اگرچه براساس اعلام وزارت بهداشت، در سال 84 میزان ثبت شده تب مالت 39 نفر به ازای هر100 هزا نفر بود که این میزان در سال 86 به 30نفر به ازای هر 100 هزار نفر تقلیل پیدا کرد، ولی به گفته دکتر محرز در حال حاضر رقم دقیقی از آمار مبتلایان نمی‌توان ارائه کرد چون اغلب مراجعات به مطب‌های خصوصی است و بخش خصوصی نیز در این باره گزارشی به وزارت بهداشت نمی‌دهد. اما مشاهدات و گزارش‌های دریافتی از مناطق مختلف کشور نشان می‌دهد که آمار بیماران مبتلا در حال افزایش است.

شیوع از اول اردیبهشت

با این اوصاف به گفته کارشناسان از اول اردیبهشت‌ماه شاهد شیوع تب مالت همراه با زاد و ولد دام و همچنین افزایش شیردهی دام‌ها خواهیم بود.

تب مالت یک عفونت‌ باکتریایی‌ است که‌ از گاوها، خوک‌ها، گوسفندان‌ یا بزهای‌ آلوده‌ و عفونی‌ شده‌ به‌ انسان‌ منتقل می‌شود. این‌ بیماری‌ از انسان‌ به‌ انسان‌ مسری‌ نیست‌. این‌ عفونت‌ باکتریایی‌ اعضای‌ خون‌ساز بدن‌، از جمله‌ مغز استخوان‌، گره‌های‌ لنفاوی‌، کبد و طحال‌ را متأثر می‌سازد.

تب مالت یک نوع‌ حاد و یک نوع‌ مزمن‌ دارد؛ به‌طوری که در نوع‌ حاد، علایمی از قبیل ‌لرز، تب‌ متناوب‌، تعریق‌، خستگی‌ قابل‌ توجه‌، درد به‌‌هنگام  لمس‌ ستون‌ فقرات‌، سردرد و بزرگ‌ شدن‌ گره‌های‌ لنفاوی‌ به‌طور ناگهانی ظاهر می‌شوند.

در نوع‌ مزمن‌ نیز علائم‌ خستگی‌، درد عضلانی، کمردرد، یبوست‌، کاهش‌ وزن‌، افسردگی و ناتوانی جنسی خودشان را نشان می‌دهند.

کد خبر 79395

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز