سوادکوه یکی از معدود شهرستان‌های مازندران است که به دریا راه ندارد تا همچون بیشتر مناطق این استان از جنگل‌های انبوه، جلگه‌های سرسبز و بوی خوش دریا بهره‌مند شود.

سوادکوه

همشهری آنلاین: اما اینجا به خاطر قرار گرفتن در البرز مرکزی هم از خوبی‌های کوهستان بهره می‌برد و هم از دریای خزر رطوبت می‌گیرد، به این ترتیب در این منطقه می‌توان چشم‌اندازهایی را دید که در هیچ جایی از حاشیه خزر نمی‌شود انتظارش را داشت. جاده فیروزکوه که نقاط مرکزی ایران را به شرق دریای خزر پیوند می‌دهد، از دل این منطقه می‌گذرد و در هر پیچ و تابش ده‌ها نقطه تماشایی خلق شده است.

این دیدنی‌ها هم برای ساکنان مناطق جنوب شرقی مازندران شناخته شده‌اند و هم برای ساکنان استان‌های تهران و سمنان که برای یک روز آخر هفته به دنبال یک طبیعت آرام و تماشایی می‌گردند، نقاطی مثل آبشار گزو و دریاچه شورمست. یافته‌های باستان‌شناسان در این منطقه نشان می‌دهد که اینجا منطقه‌ای تاریخی هم بوده و برخی منابع تاریخی، اینجا را منطقه‌ای می‌دانند که بسیاری از وقایع مهم اسطوره‌ای ایران مثل پیکارهای رستم در آن اتفاق داده است.

در جاده فیروزه‌ای

از تهران تا پل‌سفید، مرکز شهرستان سوادکوه حدود ۲۰۰ کیلومتر و تا ساری مرکز استان مازندران ۷۵ کیلومتر راه دارید. بسته به اینکه از کدام مسیر تهران به این منطقه می‌روید زمان‌های متفاوتی تا مقصد صرف خواهید کرد.

پیچ‌وخم‌های‌شمالی

هرکدام از فرعی‌های جاده فیروزکوه را که دنبال کنید، به منطقه زیبایی می‌رسید.

دریاچه شورمست: از تهران تا این دریاچه حدود ۳ ساعت راه دارید. در جاده فیروزکوه حدود ۵۰۰ متر بعد از پل سفید، جاده فرعی سمت چپ را که رویش نوشته شده «به سمت شورمست» دنبال کنید که حدود ۶ کیلومتر است. در این منطقه امکانات اقامتی و تفریحی مثل قایق‌سواری و ماهیگیری هم دارید. 

آبشار گزو: از آبشارهای زیبای سوادکوه است که با ۷۰ مترارتفاع در فاصله شهرهای زیرآب و شیرگاه قرار گرفته. برای رسیدن به آن، از سمت تهران در جاده فیروزکوه، بعد از پلیس‌راه «پل‌سفید» و «زیرآب» وارد جاده «آزادمهر» شوید. از زیرآب تا آبشار حدود ۲۰ کیلومتر راه دارید، در این مسیر به یک دو راهی می‌رسید و شما باید مسیر سمت چپ را انتخاب کنید تا بعد از روستاهای «کارمزد» و «ممشی»، تابلوی مسیر امامزاده گزو را ببینید.

اینجا یک جاده زیبا و متفاوت است برای سفر به شمال

غار اسپهبد خورشید: این غار در منطقه دوآب، در جاده فیروزکوه است. مردم محلی آن را «دیوکالی» یا «غارکمر» می‌شناسند. این غار در جاده فیروزکوه بین روستاهای «گدوک» و «ورسک» قرار دارد. اگر می‌خواهید به پای غار برسید، باید وارد دره شوید و بعد هم کوهنوردی کنید. در این منطقه یک غار تماشایی به نام «کیجاکچال» مشرف به روستای «پیت‌سرا» در دوآب هم وجود دارد که فقط با تجهیزات کامل می‌شود به آن رسید.  

آلاشت: این شهر ییلاقی بسیار زیبا و سرسبز است. رصدخانه یا آسمان‌نمای این شهر هم که روی یکی از تپه‌های بلند بنا شده، معروف است.   البته اگر اهل برپایی کمپ هستید، در اینجا محل‌های مناسبی برای این کار می‌توانید پیدا کنید.

آبشار تنگه‌دَراسله و سد لفور: این آبشار در ۴۰ کیلومتری جنوب‌غربی شهر زیرآب، در دهستان «ولوپی» و ۲ کیلومتری جنوب روستای ییلاقی «دراسله» است. سد البرز یا لفور، در محل تلاقی سه رودخانه، طبیعت تماشایی دارد که شما می‌توانید در فاصله بین زیرآب و شیرگاه در یکی از مسیرهای فرعی سمت چپ جاده به روستای لفورک و تماشای دریاچه پشت سد بروید.

برج هزارساله

سوادکوه تاریخی طولانی دارد که رد آن در قلعه‌ها و برج‌هایش پیداست.

برج لاجیم: یکی از آثار تاریخی سوادکوه است در نزدیکی زیرآب. این برج حدود هزار سال قبل بنا شده و کتیبه‌هایی به خط کوفی و پهلوی دارد. برای تماشای این برج تماشایی، اول از همه باید به دوآب برسید و در میدان اصلی این شهر، به سمت راست بپیچید، البته اگر در مسیر شمال هستید. بعد از گذشتن از چندین روستا به روستایی به نام «وَلیلا» می‌رسید. اگر وارد مسیر سمت چپ شوید، آبشار ولیلا را خواهید دید و اگر مسیر مستقیم را ادامه دهید، به روستا و برج لاجیم می‌رسید.

پل ورسک: یکی از معروف‌ترین پل‌های ایران است که در ساختش از شیوه‌های نوین مهندسی استفاده شده. این پل حدود ۸۰ سال پیش و هم‌زمان با جنگ جهانی دوم ساخته شد و هنوز هم پابرجاست. قطارهای مسافربری تهران ـ ساری و تهران ـ گرگان روزی چندین مرتبه از روی آن می‌گذرند. بهترین جایی که می‌توانید این پل را تماشا کنید حدود ۱۲ کیلومتر بعد از روستای گدوک است؛ یعنی بعد از آنکه یک تونل بزرگ را رد کردید، در سمت چپ جاده یک کافه رستوران می‌بینید که به خاطر شیرآبی که روبه‌روی آن است، بسیاری آنجا توقف می‌کنند. در اینجا بهترین چشم‌انداز پل پیش روی‌تان است.

اینجا یک جاده زیبا و متفاوت است برای سفر به شمال

کد خبر 793682

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    0 0
    بی سواد