بیش از ۵۰ میلیون سال در سراسر جهان دچار زوال عقل یعنی بیماری که توانایی‌های شناختی را مختل می‌کند، هستند.توانایی‌های شناختی شامل حافظه، فکر کردن و توانایی برای انجام کارکردهای روزانه است. با وجود این آمار، بسیاری از افراد به امید پیشگیری از زوال عقل و تقویت سلامت کلی مغز به مکمل‌ها روی می‌آورند.

vitamin E

اما پژوهش‌ها نشان می‌دهند که بسیاری از افرادی که این مکمل‌ها را مصرف می‌کنند، از بی‌خطر بودن آنها یا تاثیربخش ‌بودن‌شان بر سلامت مغز آگاه نیستند. به‌علاوه برخی از این مکمل‌ها به عنوان درمان‌کننده برخی از بیماری‌ها و اختلال‌های مغز تبلیغ می‌شوند، بدون اینکه شواهدی در تأیید این ادعاها وجود داشته باشد.

هشدارهایی درباره مکمل‌ها

برندهای مکمل‌ها نمی‌توانند و نباید ادعا کنند که به عنوان درمانی برای یک بیماری معین مانند زوال عقل یا بیماری آلزایمر عمل می‌کنند.

مکمل‌ها به‌خصوص در صورتی که به تنهایی مصرف شوند، برای پیشگیری، علاج یا درمان بیماری‌ها ساخته نشده‌اند. شواهد بسیاری از اهمیت کلی رژیم‌های غذایی و سبک زندگی در پیشگیری از بیماری‌ها وجود دارد. برعکس، شواهد چندانی در حمایت از استفاده از مکمل‌های غذایی به عنوان اقدام درمانی یا پیشگیری منفرد برای بیماری‌ها در دست نیست.

بنابراین توصیه کلی این است که مکمل‌های مجوز دار را مصرف کنید، اما حتی چنین مکمل‌هایی لزوماً برای همه افراد ایمن نیستند و به‌طورکلی هم مؤثر نیستند. بنابراین، مهم این است که با پزشکتان درباره هر مکملی که قصد دارید مصرف کنیدِ مشورت کنید و درباره تداخل احتمالی آن با سایر مکمل‌ها یا داروها اطلاع به دست آورید.

مواد مغذی برای سلامت مغز

رژیم غذایی و تغذیه اثر عمده‌ای بر سلامت مغز دارند. الگوهای درازمدت خوردوخوراک شما نقشی اساسی هم در سلامت کلی شما و هم در سلامت مغز شما دارند.

پژوهش‌ها درباره سلامت مغز نشان داده‌اند که برخی از غذاها و مواد مغذی ممکن است نسبت به سایر غذاها برای مغز شما بهتر باشند. با این وجود ممکن است فقط خوردن گاه‌گاهی این غذاهای سالم برای مغز کافی نباشد و رژیم غذایی کلی شما اهمیت بسیار بیشتری داشته باشد.

مصرف ناکافی برخی از مواد مغذی از طریق رژیم غذایی حتی ممکن است در برخی از موارد به نقصان شناختی بینجامد. شواهدی وجود دارد که مقدارهای ناکافی ویتامین B12 ممکن است به اختلال شناختی یا حتی زوال عقل بینجامد. به‌علاوه، برخی از بررسی‌ها نشان داده‌اند که کمبود آهن با ایجاد مشکلات شناختی همراهی دارد.

مواد مغذی گوناگون مانند مواد دارای خواص آنتی‌اکسیدان‌ها، ضدالتهابی و پروبیوتیک در بررسی‌های متعدد سلامت مغز ذکر شده‌اند. بررسی‌ها نشان داده‌اند که رژیم غذایی مدیترانه‌ای که بر میوه‌ها، سبزی‌ها و روغن زیتون متمرکز است، نیز برای سلامت مغز سودمند است.

نکته مهم این است که با اینکه پژوهش‌های قدرتمندی درباره تأثیر «تغذیه» بر سلامت مغز وجود دارد، همین موضوع را نمی‌توان درباره تأثیر «مکمل‌های غذایی» بر سلامت مغز صادق دانست.

برخی از مواد مغذی به‌طور مرتب در مقالات درباره سلامت مغز ذکر می‌شوند، ازجمله اسیدهای چرب اومگا-۳، ویتامین B12 یا ویتامین‌های دیگر B، کولین، ویتامین E و ریزمغذی‌های دیگر. بااین‌حال شواهد درباره اینکه این ماده مغذی یا مواد مغذی دیگر وقتی به صورت مکمل مصرف شوند، بر سلامت مغز مؤثر باشند، ضعیف است.

کد خبر 792953

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha