کم کاری تیروئید یک بیماری شایع است که در آن تیروئید به‌اندازه کافی هورمون تیروئید را در جریان خون ترشح نمی‌کند. بنابراین متابولیسم بدن کند می‌شود و می‌تواند باعث احساس خستگی، افزایش وزن و ناتوانی در تحمل دمای سرد شود که حتماً باید درمان شود.

تغديه كم كاري تيروئيد

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: کم کاری تیروئید ممکن است در مراحل اولیه علائم قابل توجهی ایجاد نکند. اما با گذشت زمان، اگر درمان نشود می‌تواند منجر به دیگر مشکلات سلامتی، مانند کلسترول بالا و مشکلات قلبی شود.

علائم کم کاری تیروئید به شدت بیماری بستگی دارد. ممکن است ابتدا به سختی متوجه علائم کم کاری تیروئید شوید یا ممکن است فکر کنید این موارد طبیعی هستند. اما ممکن است مشکلات آشکارتری به دنبال داشته باشد.

برای تشخیص کم کاری تیروئید از آزمایش خون استفاده می‌شود. درمان با داروهای هورمون تیروئید نیز هنگامی ساده، ایمن و مؤثر است که پزشک دوز مناسب را برای بیمار تشخیص دهد.

توصیه‌های تغذیه‌ای برای افرادی که دچار کم کاری تیروئید هستند
دکتر مهرناز نیکخواه

بررسی وضعیت تغذیه و ویتامین

مهرناز نیکخواه، دکترای تخصصی تغذیه در مورد تغذیه افرادی که مبتلا به کم کاری تیروئید هستند می‌گوید: افرادی که کم‌کاری تیروئید آشکار دارند؛ یعنی با توجه به نتایج آزمایشات‌شان تحت نظر فوق تخصص غدد هستند و داروی لووتیروکسین دریافت می‌کنند باید در تغذیه خود به بعضی موارد توجه داشته باشند. یکی از موارد مهم توجه به وضعیت کمبود مواد معدنی و ویتامین افراد مبتلا به کم کاری تیرویید است. به همین خاطر این موارد حتماً باید چک و بررسی شوند.

ضرورت دریافت ویتامین D

به گفته این متخصص تغذیه، مهم‌ترین عاملی که می‌تواند روی بیماری کم کاری تیرویید اثرگذار باشد مکمل یاری درست ویتامین D است. البته در این خصوص نباید به قرار گرفتن زیر نور خورشید اکتفا کرد.

افراد مبتلا به کم کاری تیروئید اگر در سه تا شش ماه اخیر مکمل ۵۰ هزار ویتامین D مصرف نکرده‌اند باید با توجه به تجویز پرشک شروع به مصرف ویتامین D کنند. در چنین شرایطی معمولاً هفته‌ای یک عدد ویتامین D ۵۰ هزار تجویر می‌شود و پس ازآن با نظر پزشک و آزمایش دوز مصرفی آن کنترل خواهد شد. البته فراموش نکنید اصلاح وضعیت این ویتامین هم حتماً باید تحت نظر متخصص انجام شود.

توصیه‌های تغذیه‌ای برای افرادی که دچار کم کاری تیروئید هستند

مکمل‌های سلنیوم، روی و منیزیم

دکتر نیکخواه در ادامه می‌گوید: مصرف مکمل‌هایی مانند سلنیوم، روی و منیزیم در دوز مورد نیاز روزانه (تقریباً روزی هشت میلی‌گرم برای خانم‌ها و یازده میلی‌گرم برای آقایان بالای هجده سال) مورد نیاز است. همچنین زنان و مردان در طول روز حدوداً به سیصد و ده تا سیصد و بیست و چهارصدو بیست تا چهارصد و چهل میلی‌گرم منیزیم نیاز دارند. مصرف روزانه مکمل‌های منیزیم دویست و پنجاه میلی گرمی هم می‌تواند به کاهش علایم التهابی، متابولیک و سلامت جسم و روان کمک کند.

ویتامین C و A

این متخصص تغذیه استفاده از منابع ویتامین C را نیز به افرادی که مشکل سوء هاضمه دارند توصیه می‌کند. مثلاً آن‌ها می‌توانند داخل آبی که قرص لووتیروکسین را با آن می‌نوشند چند قطره آب لیمو اضافه کنند یا درطول روز از منابع ویتامین C مثل قرص‌های جوشان یا مرکباتی مانند پرتقال و کیوی استفاده کنند.

مصرف منابع ویتامین A نیز برای افرادی که کم کاری تیروئید دارند الزامی است که می‌توانند آن را با مصرف میوه‌های زرد یا نارنجی رنگ و سبزیجات تأمین کنند.

توصیه‌های تغذیه‌ای برای افرادی که دچار کم کاری تیروئید هستند

لزوم استفاده از نمک ید دار

به گفته این متخصص تغذیه، افرادی که تحت بالینی کم کاری تیروئید هستند؛ یعنی هنوز شرایط شروع هورمون‌تراپی را ندارند نیز حتماً باید به دریافت ید توجه داشته باشند. ضمن آنکه پرهیزهای غذایی هم به آن‌ها توصیه می‌شود.

در کشور ما اصلی‌ترین منبع دریافتید، نمک یددار است که با توجه به حساسیت آن باید در ظروفی که نور از آن‌ها عبور نمی‌کند نگهداری شوند و برای پخت غذا هم در مرحله آخر آشپزی به غذا اضافه شود. چون ید با نور و حرارت از بین خواهد رفت.

نوع نمک مصرفی ما نیز باید نمک یددار باشد و از مصرف نمک‌های سنتی پرهیز کنند. نمک دریا هم یک دهم نمک حاوی ید، ید دارد و ممکن است نتواند نیاز روزانه آن‌ها را که صد و پنجاه میکروگرم ید هست تأمین نکند. البته توصیه به مصرف نمک یددار به معنای مصرف زیاد نمک نیست و افراد باید همان میزان نمکی که می‌خورند نمک یددار باشد.

توصیه‌های تغذیه‌ای برای افرادی که دچار کم کاری تیروئید هستند

افراد مستعد ابتلا به کم کاری تیروئید

دکتر نیکخواه می‌گوید: تغذیه افراد مستعد ابتلا به کم کاری تیروئید می‌تواند محدود به مصرف بعضی مواد غذایی شود. یعنی در شرایط کمبود ید باید توجه بیشتری به مصرف بعضی مواد مغذی داشته باشند و چیزهایی مانند کلم، کرفس، شلغم، ترب، تربچه را کمتر مصرف کنند یا آن‌ها را کمتر به شکل خام بخورند. در مصرف بادام زمینی، دانه سویا، روغن زیتون، بابونه، پونه، نعناع فلفلی و آویشن احتیاط کنند.

افراد مستعد هم افرادی مانند زنان باردار هستند که تعداد زیادی از افراد خانواده آن‌ها مبتلا به کم‌کاری تیروئید هستند و به طور کلی افرادی که از نظر تیروئید دچار کم‌کاری تحت بالینی هستند؛ ولی هنوز قرص استفاده نمی‌کنند افراد مستعد به کم کاری تیروئید شناخته می‌شوند.

با توجه به اینکه به طور کلی جذب مکمل آهن و کلسیم در افرادی که از قرص لووتیروکسین استفاده می‌کنند پایین می‌آید؛ بهتر است مصرف این مکمل‌ها را تحت نظر متخصص و با فاصله بیشتری از زمان خوردن قرص خود استفاده کنند.

کد خبر 792848
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ساره US ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۴
    3 0
    سپاس از مطالبی که ب اشتراک گذاشتید بعضی پزشکان محترم که چندتا چندتا ویزیت میکنندوفقط تجویز دارو چقدر مهمه دوتستن این مطالب