معاون فرماندهی عملیات مشترک عراق جزئیات جدیدی از روند اجرای توافق امنیتی تهران و بغداد ارائه داد.

قیس المحمداوی

به گزارش همشهری آنلاین، «قیس المحمداوی» معاون فرمانده عملیات مشترک عراق در گفت‌وگو با خبرگزاری این کشور (واع) درخصوص توافق امنیتی تهران و بغداد گفت: یک کمیته عالی به ریاست قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق و افسران متخصص در وزارت دفاع و وزارت کشور و دستگاه‌های امنیتی از یک سال پیش در حال ایجاد یک مکانیزم برای توافق با جمهوری اسلامی ایران هستند.

وی گفت که آن‌ها به دنبال کنترل مرزها توسط نیروهای عراقی هستند و توافقی میان ایران و عراقی برای دور کردن گروه‌های کُرد تجزیه‌طلب از نوار مرزی وجود دارد.

المحمداوی تاکید کرد که این مکانیزم آغاز به‌کار کرده و طی دو هفته گذشته ۱۰ تا ۱۲ نقطه مرزی ایجاد شده و در اختیار نیروهای مرزبانی عراق قرار گرفته است.

معاون فرماندهی عملیات مشترک عراق خاطرنشان کرد که نیروهای تجریه‌طلب مخالف ایران از مرزها دور شده و به مکان‌های مشخص در مرکز کشور منتقل شده‌اند.

وی درخصوص سفر امروز «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق در راس یک هیات امنیتی به تهران گفت: این سفر در راستای تکمیل روند اجرایی توافق امنیتی ایران و عراق انجام شد.

قیس المحمداوی افزود: قانون اساسی عراق روشن و واضح است و به هیچ‌وجه نمی‌پذیریم که عراق سکویی برای تجاوز به کشورهای همجوار یعنی ایران یا ترکیه و یا کشورهای دیگر باشد. به طور همزمان محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق و همچنین قانون اساسی این کشور بر این مساله تاکید دارد که احترام به حاکمیت عراق و معاهدات بسیار مهم است.

وی همچنین نسبت به تداوم همکاری ها و فعالیت‌های دیپلماتیک و امنیتی در مرزها با ایران و ترکیه به منظور احترام متقابل و حفظ حاکمیت ابراز امیدواری کرد.

این مسئول عراقی همچنین گفت که تعرض به حاکمیت عراق قابل پذیرش نیست و این رویکرد ثابت پارلمان، دولت و دستگاه‌های امنیتی است و امیدواری که نیروهای مرزبانی بتوانند مرزها را کنترل کنند.

صبح امروز(یکشنبه) قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق برای دیدار با دبیر شورای عالی امنیت ملی و برخی مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی وارد تهران شد. 

در این دیدارها موضوعات منطقه‌ای و دو جانبه از جمله نحوه اجرای توافق امنیتی بین دو کشور مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

خبرگزاری واع نیز هدف از این سفر را تکمیل روند اجرایی توافق امنیتی ایران و عراق عنوان کرده بود.

بر اساس گزارش رسانه‌های عراقی، ریبر احمد، وزیر امور داخلی اقلیم کردستان نیز در این سفر الاعرجی را همراهی می‌کند.

کد خبر 792831
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha