رئیس بانک مرکزی عراق اعلام کرد: توافقی بر سر تسویه بدهی های این کشور بابت واردات گاز از ایران، به شیوه ای جدید حاصل شده است.

مبادلات مالي ايران-عراق

به گزارش همشهری آنلاین، «علی العلاق» رئیس بانک مرکزی این کشور عراق افزود: مذاکراتی با ایران به صورت پیوسته برای ساماندهی واردات (گاز) از این کشور ادامه دارد، به گونه ای که عراق در معرض مشکلاتی نظیر نقض تحریم ها و توافقات قرار نگیرد.

وی اضافه کرد که بانک مرکزی عراق به فرمول واضحی در خصوص ساماندهی تجارت با ایران دست خواهد یافت؛ به ویژه با توجه به اینکه بخشی از آن از طریق تهاتر انجام می شود.

پیشتر(اوایل اسفند ماه گذشته)، وزیران نفت ایران و عراق درباره افزایش صادرات گاز ایران به عراق و پرداخت بدهی گاز این کشور به تهران مذاکره کرده بودند.

سخنگوی وزارت برق عراق نیز پیشتر به خبرگزاری واع گفته بود که سفر هیاتی از وزارت برق عراق به ایران در اوایل خرداد امسال منجر به افزایش واردات گاز به عراق شد.

احمد موسی العبادی با اشاره به اینکه ایران ۴۵ میلیون متر مکعب گاز عراق را تامین می کند که به افزایش ظرفیت نیروگاه ها و راه اندازی نیروگاه های دیگر این کشور کمک کرده است، افزود:‌ طرف ایرانی تمایل خود را برای افزایش صادرات گاز به عراق اعلام کرده است.

به گفته سخنگوی وزارت برق عراق، این کشور به ۵۵ تا ۶۰ میلیون مترمکعب گاز نیاز دارد، اما طبق مذاکرات با طرف ایرانی، اکنون ۴۵ میلیون مترمکعب گاز تامین شده است.

وی ابراز امیدواری کرد که این گازرسانی همچنان برای افزایش تولید برق نیروگاه ها و بهره برداری از آنها ادامه داشته باشد.

العبادی با اشاره به این نکته که امکان تامین گاز از سایر کشورها و یا خطوط انتقال گاز برای واردات گاز به عراق وجود ندارد، تصریح کرد: تنها خطوط ارتباطی موجود که گاز عراق را تامین می کند از سوی ایران است.

کد خبر 792423
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سادات طباطبایی IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    0 1
    بهتر است هیچ بدهی ای از کشور برادر و عزیز عراق دریافت نشود وهمه بخشیده شود