خلأ آموزش‌های دینی و اخلاق اسلامی در مدارس دوران پهلوی باعث شد جمعی از دغدغه‌مندان ازجمله حجت‌الاسلام حاج عباسعلی اسلامی با همیاری دکتر یدالله سحابی، ابوالقاسم میرزایی و عبدالحسین یوسف‌زاده در سال ۱۳۲۲ اقدام به تأسیس مدرسه‌ای متفاوت کنند.

مدرسه کمال

همشهری آنلاین - سمیراباباجانپور: این مدرسه با نام کمال و با هدف ترویج فرهنگ شیعی در سایه تعلیمات قرآنی و اسلامی در شرق تهران راه‌اندازی شد تا هم از نظر علمی و اصولی در سطحی بالاتر از سایر مدارس قرار گیرد و هم از نظر اصول دینی و اخلاق و باورهای اسلامی پربار باشد.

در این مدرسه علاوه بر برنامه‌های درسی وزارت فرهنگ، قرآن، فقه و اصول عقاید اسلامی تدریس می‌شد. مخارج مدرسه توسط اشخاص نیکوکار و کمک‌های فرهنگی و اوقافی تأمین می‌شد.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

با استقبال مردم از ایده شکل‌گیری یک مدرسه اسلامی و همت مؤسسان این مدرسه، در سال ۱۳۳۷ زمینی به مساحت ۶۵۰۰ مترمربع خریداری شد تا مدرسه کمال تبدیل به یکی از مدارس بزرگ اسلامی کشور شود. گفته می‌شود در این واحد آموزشی مدرسان بزرگواری همچون دکتر حسن آیت، دکتر سید محمدحسین بهشتی، دکتر محمدجواد باهنر، علامه محمدتقی جعفری، حجت‌الاسلام سید علی‌اکبر حسینی، حجت‌الاسلام عبدالمجید رشیدپور و علی گلزاده غفوری حضور داشتند. به همین دلیل فعالیت‌های دبیرستان کمال تنها به دانش و اخلاق خلاصه نمی‌شد به‌طوری‌که در دهه ۵۰ به‌عنوان یکی از مراکز فعال سیاسی پایتخت شناخته شد تا اینکه با فشار ساواک در اسفندماه ۱۳۵۲ امتیاز دبیرستان لغو شد. جالب اینکه مدرسه کمال در این سال تحصیلی ۱۸۲ باب مدرسه را با ۱۴۰۰ نفر نیروی انسانی و ۳۵ هزار دانش‌آموز زیر نظر داشت.

ساواک این مدرسه معروف تهران را تعطیل کرد | بهشتی، رجایی و باهنر اینجا چه می‌کردند؟
شهید رجایی در کنار شاگردانش، او توسط مرحوم آیت‌الله طالقانی، به مدیر «دبیرستان کمال» معرفی شد و به‌عنوان دبیر ریاضی تا سال‌ها در این دبیرستان به تدریس پرداخت.

با پیروزی انقلاب، این مدرسه دوره‌های آموزش تحصیلی دانش‌آموزان را با جذب دبیرانی چون شهید محمدجواد باهنر (دبیر دین و زندگی)، شهید سید محمد بهشتی (دبیر زبان خارجه) و شهید محمدعلی رجایی (دبیر ریاضی) آغاز کرد.

امروز مدرسه کمال به پشتوانه هویت تاریخی و انقلابی خود با تجدید بنای ساختمان نخستین، بنایی با متراژ ۲۸۰۰ متر در ۴ طبقه مشرف‌ به ۶۰۰ متر حیاط در دوره دوم متوسطه در بخش شمالی و همچنین با ایجاد بنا در بخش جنوبی به مساحت ۳۴۰۰ مترمربع و ۳۰۰۰ متر حیاط در ۴ طبقه و احداث سالن چندمنظوره ورزشی و سالن بدن‌سازی و امکانات آموزشی و فرهنگی از قبیل سالن اجتماعات، آزمایشگاه، سالن مطالعه و امکانات شبکه داخلی و سیستم اطفای حریق و ... به ارائه خدمات فرهنگی و آموزشی برای دانش‌آموزان می‌پردازد.

کد خبر 791106

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha