مدل جدیدی از تصویربرداری شبکیه و بافت چشم باعث شد تا مخترعان این روش تحول برانگیز، صاحب یکی از معتبرترین جوایز دنیای پزشکی شوند. این دستگاه‌ها به پزشکان بینشی از ساختارهای سه‌بعدی چشم‌ بیماران می‌دهند تا در تشخیص بیماری‌ها به آنها کمک کرده و حتی بتوانند بینایی بیماران را به آنها بازگردانند.

او تی سی

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از ام آی تی نیوز، بنیاد لاسکر، پروفسور جیمز فوجیموتو،‌ مهندس برق و محقق اصلی در آزمایشگاه تحقیقات الکترونیک را برای دریافت جایزه تحقیقات پزشکی بالینی Lasker-DeBakey برای کار پیشگامانه‌اش در زمینه توموگرافی انسجام نوری در سال ۲۰۲۳ انتخاب کرد. فوجیموتو این جایزه را با اریک سوانسون، یک پژوهشگر وابسته در آزمایشگاه تحقیقات الکترونیک MIT و مربی مرکز نوآوری فناوری MIT Deshpande و دکتر دیوید هانگ، استاد چشم پزشکی در دانشگاه بهداشت و علم اورگان، به اشتراک می‌گذارد. جوایز لاسکر که یکی از معتبرترین جوایز تحقیقات زیست پزشکی است، به افراد تعلق می گیرد که پیشرفت‌های عمده‌ای در درک، تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری‌های انسانی داشته‌اند. بسیاری از افرادی که جایزه لاسکر به آنها تعلق گرفته است، برنده جایزه نوبل شده اند.

بر اساس استناد بنیاد لاسکر، فوجیموتو، هوانگ و سوانسون به دلیل اختراع توموگرافی انسجام نوری (OCT)، فناوری که انقلابی در چشم پزشکی ایجاد کرد و امکان تشخیص سریع بیماری‌های شبکیه را که بینایی را مختل می‌کنند، مورد تقدیر قرار گرفتند. فوجیموتو می‌گوید: مفتخرم که در میان دریافت کنندگان این جایزه قرار گرفتم. OCT نشان دهنده تلاش چندین دهه یک مشارکت چند رشته‌ای شامل دانشمندان، مهندسان، جامعه بالینی و صنعت است. ما از این فرصت برای کمک به بهبود مراقبت از بیمار سپاسگزاریم و صمیمانه از بنیاد لیزر تشکر می‌کنیم.

قبل از اختراع OCT، روش‌های استاندارد تشخیص بیماری‌های چشمی محدود بود. در اوایل دهه ۱۹۹۰، فوجیموتو، مهندس برق و متخصص در فناوری‌های پیشرفته لیزر، با مهندس ارتباطات ماهواره‌ای سوانسون و هانگ دانشجوی دکتری همکاری کرد تا راهی بهتر برای تشخیص بیماری‌ها ابداع کند. آنها با استفاده از یک تکنیک نوری به نام تداخل سنجی، فناوری ابداع کردند که می‌تواند برای اولین بار ساختار میکروسکوپی سه بعدی شبکیه زنده را تصویر کند. کار آنها که در سال ۱۹۹۱ در مجله Science منتشر شد و انقلابی در زمینه چشم پزشکی ایجاد کرد و روش دقیق‌تری را برای تشخیص بیماری و نظارت بر درمان فراهم کرد.

بیشتر بخوانید:

برای درک نحوه عملکرد توموگرافی انسجام نوری، در نظر گرفتن سایر روش‌های تصویربرداری که از اکو استفاده می‌کنند، مفید است. فوجیموتو توضیح می‎دهد: «OCT آنالوگ نوری اولتراسوند یا رادار است. به جای صدا، تأخیرهای پژواک نور منعکس شده یا پراکنده را اندازه گیری می‌کند تا از ریزساختار زیرسطحی در بافت‌ها یا مواد در محل تصویربرداری کند.

کد خبر 790287

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha