یک مسئول عراقی از تخلیه بیش از ۱۰ مقر تروریست‌های تجزیه‌طلب در نوار مرزی ایران و اقلیم کردستان خبر داد.

عراق

به گزارش همشهری آنلاین، «جبار عوده» از رهبران ائتلاف چارچوب هماهنگی عراق امروز (چهارشنبه)در گفت‌وگو با خبرگزاری المعلومه گفت: بیش از ۱۰ مقر تروریست‌های تجزیه‌طلب در نوار مرزی ایران از سمت اقلیم کردستان تخلیه شده است.

وی گفت: با تخلیه این مقرها که غالبا جناح مسلح دارند، توافق امنیتی تهران و بغداد برای منع فعالیت‌های ناامن کننده در نوار مرزی بعد اجرایی به خود گرفت.

عوده تاکید کرد که تخلیه مقرها ثبات را تقویت می‌کند و به‌مثابه تطبیق عملی قانون اساسی عراق است که وجود هرگونه نیروی تاثیر گذار بر روابط امنیتی با کشورهای همجوار و ایجاد درگیری‌های مسلحانه را نمی‌پذیرد.

این مسئول عراقی همچنین افزود: نیروهای مرزبانی در دست گرفتن تمام مقرها را آغاز کرده و درحال حاضر به طور مستقیم در ۸ محور مستقر شده‌اند.

شبکه العربیه اخیرا به نقل از منابع خود از تکمیل انتقال اردوگاه‌های تروریست‌های تجزیه‌طلب از مرزهای ایران به عمق خاک عراق خبر داد.

منابع العربیه گزارش دادند که انتقال اردوگاه‌های تروریست‌های تجزیه‌طلب از مرزهای جمهوری اسلامی ایران به عمق خاک عراق تکمیل شده و نیروهای گارد مرزی عراق در مرزهای با ایران مستقر شده‌اند.

ناصرکنعانی، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری اخیر خود در پاسخ به سوالی در مورد میزان اجرای توافق‌نامه امنیتی بین ایران و عراق گفت: بسیاری ازمفاد توافق نامه امنیتی بین ۲ کشور انجام شده است و این موضوع با جدیت از سوی دولت عراق دنبال می‌شود .

کنعانی با بیان این‌که برخی از مقرهای تروریستی تخلیه شده و تروریست‌ها به مکان‌های دیگر به دور از مرزهای مشترک ایران و عراق منتقل شده‌اند، گفت: گام‌های دیگری نیز در حال انجام است و دولت عراق با جدیت اعلام کرده که بعد توافق پایبند است و تعهدات خود را انجام می‌دهد. امیدواریم دولت عراق این روند را به صورت کامل در موعد مقرر انجام دهد. ایران به تامین امنیت خود اهتمام جدی دارد و در این زمینه مماشات و سهل‌انگاری نمی کند.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران همچنین گفت: ما خواهان بهترین روابط با عراق  هستیم و تامین امنیت مرزهای مشترک برای ما یک اولویت اساسی است. موعد اجرای این توافق فردا به اتمام می‌رسد و ما بعد از پایان موعد مشخص شده، روند اجرای این توافق را بررسی می‌کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که عراق به تعهدات خود در این زمینه کامل عمل کرده است.

کد خبر 790047
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha