سه‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
۰ نفر

برخی محله‌های تهران با سنت حسنه وقف پیونده خورده‌اند. دروس محله‌ای که اکنون در جوار محله‌های زرگنده و قلهک قرار دارد، روزگاری آبادی کوچکی بود در شمیران و اراضی آن توسط یکی ازواقفان بنام تاریخ معاصر ایران وقف شد.

محله 8

همشهری آنلاین – حسن حسن‌زاده: محله دروس در شمال تهران هنوز یادگاری‌های سال‌های گذشته خود را حفظ کرده است؛ از چنارهای بلندبالا و خانه‌های سقف شیروانی که در پسکوچه‌های قدیمی محله پیدا می‌شوند تا نام «هدایت» روی میدان اصلی این محله و البته مسجد و بیمارستان هدایت که با تاریخچه و هویت این آبادی شمیران گره خورده‌اند.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

محله دروس که روزگاری آبادی کوچکی بود در همسایگی آبادی‌های قلهک و زرگنده، یکی از محله‌ای پایتخت است که ردپای سنت حسنه وقف را می‌توان در اماکن قدیمی آن جست‌وجو کرد. میدان هدایت در دل این محله یادآور نام «مهدی قلی خان هدایت» یکی از رجال سیاسی دوران قاجار و واقف بزرگ آبادی دروس است. مهدی قلی خان هدایت که مناصب متعددی از جمله نمایندگی مجلس در دوران مشروطه، حکومت آذربایجان و فارس، نخست وزیری در دوران پهلوی اول و... را برعهده داشت، مالک بخش اعظمی از اراضی روستای دروس بود. او خانه‌ای اعیانی در دل این آبادی داشت که گفته می‌شود زمانی میرزاآقاسی صدراعظم محمدشاه قاجار نیز در آن زندگی کرده بود. اما چیزی که نام هدایت را در این محله هنوز زنده نگه داشته است موقوفات بزرگ او برای خدمت رسانی به عموم مردم است. «علیرضا زمانی» تهرانشناس، می‌گوید: «هدایت پس از آنکه روستای دروس را خرید، یک بیمارستان، مسجد و مدرسه در آبادی دروس ساخت که هنوز به نام او درمحله دروس فعال است. او در حدود سال ۱۳۳۰ هجری شمسی زمین‌های آبادی را هم به صورت وقف ۹۹ ساله در اختیار افراد مختلف قرار داد تا عواید حاصل آن خرج اداره مسجد، مدرسه و بیمارستان شود. اکنون شماری از اعضای خاندان هدایت در مسجد قدیمی این محله مدوفونند و نام مهدی قلی خان با موقوفه‌های ماندگارش در دروس هنوز میان اهالی این محله زنده است.»

کدام محله شمال تهران وقفی است؟

نام: محله درس

موقوفه: مسجد، بیمارستان و مدرسه هدایت و بخشی از زمین‌های دروس

محل وقف: وقف عام برای اداره مسجد و بیمارستان

سال وقف: ۱۳۳۰ هجری شمسی

کد خبر 789171

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha